2021-02-08, 08:49
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Ibland bryter inte magen helt ned all laktos som finns i mjölken och det leder till att den blir uppsvälld, kan du läsa mellan raderna, eller är du autistisk?

I sådana fall har du antingen druckit extrema mängder mjölk eller så är du laktosintolerant. Om man överskrider mängden laktas som finns i tarmslemhinnan med laktaspersistens kan man få lite ont i magen. Dock inte lika mycket som vid laktosintolerans. Om TS inte är laktosintolerant (eller väldigt känslig mot laktos) finns ingen anledning till att utesluta mjölk.
Citera
2021-02-08, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vonrecklinghausen
Anamnesen lämnar ju ett och annat att önska här, men som TS skulle jag fundera igenom debut och progress av besvärsbilden och t ex huruvida några förändringar i livsstil kan identifieras. Koppling till ändrade matvanor? Flera som nämnt olika födoämnen och FODMAP att fundera över/testa. Stress/psykisk ohälsa? Läkemedel? Hereditet för tarmsjukdomar? Alarmsymptom (viktnedgång, tilltagade trötthet, melena osv) som skulle motivera en snar sjukvårdskontakt? Baserat på den lilla infon som ges i TS går tankarna primärt till IBS och skulle då också råda att testa dimetikon mot meteorism samt gärna inolaxol för att få tarmen att arbeta bättre (både vid IBS med dominerande diarré såväl som vid förstoppning). Om fortsatt inte bättre trots ovanstående, slå en pling och boka tid hos farbror doktorn.

Lite nyfiken, pratar du som du skriver? Jag menar, vem som helst kan ju läsa FASS för vårdpersonal eller Läkartidningen om det roar en, men varför skriva på det sättet i ett inlägg som ska hjälpa någon med gasig mage? Slappna av lite.

Till TS: Som flera redan skrivit så måste du fundera över vad det är som kan orsaka din gasiga mage innan du kan veta hur du ska få det att bli bättre. Om du ständigt håller in magen så andas du på fel sätt och detta kan säkert förvärra gasigheten.
Citera
2021-02-08, 09:32
Medlem
Det som hjälper för mig är:

Mindre stress.
Avspänning.
Undvika laktos.
Ett preparat från apoteket, Redugas, från benegast.
Citera
2021-02-08, 09:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Sök läkare.
Citera
2021-02-09, 19:04
Medlem
Juggernawts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Har aldrig förstått mig på folk som säger att man ska gå på toaletten för att släppa en rökare. Om man skulle gå dit varje gång så hade det inte blivit tid över att göra annat.

Finns det på riktigt folk som fiser så sällan att de går på toaletten varje gång? Snackar vi tre gånger per år?

Kan vara direkt olämpligt att släppa ut tältrensare när man t.ex. löneförhandlar, slappar i gymmets bastu, flyger osv.
Citera
2021-02-17, 23:03
Medlem
Vonrecklinghausens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Lite nyfiken, pratar du som du skriver? Jag menar, vem som helst kan ju läsa FASS för vårdpersonal eller Läkartidningen om det roar en, men varför skriva på det sättet i ett inlägg som ska hjälpa någon med gasig mage? Slappna av lite.

Till TS: Som flera redan skrivit så måste du fundera över vad det är som kan orsaka din gasiga mage innan du kan veta hur du ska få det att bli bättre. Om du ständigt håller in magen så andas du på fel sätt och detta kan säkert förvärra gasigheten.

Kanske framstod det lite väl hetsigt, men min avsikt var bara att hjälpa TS i tänket kring sina besvär. Men jag pratar väl ungefär som jag skriver, ja. Givetvis en annan sak att ha en patientkonsultation irl. Är trots allt mitt yrke och det blir man väl lite skadad av?
Iaf gött att du ger ditt suveräna bidrag rörande vad TS borde göra
Citera
2021-02-17, 23:12
Medlem
BewilderedHulders avatar
Lugna ner nervsystemet.
Försök och bygg tallriken efter matcirkeln.
Citera
2021-02-17, 23:29
Medlem
Citat:
Kanske framstod det lite väl hetsigt, men min avsikt var bara att hjälpa TS i tänket kring sina besvär. Men jag pratar väl ungefär som jag skriver, ja. Givetvis en annan sak att ha en patientkonsultation irl. Är trots allt mitt yrke och det blir man väl lite skadad av?
Iaf gött att du ger ditt suveräna bidrag rörande vad TS borde göra

Ja, visst var det? Andningen påverkar magen massor, men det visste du säkert du som är läkare? Jag känner flera läkare och ingen pratar som det står skrivet i medicinska skrifter
Citera
2021-02-18, 00:40
Medlem
Citat:
Ja, visst var det? Andningen påverkar magen massor, men det visste du säkert du som är läkare? Jag känner flera läkare och ingen pratar som det står skrivet i medicinska skrifter

Helt enkelt så tycker jag bara att det blir mest effektivt att uttrycka mig så i text men förstår om jag får kritik Inga konstigheter från min sida och tror säkert att TS förstår vad jag försöker säga om han/hon är intresserad av mina tips. Hur man snackar medicin med någon irl beror väl lite på, och dina kära läkarvänner vill väl bara att du hänger med i vad som sägs detsamma gäller väl även mig och vad/vem man talar om/med. Kanske du som ska slappna av lite?
Citera
2021-02-18, 01:01
Medlem
Citat:
Helt enkelt så tycker jag bara att det blir mest effektivt att uttrycka mig så i text men förstår om jag får kritik Inga konstigheter från min sida och tror säkert att TS förstår vad jag försöker säga om han/hon är intresserad av mina tips. Hur man snackar medicin med någon irl beror väl lite på, och dina kära läkarvänner vill väl bara att du hänger med i vad som sägs detsamma gäller väl även mig och vad/vem man talar om/med. Kanske du som ska slappna av lite?

Fast det är inte mer effektivt att uttrycka sig på det sättet, då skulle man inte ha olika varianter av FASS eller hur? På Flashback kan du ju inte utgå ifrån att alla läser medicin, det vore ju rätt...korkat. Vi snackar gasig mage i den här tråden, så det är du som borde slappna av.
Citera
2021-02-18, 01:30
Medlem
Citat:
Fast det är inte mer effektivt att uttrycka sig på det sättet, då skulle man inte ha olika varianter av FASS eller hur? På Flashback kan du ju inte utgå ifrån att alla läser medicin, det vore ju rätt...korkat. Vi snackar gasig mage i den här tråden, så det är du som borde slappna av.

Begriper mig inte riktigt på dig och vad du vill komma fram till faktiskt? Jag ville bara vara hjälpsam och komma med tips precis som du själv. Inget i min text som kräver medicinsk expertis, möjligen några ord på sin höjd som inte alla är bekanta med men kräver ju inte mer än en googling trots allt nej, gasig mage är väl inte precis det allvarligaste symptom man kan vara drabbad av, men startar man en tråd och skriver som TS gör lider man väl i mer eller mindre utsträckning av det skulle jag anta. Det framgår ju inte heller huruvida andra besvär finns och därav vad jag skrev till TS. Förhoppningsvis mår han/hon bättre nu, kanske med hjälp av tips i tråden, och det är ju huvudsaken
Citera
2021-02-18, 01:35
Medlem
Citat:
Begriper mig inte riktigt på dig och vad du vill komma fram till faktiskt? Jag ville bara vara hjälpsam och komma med tips precis som du själv. Inget i min text som kräver medicinsk expertis, möjligen några ord på sin höjd som inte alla är bekanta med men kräver ju inte mer än en googling trots allt nej, gasig mage är väl inte precis det allvarligaste symptom man kan vara drabbad av, men startar man en tråd och skriver som TS gör lider man väl i mer eller mindre utsträckning av det skulle jag anta. Det framgår ju inte heller huruvida andra besvär finns och därav vad jag skrev till TS. Förhoppningsvis mår han/hon bättre nu, kanske med hjälp av tips i tråden, och det är ju huvudsaken

Nej, förstår du inte så är det ju inte mycket att göra.
Jag hoppas också att TS kunnat få lite hjälp av tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in