2021-02-07, 16:37
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Jag använder en bågfil för att såga skivor. Har det rört sig om många skivor har jag ibland använt en elektrisk tigersåg för att spara armen.
Tina och frysa om blir inte bra, ju bättre köttbit desto mer försämras den.
Citera
2021-02-07, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Tina - Dela i önskade bitar - Frys igen. Det du förlorar på att frysa det igen är vätska i köttet, men marginell försämring. Det är en myt att det är farligt att äta kött som har varit dubbelfryst. Så länge det inte sker någon bakterietillväxt så är det ingen risk. Faran är om du låter det blir bakterietillväxt men det gäller allt kött, både färskt och dubbelfryst.

.

Tack, detta gillar jag bäst, ska pröva med ena köttbiten, tina upp, såfort jag kan skära igenom det med vass kniv så skär jag upp bitar och fryser in igen direkt.. hoppas du har rätt med att det inte är farligt eller blir jättemycket sämre
Citera
2021-02-07, 16:53
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Tack, detta gillar jag bäst, ska pröva med ena köttbiten, tina upp, såfort jag kan skära igenom det med vass kniv så skär jag upp bitar och fryser in igen direkt.. hoppas du har rätt med att det inte är farligt eller blir jättemycket sämre

Märker du om en tillagad bit entrecote varit fryst eller om den är färsk?
Om du inte gör det så kan du nog även dubbelfrysa utan att bli missnöjd.
Om du däremot märker en försämring i en frusen köttbit jämfört med en färsk så kommer du också att märka den större påverkan dubbelfrysningen ger.
Citera
2021-02-07, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Märker du om en tillagad bit entrecote varit fryst eller om den är färsk?
Om du inte gör det så kan du nog även dubbelfrysa utan att bli missnöjd.
Om du däremot märker en försämring i en frusen köttbit jämfört med en färsk så kommer du också att märka den större påverkan dubbelfrysningen ger.

Jag har inget luktsinne så mitt smaksinne är inte speciellt bra, jag är därmed inte superkräsen. Blir köttet däremot segt och jävligt pga dubbelfrysning är det ju mycket tråkigare, men det har ju mer med texturen att göra och inte smak

Det är heller inte den finaste entrecoten, 99kr/kg hos den lokala turk-ican.
Citera
2021-02-07, 17:01
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Jag har inget luktsinne så mitt smaksinne är inte speciellt bra, jag är därmed inte superkräsen. Blir köttet däremot segt och jävligt pga dubbelfrysning är det ju mycket tråkigare, men det har ju mer med texturen att göra och inte smak

Du kan nog dubbelfrysa.
Citera
2021-02-07, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Du kan nog dubbelfrysa.

Hehe ja, kändes som mina detaljer jag gav där var ganska avgörande, borde nämnt det i originalposten
Citera
2021-02-07, 18:35
Medlem
yz44s avatar
Du ska inte frysa köttet igen, bara att tina och tillaga.
Tillagat kött står sig betydligt kortare tid i frysen än vad otillagat gör.
Citera
2021-02-07, 18:41
Bannlyst
Citat:

Kvalitetstappet kommer vara marginellt i detta fall.
Portiona och frys igen!
Citera
2021-02-07, 18:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Du ska inte frysa köttet igen, bara att tina och tillaga.
Tillagat kött står sig betydligt kortare tid i frysen än vad otillagat gör.

Stämmer inte
Citera
2021-02-07, 18:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
På med ugnen på 75 grader, ställ in den frysta entrecoten på galler med droppkantin under.
Låt gå i ca 10 timmar eller tills köttet är 62 grader.
Under tiden köttet är i ugnen blandar du ihop en saltlag(2 liter vatten + mycket salt samt en nypa socker), lagerblad, timjan, svartpeppar, vitlök och om du har, även några enbär. Blanda tills salt och socker löst upp.

När köttet är klart så lägger du i den i lagen och in i kylen 5-6 timmar, provsmaka köttet och är det lagom salt så slå bort lagen och köttet håller ca 1 vecka i kylen.

Detta tillagningssätt/stek kallas tjälknöl och är en av det godaste kötträtterna jag vet, dock så brukar det göras av fransyska eller innanlår.

Tjälknöl på entrecôte?
Köttet kommer falla isär och bli som pulled beef.
Inte att rekommendera.

Vanligtvis görs tjälknöl på älg, nötkött funkar också, men det blur inte alls samma grej utan viltsmaken.
Citera
2021-02-07, 18:48
Medlem
neuron-drones avatar
Det är OK att frysa igen om man tillagar emellan.

Annars skulle jag såga. Bara ha ute köttet en kort tid, inte så det tinar. Har du inget bra verktyg skulle jag absolut tillaga hela biten och frysa in. Har stått med heta knivar i forntiden och slitit med fryst kött. Iofs bra om man vill bränna kalorier.
Citera
2021-02-07, 19:09
Medlem
Citat:
Nu har jag klantat mig och köpt 4kg entrecote som hade kort utgångsdatum och frös in allt istället för att skära upp det i bitar och frysa in så jag kan tina bit för bit, nu måste jag tina upp hela 2kg klumpar.. och det känns som att om jag tinar upp en sån klump ska det ätas upp rätt snabbt tyvärr, hur kan jag göra för att detta inte ska wastas?
Använd köttet till en tjälknöl. https://www.tasteline.com/recept/tjalknul-3/
Kanske lite slösaktigt att använda entrecote till detta, men det blir fantastiskt mört och gott. Tillaga, skiva upp, frys in i lagom stora portioner. Tjälknöl äts kall lämpligen me en potatisgratäng, eller med en fransk potatissallad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in