2006-05-22, 07:53
Medlem
Fogelbergs avatar
Jag vill att min dotter ska komma närmare naturen, jag vill att hon lär sig så mycket vettigt som mycket om hur man kan klara sig på naturens resurser med mera men frågan är, vilken typ av förening ska man välja för att hon ska komma ut så ofta som möjligt?

Att sitta i en lokal och slå knopar tyckte jag själv efter en vecka var astråkigt så scouterna är borträknade.

Några förslag? Gärna föreningar som finns i Malmö med omnejd.
Citera
2006-05-22, 13:53
Medlem
Engelbreckts avatar
Alla scoutförbund är inte likadana, hör med folk i trakten om det finns en vettig scoutkår innan du räknar bort det alternativet helt.

Egentligen är det mest naturliga att du själv tar med dig lilltjejen och hennes andra förälder ut i skogen, primärgruppen är ofta de bästa lärarna.
Citera
2006-05-22, 15:40
Medlem
Explores avatar
Friluftsfrämjandet helt klart, lite mesigt i början med mulle och strövare, men vänta tills det blir TVM...
Citera
2006-05-22, 15:54
Medlem
skinner5000s avatar
Jag var gick med i en äventyrsscoutkår när jag var typ 11 och stannade där till jag var 17.

Vi var knappt innomhus alls. Vi bergsklättrade, var på skjutningar, for på forspaddlingar, åkte till Österrike och vandrade, vi åkte till fjällen på en tre dagars islandshästtur, vi seglade, vi besteg Kebnekaise samt Galdhöpiggen, vi for på läger, gjorde olika studeibesök osv. Vi lärde oss nästan alting i naturen via praktiska moment. T.ex. skulle man göra en knut så visade en ledare och man gjorde. Vi satt inte inne och tränade. Vi hade mycket överlevnad, varje hajk sovde vi i vindskydd tillverkat av en pressening. Vi var dessutom ute ibland med den lokala hemvärnsgruppen och sammarbetade med dom. Det innebar bandvagnsåkande hem från vandringar osv vilket man uppskattade.
Jag tyckte det var jättekul. Sammanhållningen var kanon. Däremot så var det pisstråkit på dom andra scoutkårerna i stan där dom mest lekte och band knopar.
Citera
2006-05-22, 15:56
Medlem
Jomazis avatar
Gick i strövarna tre år och lärde mig inte ett skit, okunniga och vrånga lärare som dessutom hade sina egna barn i gruppen. Men det varierar säkert ifrån plats till plats, precis som med scouterna. Som kuriosa kan jag nämna att den lokala scoutföreningen enligt uppgift var än värre på samtliga punkter.

F.ö håller jag med engelbrekt, umgås med barnen själv istället, hyr en stuga/tältplats eller dylikt.
Citera
2006-05-22, 17:16
Medlem
Fogelbergs avatar
Planen var att jag skulle utnyttja min arbetslöshet denna sommaren till att ta ut henne på så många turer som möjligt och mixa in lite fiske och camping + vandring, men så blev man ju påtvingad en praktik som är den värsta jag varit med om.

Så för att tösen inte ska sitta hemma och glo hela sommarlovet för att pappa jobbar och mamma har en baby att ta hand om, så vill jag att hon ska ha något att göra. Men jag får ta och höra med lite folk häromkring om scoutkårerna som ligger i närheten.
Citera
2006-05-22, 17:41
Medlem
wellermans avatar
Se bara till att hon inte hamnar i nån av de kyrkliga scoutkårerna. Jag hade oturen att bli inlurad i en sådan när jag var liten palt. Som liten unge vill man inte sitta och göra knopar i guds namn. Man vill ut på äventyr och lära sig uppskatta krogen. Tråkigt att du inte kan ta henne själv men å andra sidan får hon tillfälle att träffa många nya vänner denna vägen.
Citera
2006-05-22, 17:44
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Se bara till att hon inte hamnar i nån av de kyrkliga scoutkårerna. Jag hade oturen att bli inlurad i en sådan när jag var liten palt. Som liten unge vill man inte sitta och göra knopar i guds namn. Man vill ut på äventyr och lära sig uppskatta krogen. Tråkigt att du inte kan ta henne själv men å andra sidan får hon tillfälle att träffa många nya vänner denna vägen.

Jag drivdes bra i min kristna scoutkår, vi sprang runt i skogen, sov i vindskydd, paddlade kanot, byggde pilbågar och äventyrade så att det stod härliga till. Precis som i så många andra fall blir det fel när man generaliserar. Alla kristna scoutförbund är inte heller likadana.
Citera
2006-05-22, 18:33
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Jag drivdes bra i min kristna scoutkår, vi sprang runt i skogen, sov i vindskydd, paddlade kanot, byggde pilbågar och äventyrade så att det stod härliga till. Precis som i så många andra fall blir det fel när man generaliserar. Alla kristna scoutförbund är inte heller likadana.

Nä det är kanske sant. Vet dock att minst två förbund är sådana.
Citera
2006-05-22, 18:38
Medlem
slipZens avatar
http://www.forsvarsutbildarna.se/ungdom/
Citera
2006-05-22, 18:44
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Nä det är kanske sant. Vet dock att minst två förbund är sådana.

Det skiljer sig även inom samma förbund. Den SAU-kåren jag var med i när jag bodde i Jönköping var något helt annat än SAU på den orten jag flyttade till sen. Många som jag känner har upplevt sin tid i SMU som väldigt positiv, men även där skiljer det sig säkerligen från kår till kår.

Som jag sa från början, det bästa är att kolla med folk som har sina barn i en kår hur verksamheten ser ut just där.

Citat:
Ursprungligen postat av slipZen
http://www.forsvarsutbildarna.se/ungdom/

Försvarsutbildarnas verksamhet är inget jag skulle rekomendera istället för scouterna, snarare som ett komplement till scouting när barnen blir äldre.
Citera
2006-05-22, 18:51
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Försvarsutbildarnas verksamhet är inget jag skulle rekomendera istället för scouterna, snarare som ett komplement till scouting när barnen blir äldre.

Ja, det vore ju oerhört praktiskt att ha sysslat med något innan just 15 års ålder då man kan gå med i FBUs (nej, jag kommer inte sluta med den förkortningen) ungdomsverksamhet. Åldersgränsen för scouter ligger ju på så lite som 7-8, vilket känns som en utmärkt ålder att börja på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in