• 2
  • 3
2021-02-13, 16:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Du har inte ens läst denna tråd alltså, än mindre reddit tråden.

Ubuntu är nog ett bra alternativ om man inte vill lära sig emacs.

Förklara vad som en backdörr, att det man kan hämtas program ifrån microsoft? Tyvärr finns inte ubuntu för zero modellerna.
Citera
2021-02-13, 17:11
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Förklara vad som en backdörr, att det man kan hämtas program ifrån microsoft? Tyvärr finns inte ubuntu för zero modellerna.
Det är lite den känslan man får i den här tråden. Om det går att installera ett program på operativsystemet, alls, och detta program inte är FOSS, så är det en bakdörr.

Personligen tänker jag fortsätta titta på olagliga saker på min Raspberry utan att bry mig.
Citera
2021-02-13, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers

Att man installerar admin nycklar som microsoft har tillgång till, och detta utan att informera om. Efter att repositoryt är installerat så kopplar den upp mot en microsoft server och frågar om det finns något som ska installeras. Finns det ett sånt så kommer den åka in. Microsoft kan spåra användare utan att installera något alls. Microsoft kan göra vad som helst med nyckeln. Och myndigheter kan få ut nyckeln från microsoft och göra vad de vill på en specifik dator. Nu är det inte ens säkert att microsoft är medvetna om detta tilltag. Men eftersom pi folket raderar inlägg i deras support forum kan man anta att det finns en väldigt bra orsak till detta. Visst, det kan vara nordkoreaner som lurat de att installera en fake microsoft nyckel. Min gissning är dock att Microsoft är inblandade. De verkar desperata att få linux folket att använda deras dynga. Men du kan fråga pi folket och fråga _VARFÖR_ en microsoft nyckel kommit in. Den behövs enbart för att kunna köra microsoft verktyg så den ska vara opt-in. Meningen är att man ska köra microsoft visual-studio för utveckling av programvara för pi-nano. Det är kanske bra eller något, men de kan göra det på microsoft windows datorer inte på open source platformar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in