2021-02-06, 14:50
Medlem
https://www.nettotobak.com/trapipa/r...no-866-2-skaft

eller är den överprisad? - någon med erfarenhet om Ratos kanske kan tipsa?
Citera
2021-02-06, 15:24
Avstängd
Alternativ till vad? Är du nybörjare eller har du åkt pipa tidigare? Vill du ha med filter eller ej? Mitt tips är att besöka en riktig tobaksbutik om du är nybörjare.
Citera
2021-02-06, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Alternativ till vad? Är du nybörjare eller har du åkt pipa tidigare? Vill du ha med filter eller ej? Mitt tips är att besöka en riktig tobaksbutik om du är nybörjare.
Ja jag är riktig nybörjare, tänkte börja röka pipa för jag tycker det verkar kul och jag gilade det i min ungdom.
Filter behöver jag inte om det inte svider mer i halsen utan.
Tobaksbutig finns inte inom 30 mil där jag bor
Har läst ratos ska vara bra och hade en i min ungdom.
Ville bara höra er kommentar om denna var vettig?
Citera
2021-02-06, 15:31
Avstängd
725 är inte vettigt om det är så länge sedan du rökte pipa och nu ska börja om.

Kontakta Malmö Cigarr- och Tobakshandel.

Jag skulle lägga max 500:-. Det är kvaliteten på tobaken som är avgörande, och där luktar man sig fram.
Citera
2021-02-06, 15:51
Medlem
[quote=Alabalabaloo|74579339]
Filter behöver jag inte om det inte svider mer i halsen utan.
/QUOTE]

Piptobak rökes ej medelst halsbloss.... Är tanken.
Citera
2021-02-06, 16:34
Medlem
Ratos är kvalitetspipor...men Du ska nog överväga filter . Pipolja är inte speciellt gott.
Citera
2021-02-06, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundevall
Ratos är kvalitetspipor...men Du ska nog överväga filter . Pipolja är inte speciellt gott.
Denna pipa har möjlighet till 9mm filter.
Eftersom jag velat mellan olika längder på skaft och detta märke verkar vara av bra kvalitet som ni säger så känns det som att jag inte går helt fel med denna modell.
Blir det inte bra får jag väl sluta röka.
Citera
2021-02-06, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alabalabaloo
https://www.nettotobak.com/trapipa/r...no-866-2-skaft

eller är den överprisad? - någon med erfarenhet om Ratos kanske kan tipsa?

du vet väl det behövs flera pipor
Den du har på bild är väldigt känslig - och kan lätt spricka eller brytas för den är så lång ..

Ceci nest pas un pipe
Citera
2021-02-07, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
du vet väl det behövs flera pipor
Den du har på bild är väldigt känslig - och kan lätt spricka eller brytas för den är så lång ..

Ceci nest pas un pipe
Jo jag vet det, men tänkte bärja i liten skala
Tänkte att denna har ju två skaft så bryter man det långa har man ju en fallback med det korta.
Tycker långt skaft verkar coolt men säkert mycket opraktiskt.. man kan ju ha det långa skaftet som söndags-pipa
Citera
2021-02-07, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alabalabaloo
Jo jag vet det, men tänkte bärja i liten skala
Tänkte att denna har ju två skaft så bryter man det långa har man ju en fallback med det korta.
Tycker långt skaft verkar coolt men säkert mycket opraktiskt.. man kan ju ha det långa skaftet som söndags-pipa

långt skaft är coolt i dubbel bemärkelse. Längden avgör hur sval röken blir. Med svalare rök bildas också mer tjära inne i munstycket. Alltså bättre med sval rök - om du är lika dum som andra som tänker dra ner rök i dina lungor?
Rök är lite kul - man får grymma mängder nikotin av att puffa på en cigarr! Rök behöver inte dras ner i lungor.
Pipor behöver omvårdnad och vila. Luktar väldigt illa när man rensar. Förstår verkligen vattenpipans fördelar.
Man kan även röka ceremoniellt - fredspipa. Fast jag tror ju att fredspipan inte bara användes för fred. Jag tror det var en ceremoniell pipa som man tog fram vid högtidliga tillfällen. Lite som att dricka ur samma bäck eller samma vinkalk.
Take care and don't let smoke get into your eyes. Or lungs.

Förresten är det även rätt coolt att röka i någon gammal pipa, som varit med ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in