2021-02-05, 18:45
Medlem
Mina pengar har alltid bara legat på mitt nordea konto. Det är sjukt enkelt att logga in på appen, man skriver sitt personnummer, bank ID appen öppnas och så knappar man in sitt lösenord. Tar 10 sekunder. Är orolig att jag kanske har något virus på mobilen, vem som helst skulle väl kunna komma åt mina pengar?

Finns det någon "2FA" steg man kan ta? Orkar inte logga in varje dag för att jag är nojjig
Citera
2021-02-05, 18:54
Medlem
Logga in med Qr-kod

https://www.nordea.se/foretag/kundservice/logga-in-med-qr-kod.html

Citat:
Är orolig att jag kanske har något virus på mobilen, vem som helst skulle väl kunna komma åt mina pengar?
Nej! Vem som helst kommer inte åt dina pengar.
Senast redigerad av bosseriks 2021-02-05 kl. 19:01.
Citera
2021-02-05, 19:14
Medlem
airbuds avatar
Ta ut allt i kontanter, då kan du stoppa dem i madrassen där de kan lika o jäsa, ränta på ränta..
Citera
2021-02-05, 19:53
Medlem
airbud
Citat:
Ta ut allt i kontanter, då kan du stoppa dem i madrassen där de kan lika o jäsa, ränta på ränta..
Då är det mycket bättre att hyra ett bankfack att lägga dem i.
Mycket säkrare mot stöld eller brand.
Citera
2021-02-05, 20:29
Medlem
Onanikrems avatar
Bär inte med dig bank-id på telefonen du har med dig i fickan ut.
Ha bank-id på datorn/surfplattan/extratelefonen hemma.
Lika enkelt som att du inte har dina medel på bankkonto kopplat till kortet, Kreditkort som du betalar i slutet av månaden är det du använder, typ OKQ8/Preem/Klarna osv. Din banks kort, Nordea/Swedbank/SEB osv. ligger hemma i en låda.

Blir du rånad har du inget egentligen på dig annat än jackan och telefonen av värde.
Citera
2021-02-05, 20:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
airbud

Då är det mycket bättre att hyra ett bankfack att lägga dem i.
Mycket säkrare mot stöld eller brand.

Tyvärr så avvecklar nu bank efter bank sina bankfack...
Citera
2021-02-06, 00:58
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meddler22
Mina pengar har alltid bara legat på mitt nordea konto. Det är sjukt enkelt att logga in på appen, man skriver sitt personnummer, bank ID appen öppnas och så knappar man in sitt lösenord. Tar 10 sekunder. Är orolig att jag kanske har något virus på mobilen, vem som helst skulle väl kunna komma åt mina pengar?

Finns det någon "2FA" steg man kan ta? Orkar inte logga in varje dag för att jag är nojjig
BankID är 2fa, något du har, ditt BankID, och något du vet, din kod.
Vad tror du kan hända?
Citera
2021-02-06, 14:51
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meddler22
Är orolig att jag kanske har något virus på mobilen, vem som helst skulle väl kunna komma åt mina pengar?
Om du tror att du fått virus så installera ett skydd, har själv Eset Mobile Security som tog bort något virus jag fick med en massa reklam som visades då och då ...kollar du bara saldot när du loggar in? Många banker har snabbsaldo i sin app så att man inte ens behöver logga in samt känns det säkrare med fingeravtryck än kod till BankID om du har en någorlunda modern mobil.
Citera
2021-02-07, 22:16
Medlem
Knackts avatar
Enda sättet någon kan stula sina pengar är att få reda på ditt personnummer, kod till ditt bank id, enheten den installerat på och koden till den enheten ifall den är låst. Du måste göra en rejäl tabbe för att någon kan ska komma åt dina pengar.
Citera
2021-02-08, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Om du tror att du fått virus så installera ett skydd, har själv Eset Mobile Security som tog bort något virus jag fick med en massa reklam som visades då och då ...kollar du bara saldot när du loggar in? Många banker har snabbsaldo i sin app så att man inte ens behöver logga in samt känns det säkrare med fingeravtryck än kod till BankID om du har en någorlunda modern mobil.
Det jag tänker är fingertryck kanske inte är optimalt, eftersom rånare kan sätta dit ditt finger på telefonen och logga in..
Citera
2021-02-08, 21:58
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porschepojken
Det jag tänker är fingertryck kanske inte är optimalt, eftersom rånare kan sätta dit ditt finger på telefonen och logga in..
Det kan självklart hända men jag tänker inte bara på rån eftersom koder lättare kan användas utan att man är närvarande så kan bedragare jävlas mer diskret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in