2021-02-04, 23:48
Medlem
För mig är det helt otroligt att den här lagen kom till. Har det alltså varit fritt fram att våldta tjejer. För mig fanns det inte på kartan att göra något mot någon tjejs vilja alla fall inte medvetet.

Kan någon förklara för mig hur lagen såg ut innan inom detta område och varför samtycke lagen behövdes.

Idag fick jag också höra att det ska komma en ny sexualundervisning mindre om sex och mer om samtycke.
Citera
2021-02-04, 23:52
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
För mig är det helt otroligt att den här lagen kom till. Har det alltså varit fritt fram att våldta tjejer. För mig fanns det inte på kartan att göra något mot någon tjejs vilja alla fall inte medvetet.

Kan någon förklara för mig hur lagen såg ut innan inom detta område och varför samtycke lagen behövdes.

Idag fick jag också höra att det ska komma en ny sexualundervisning mindre om sex och mer om samtycke.

Nej, det var inte lagligt att våldta. Däremot finns det större krav på att säkerställa att det finns samtycke nu, vilket gör att gråzoner där det var gränsfall innan nu är våldtäkt.
Citera
2021-02-05, 00:00
Medlem
Stenballes avatar
Nej, det var naturligtvis inte okej eller lagligt med våldtäkt innan samtyckeslagen, men en del förövare kom undan med argument som:
-Jag trodde att hon var med på det.
-Hon sade ju inte nej.
-Hon har ju varit med på det andra gånger/tidigare.
Citera
2021-02-05, 00:06
Medlem
Riddarhusets avatar
Vad kan det vara för tecken på samtycke?
I de rättsfall där detta varit uppe kan man se hur rätten resonerat
- tar frivilligt på könet?
- går frivilligt in i sovrummet och lägger sig i sängen?
- tar själv av sig trosorna eller hjälper till på något sätt?
- uppmuntrar vissa betenden eller visar tydlig uppskattning/njutning?
Det behöver alltså inte vara ett klart uttalande som
- får jag knulla dig nu?
- ja, det går bra hörru!
Citera
2021-02-05, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt

Nu är skillnaden att det inte spelar någon roll om du gör något mot partner som hen inte vill, omedvetet eller ej, utalat eller ej.

Oaktsam våldtäkt är den nya brottsrubricering.

Och ja , det är rättsosäkert, (vilket rätsliga rådet konstaterat redan) du behöver i praktiken kunna läsa hens tankar, även åren efter akten (det kan ta tid för partnern att ångra sitt "tysta samtycket").....
Citera
2021-02-05, 09:57
Medlem
sunessensommars avatar
Samtyckeslagen så som den oftast beskrivs och förstås, nämligen att det nu framgår direkt av 6 kap. 1 § brottsbalken att den som uppsåtligen genomför samlag eller annan jämförlig sexuell handling med någon som inte deltar frivilligt gör sig skyldig till våldtäkt, är egentligen av mycket begränsad praktisk betydelse. Den verkliga skillnaden har i stället uppkommit genom införandet av 6 kap. 1 a § enligt vilken det nu går att fälla till ansvar för våldtäkt om grov oaktsamhet föreligger hos gärningsmannen.

Det får enligt min mening olyckliga konsekvenser för det allmänna rättsmedvetandet att det ständigt hänvisas till "samtyckeslagen" när det som oftast avses med det inte har i, eller åtminstone i ytterst få fall, medfört någon praktisk skillnad. Den praktiska förändring som faktiskt skett genom 6 kap. 1 a § hade sannolikt kunnat åstadkommas till samma grad utan att frivillighet lagts till i lagtexten.
Citera
2021-02-05, 13:34
Medlem
Det enda man har gjort är att komplicera en redan generös lagstiftning. Före samtyckeslagen var det våldtäkt att ens titta på motparten, idag måste du ha samtycke för att kunna titta på din motpart. Nej, jag skämtar inte. Du blir i dags datum åtalar och fälld för våldtäkt (till och med grov) genom att titta på en datorskärm!

Den tydligaste våldtäktsparagraf (samtycke inkluderat i den) hittar man i 1734 års missgärningsbalk:

Det handlar om väldigt konkret kvinnofrid (eller qwinnofrid) som härrör från Eriksstadgan och vårt edsöre (som är en del av vår stöttepelare i svensk lagstiftning).

Citat:
§1
Tager man qwinno med wåld, och emot hennes wilja främjar sin onda lusta, och warder lagliga thertil wunnen, miste lifwet, och qwinnan ware saklös. Ej må ock någor henne thet förwita, wid fyratijo dalers bot. Gitter han ej fullborda sin onda wilja, böte äntå för wåldet hundrade daler. Warder han i thy dräpen, ligge ogild. Häfdar man afwita qwinno, eller then, som ej fyllt tolf åhr, ware lag samma.

Fäst blicken på:

Tager man qwinno med wåld, och emot hennes wilja främjar sin onda lusta.

Mer än så behöver vi inte ha. Vi kan göra den meningen könsneutral också.
Tar någon en motpart med våld eller hot om våld mot denne vilja.

Häri ingår också våldtäkt mot barn "som ej fyllt tolf åhr, ware lag samma."

Men nej, vi skall ha en 20 raders paragraf om allt möjligt, inklusive våldtäkt genom en datorskärm.

Det bästa med den gamla lagen är detta:
Citat:
§2
Nu är qwinna wåldtagen, och gifwer thet ej genast tilkänna, och kärer ej ther å wid nästa Häradsting, eller inom en månad in för Rätten i staden, hafwe sedan ej macht at öfwer wåldet klaga, ther hon ej laga förfall wiser.

Ja, det finns en preskriptionstid som inte är över 6 månader. Om kvinnan (i detta fall) blir våldtagen har denne till nästa häradsting på sig att förtälja historien. Man kan inte vänta i 6månader till 10 år med att åtala en gärningsman för något som hände för 10 år sedan.
Citera
2021-02-06, 05:54
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Samtyckeslagen så som den oftast beskrivs och förstås, nämligen att det nu framgår direkt av 6 kap. 1 § brottsbalken att den som uppsåtligen genomför samlag eller annan jämförlig sexuell handling med någon som inte deltar frivilligt gör sig skyldig till våldtäkt, är egentligen av mycket begränsad praktisk betydelse. Den verkliga skillnaden har i stället uppkommit genom införandet av 6 kap. 1 a § enligt vilken det nu går att fälla till ansvar för våldtäkt om grov oaktsamhet föreligger hos gärningsmannen.
Om förändringen av BrB 6:1 är "av mycket begränsad praktiskt betydelse", vad anser du är förklaringen bakom den markanta ökningen av fällande domar för våldtäkt sedan 2018?

Källa: Stor ökning av fällande domar för våldtäkt sedan samtyckeslagen infördes, 15 juni 2020, Brottsförebyggande rådet
Citera
2021-02-06, 11:02
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Om förändringen av BrB 6:1 är "av mycket begränsad praktiskt betydelse", vad anser du är förklaringen bakom den markanta ökningen av fällande domar för våldtäkt sedan 2018?

Källa: Stor ökning av fällande domar för våldtäkt sedan samtyckeslagen infördes, 15 juni 2020, Brottsförebyggande rådet

Citat:
Anmälda våldtäkter
Antalet anmälda fullbordade våldtäkter har ökat sedan ändringarna i våldtäktslagstiftningen infördes i juli 2018. År 2017 anmäldes 4 895 våldtäkter, medan det 2019 anmäldes 5 930 våldtäkter varav 237 anmälningar rubricerades som oaktsam våldtäkt. Det är en ökning på 1 035 anmälningar, vilket motsvarar 21 procent. Det kan inte uteslutas att det stigande antalet anmälningar speglar
en faktisk ökning av våldtäktsbrottsligheten. I en tidigare rapport (2019a) tog Brå till exempel upp att den ökande användningen av dejtingappar skulle kunna leda till att fler våldtäkter begås. I det följande begränsar vi dock diskussionen till de faktorer, utöver den faktiska brottsutvecklingen, som kan bidra till att anmälningarna har ökat. En sådan faktor skulle kunna vara den nya våldtäktslagstiftningen. Lagändringen kan tänkas leda till fler våldtäktsanmälningar i statistiken, dels genom att personer som utsatts för oönskade sexuella handlingar i större utsträckning anmäler detta, dels genom att vissa anmälda händelser som tidigare registrerades som mindre grova sexualbrott nu registreras som våldtäkter. Det senare får dock litet stöd av kriminalstatistiken, eftersom det är relativt få anmälningar som gäller gärningar som tidigare inte skulle ha rubricerats som våldtäkt. Det handlar då om de fall av sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning eller sexuellt tvång där den sexuella handlingen
var jämförlig med samlag.

Kod:
Tabell 1. Antal och utfall i tingsrättsdomar avkunnade (sic!) 2019 där förstahandsyrkandet rört en fullbordad våldtäkt mot kvinna. Uppdelat på när våldtäkten ägt rum och huruvida den bedömts uppfylla de gamla våldtäktsrekvisiten eller ej.
Kategori                              Antal      Fällande      Andel
Skedde före lagändringen              82         49            60 %
Skedde efter ändringen, men
uppfyller de gamla rekvisiten         204        162           80 %
”Nya” fall                            76         41            54 %
Totalt                                362        252           70 %

Citat:
Vad kan ligga bakom den ökande fällandegraden?
Totalt sett ser vi alltså en ökning av andelen fällande domar från 65 till 70 procent. Fällandegraden drivs upp av fall som gäller våldtäkter som ska ha ägt rum efter lagändringen, men som innehåller tvång och/eller utnyttjande av en särskilt utsatt situation. Fällandegraden för fall med samma tidsspann mellan brott och huvudförhandling var 68 procent 2017, att jämföra med 80 procent 2019.
Så vad kan då orsaken vara till att fällandegraden för denna typ av fall ändå ökat så påtagligt? Ökningen skulle, enligt Brås mening, kunna tyda på att de nya reglerna påverkat domstolarnas sätt att värdera vilken bevisning som krävs för en fällande dom generellt sett. Eftersom frågan om målsäganden deltagit frivilligt nu alltid är grunden för bedömningen i våldtäktsmål, kan förekomsten av våld eller en utsatt situation styrka ofrivilligheten, även om det inte är bevisat att den tilltalade kunde genomföra de sexuella handlingarna med hjälp av dessa medel. Brå har inte haft möjlighet att inom den avsatta tiden för uppdraget studera samtliga domar på djupet, utan fokuserat på de fall som bedömts som nya. Därför är ovanstående mer en hypotes än ett svar på frågan om varför fällandegraden ökat.

Citat:
I denna studie har Brå analyserat samtliga tingsrättsdomar från 2019 om fullbordad våldtäkt mot kvinna. I samråd med ansvariga åklagare bedömde Brå att 76 av domarna avsåg fall som inte skulle ha lett till åtal och/eller fällande dom före lagändringen. Hälften av dessa slutade i en fällande dom för våldtäkt eller oaktsam våldtäkt sista instans.

Det är 38 fällande domar i "nya fall". Där ingår också 12 fall av av oaktsam våldtäkt. I sådant fall är det 26 fällande domar i dessa nya fall, där urvalet dessutom verkligen kan ifrågasättas mot bakgrund av att kategoriseringen knappast är särskilt robust.

Citat:
Att försöka identifiera sådana fall och göra en fördjupad analys av dem har varit en central del i Brås arbete med denna studie. Vid genomgången av domarna har vi därför valt ut dem som vi bedömer inte skulle leda till åtal eller fällande dom tidigare. Då utredarna i projektet inom ramen för en tidigare rapport (Brå 2019b) läst en stor mängd nedlagda förundersökningar och friande domar hade de goda förutsättningar att bedöma om de tidigare våldtäktsrekvisiten kunde anses uppfyllda. När vi identifierat ett fall som vi bedömt inte skulle ha gått till åtal eller fällande dom tidigare, har vi kontaktat ansvarig åklagare.Om åklagaren instämt i Brås bedömning har domen kodats som ett ”nytt fall”. Det bör här framhållas att resultaten bygger på subjektiva bedömningar av Brås utredare, i samråd med ansvariga åklagare, och inneburit inte helt lätta gränsdragningar. Resultaten ska därför ses som kvalificerade uppskattningar snarare än exakta siffror.

[...]

Mot denna bakgrund har Brå istället helt förlitat sig på åklagarnas bedömning när de blivit uppringda.

Som det får förstås är det alltså fråga om fällande dom i sista instans i 26, enligt Brå:s definition, "nya fall" undantaget oaktsam våldtäkt, motsvarande knappt 8 procent av det totala antalet fällande domar (333). Den faktiska fällandegraden tycks alltså vara lägre än den ovan redovisade tabellen där enbart tingsrättsdomar redovisas. Detta ska ställas mot en ökning i antalet anmälda våldtäkter motsvarande 21 procent.

Jag tycker att det är rättvist att tala om en mycket begränsad praktisk betydelse. För min del framstår det som att Brå var närmare pudelns kärna redan i det av mig först citerade stycket ur rapporten, nämligen att "[d]et kan inte uteslutas att det stigande antalet anmälningar speglar en faktisk ökning av våldtäktsbrottsligheten".

Edit: Var tvungen att redigera på grund av att jag förvirrat mig i vissa sifrror, dessvärre till Brå:s fördel... Förvirringen alltså, inte redigeringen.
Senast redigerad av sunessensommar 2021-02-06 kl. 11:23.
Citera
2021-02-06, 11:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Nej, det var naturligtvis inte okej eller lagligt med våldtäkt innan samtyckeslagen, men en del förövare kom undan med argument som:
-Jag trodde att hon var med på det.
-Hon sade ju inte nej.
-Hon har ju varit med på det andra gånger/tidigare.
Vad är det för fel på dessa argument?
Citera
2021-02-06, 11:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Vad är det för fel på dessa argument?
Ditt inlägg är ett utmärkt exempel på varför lagändringen var nödvändig.
Citera
2021-02-06, 11:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ditt inlägg är ett utmärkt exempel på varför lagändringen var nödvändig.
Om dessa argument är ogiltiga, då återstår ju bara kontraktsskrivning. Men även då kan ju ena parten hävda att den andra minsann inte följde kontrakten. Så i slutändan finns det inget skydd mer än att aldrig gå ut ur bostaden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in