2021-02-04, 04:24
Medlem
Datura.Naturanss avatar
https://en.wikipedia.org/wiki/Master...slave_morality
Citat:
Slave morality

According to Nietzsche, masters are creators of morality; slaves respond to master morality with their slave morality. Unlike master morality, which is sentiment, slave morality is based on re-sentiment—devaluing that which the master values and the slave does not have. As master morality originates in the strong, slave morality originates in the weak. Because slave morality is a reaction to oppression, it vilifies its oppressors. Slave morality is the inverse of master morality. As such, it is characterized by pessimism and cynicism. Slave morality is created in opposition to what master morality values as "good".

Slave morality does not aim at exerting one's will by strength, but by careful subversion. It does not seek to transcend the masters, but to make them slaves as well. The essence of slave morality is utility: The good is what is most useful for the whole community, not just the strong. Nietzsche saw this as a contradiction. Since the powerful are few in number, compared to the masses of the weak, the weak gain power by corrupting the strong into believing that the causes of slavery (viz., the will to power) are "evil", as are the qualities the weak originally could not choose because of their weakness. By saying humility is voluntary, slave morality avoids admitting that their humility was in the beginning forced upon them by a master. Biblical principles of humility, charity, and pity are the result of universalizing the plight of the slave onto all humankind, and thus enslaving the masters as well. "The democratic movement is the heir to Christianity" —the political manifestation of slave morality because of its obsession with freedom and equality.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ressentiment
Citat:
In philosophy and psychology, ressentiment (French pronunciation: ​[rəsɑ̃timɑ̃]) is one of the forms of resentment or hostility. The concept was of particular interest to some 19th century thinkers, most notably Friedrich Nietzsche. According to their use, ressentiment is a sense of hostility directed toward an object that one identifies as the cause of one's frustration, that is, an assignment of blame for one's frustration. The sense of weakness or inferiority complex and perhaps even jealousy in the face of the "cause" generates a rejecting/justifying value system, or morality, which attacks or denies the perceived source of one's frustration. This value system is then used as a means of justifying one's own weaknesses by identifying the source of envy as objectively inferior, serving as a defense mechanism that prevents the resentful individual from addressing and overcoming their insecurities and flaws. The ego creates an enemy in order to insulate itself from culpability.

Vad tänker ni?

Känner ni också ibland att ni är omringade av ressentimentsfulla kvasi-livegna?
Eller kanske känner ni t.o.m igen er i beskrivningen och lever som slavar själva?
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-02-04 kl. 04:40.
Citera
2021-02-04, 05:44
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Rasismen, är det en produkt av slavmoralen?

Själv är jag övertygad om att så är fallet - det har de rasister jag mött tydligt belagt.

Har ni motargument eller andra exempel på ideologier som springer ur slavmoral?
Citera
2021-02-04, 06:20
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RC3
Okej. Mitt första svar var att du skulle skriva texten på svenska så att det blir lättare att läsa.

Ibland blir det missförstånd, jag trodde att din tråd handlade om något helt annat egentligen och av en viss form av respekt väntade jag lite.

Du skriver ju på svenska så klistra in en text på svenska blir jobbigt annars.
OM du gör det så går det mycket snabbare. Jag tror att jag kan svara på många frågor sålänge du gör det, men om du skriver något utifrån en fråga i texten du infogade har jag inte ens läst den.

OM du inte kan klistra inn på svenska av någon anledning förstår jag det. Wikipedia brukar ju ha översättningar .
Du vill alltså fortfarande lägga ansvaret för dina problem hos mig?

Läs på lite och återkom, om du är intresserad.
Kan du inte läsa engelska så kan du kanske söka ’slavmoral’ i valfri sökmotor.

Här är en artikel på svenska Wikipedia om Nietzsche:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Nietzsche
Kanske kan du läsa den och återkomma i ämnet, utan att gå OT?

Vad tycker du om din slavmoral? Är den något att bevara?
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-02-04 kl. 06:30.
Citera
2021-02-04, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
Du vill alltså fortfarande lägga ansvaret för dina problem hos mig?

Läs på lite och återkom, om du är intresserad.
Kan du inte läsa engelska så kan du kanske söka ’slavmoral’ i valfri sökmotor.

Här är en artikel på svenska Wikipedia om Nietzsche: https://sv.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Nietzsche
Kanske kan du läsa den och återkomma i ämnet, utan att gå OT?

Vad tycker du om din slavmoral? Är den något att bevara?

Till en början trodde jag att du pratade om någon annan form av slav.
Det finns när det gäller olika ämnen som inte har med det här att göra med. MEN

Det finns ganska mycket som har att göra med slaveri på det viset du menade. Svtplay har vissa dokumentärer som jag redan har sett som jag tror fortfarande finns kvar.

Av det jag sett var det inte mycket som handlade om slavarna utan om dom andra som blev styrda för att det var så som alla andra blivit fostrade.
Citera
2021-02-04, 06:53
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RC3
blev styrda för att det var så som alla andra blivit fostrade.
Menar du typ att slavmoral är något som kommer med kollektiv uppfostran?

Det tror jag i.a.f.
Tror också att det tar många generationer att frammana slavmoral i din kaliber,
Men tror även att den eventuellt kan rådas bot på.

Vad tänker du om den saken - Hur blir man av med den slavmoral man fostrats till?

Läste du den svenska Wikipedia-artikeln som du efter förfrågan fick serverad?
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-02-04 kl. 07:00.
Citera
2021-02-04, 08:06
Medlem
Citat:
Menar du typ att slavmoral är något som kommer med kollektiv uppfostran?

Det tror jag i.a.f.
Tror också att det tar många generationer att frammana slavmoral i din kaliber,
Men tror även att den eventuellt kan rådas bot på.

Vad tänker du om den saken - Hur blir man av med den slavmoral man fostrats till?

Läste du den svenska Wikipedia-artikeln som du efter förfrågan fått serverad?

Läste, men det var inte så mycket.

Ja, kollektiv uppfostran kan nog förklara mycket.
Vi bildar våran uppfattning av hur vi växt upp, och hur andra är som vi umgås med.

Jag har sett ganska många dokumentärer, tror att mycket kan förklaras där.

Mycket handlar om rasism egentligen. Det låter dåligt, men nästan alla ÄR det. Det spelar ingen roll var någon kommer ifrån egentligen, men nästan alla tänker så.

Jag kan säga att jag är rasistisk ganska ofta, det är inga problem. Vissa ogillar man lite extra. ALLA är inte dåliga bara för att dom kommer från ett land, men jag brukar vara ärlig.
Det uppakattas av dom flesta, och det finns många invandrare som ogillar varandra också, även fast svenskar och invandrare brukar buntas ihop.

Känner folk från olika länder,men umgås mest med svenskar. Av dom få invandrare jag känner som frågat om vad jag tycker om deras folk säger jag som det är.

Nästan alltid negativt, men ingen har sagt emot. Det handlar inte om Respekt/rädsla för att dom är rädda för mig utan för att dom håller med.

Vi alla vet hur det kan se ut ibland. Jag tycker ofta att vissa borde stanna kvar i sina hemländer istället för att åka hit. Landsbröderna håller med.

Nu blir det en lång text, och vill inte snacka för mycket om annat.

Det jag skrev kanske kan låta som att det inte hängde ihop. Ibland gör det inte det, men ofta har grupperingar någon form av koppling.
Det kan vara svårt att säga något som alltid fungerar, men det brukar märkas.

Jag vet att jag gått OT, och ibland blir det så, men fel tid för mig att skriva nu.

Rekomenderar dig att se: https://www.svtplay.se/video/2783969...are?start=auto
Citera
2021-02-04, 10:12
Medlem
theshades avatar
När jag läste Nietzsche så kopplade jag genast feminismen till slavmoralen. De har ju vänt uppåner på alla traditionella värden.

Själva grejen jag tar fasta på är att enligt feminister så premieras att vara förtryckt (slav). Den med mest minoritets-titlar, den som anses som mest förtryckt, har högst ställning.

Att de sen i slutändan hör allt de kan för att förtrycka andra är en annan sak. Själva ideologin är klockren slavmoral.
Citera
2021-02-04, 10:39
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Rasismen, är det en produkt av slavmoralen?

Själv är jag övertygad om att så är fallet - det har de rasister jag mött tydligt belagt.

Har ni motargument eller andra exempel på ideologier som springer ur slavmoral?
Lite intressant är ju att antirasismen verkar ännu starkare kopplad till slavmoral i det att man har dåligt samvete, skäms över sina framgångar och inte vågar kämpa för att behålla det man skapat. Styrka blir alltför för en antirasist svaghet och en karaktärsbrist.
Citera
2021-02-04, 13:11
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Lite intressant är ju att antirasismen verkar ännu starkare kopplad till slavmoral i det att man har dåligt samvete, skäms över sina framgångar och inte vågar kämpa för att behålla det man skapat. Styrka blir alltför för en antirasist svaghet och en karaktärsbrist.
Jag skulle inte säga att det du kallar 'antirasism' är starkare kopplad till slavmoralen än rasism,
De är helt enkelt samma uttryck för samma slavmoral. De du kallar 'anti-rasister' kallar jag 'counter-rasister'.
Det är samma sorts slavar, fast de står på olika sidor av muren.
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
När jag läste Nietzsche så kopplade jag genast feminismen till slavmoralen. De har ju vänt uppåner på alla traditionella värden.

Själva grejen jag tar fasta på är att enligt feminister så premieras att vara förtryckt (slav). Den med mest minoritets-titlar, den som anses som mest förtryckt, har högst ställning.

Att de sen i slutändan hör allt de kan för att förtrycka andra är en annan sak. Själva ideologin är klockren slavmoral.
Feminism (som counter-rörelse) är givetvis ren och skär sexism, och precis lika mycket en produkt av slavmoral som motsatsen.

Den från marxismen avknoppade Identitetspolitiken är väl kulmen i den moderna slavmoralens lavinartade fortskridande?
Nästan alla idag vill hävda att deras rättigheter blir kränkta, och hänvisar till andras person som belägg.
Slavmoralen är stark här i vårt samhälle, på nästan alla sidor i nästan alla samhällsfrågor. Vi drunknar i slavmoral!
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-02-04 kl. 13:15.
Citera
2021-02-04, 13:19
Medlem
theshades avatar
Citat:
Jag skulle inte säga att det du kallar 'antirasism' är starkare kopplad till slavmoralen än rasism,
De är helt enkelt samma uttryck för samma slavmoral. De du kallar 'anti-rasister' kallar jag 'counter-rasister'.
Det är samma sorts slavar, fast de står på olika sidor av muren.

Feminism (som counter-rörelse) är givetvis ren och skär sexism, och precis lika mycket en produkt av slavmoral som motsatsen.

Den från marxismen avknoppade Identitetspolitiken är väl den moderna kulmen i slavmoralens lavinartade fortskridande?
Nästan alla idag vill hävda att deras rättigheter blir kränkta, och hänvisar till andras 'skyldigheter' som belägg.
Slavmoralen är stark här i vårt samhälle, på nästan alla sidor i nästan alla samhällsfrågor.

Håller med dig i allt. Jag redovisade faktiskt på universitetet min tolkning av slavmoralen inom feminismen och just identitetspolitiken. Lite svalt mottagande, föga förvånande. Jag ser inget bättre exempel på slavmoral idag. Kulmen som du säger.

Hur annars kan man få en person som våldsverkare/våldtäktsman (som utövat typiskt pre-slavmoralisk gärningar (hette det hedersmoral? De var länge sedan jag studerade.) och förtryckt och dominerat andra) till att vara upphöjd? Jo för genom hans identitetspolitiska placering så blir han ändå, trots allt, ett offer (vilket gör honom god).
Citera
2021-02-06, 00:40
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Håller med dig i allt. Jag redovisade faktiskt på universitetet min tolkning av slavmoralen inom feminismen och just identitetspolitiken. Lite svalt mottagande, föga förvånande. Jag ser inget bättre exempel på slavmoral idag. Kulmen som du säger.

Hur annars kan man få en person som våldsverkare/våldtäktsman (som utövat typiskt pre-slavmoralisk gärningar (hette det hedersmoral? De var länge sedan jag studerade.) och förtryckt och dominerat andra) till att vara upphöjd? Jo för genom hans identitetspolitiska placering så blir han ändå, trots allt, ett offer (vilket gör honom god).
Tänk om folk slutade med att sin egen underkastelse försöka belägga någon slags rättighet att begå våld på andras liv.., och istället hävdade sin frihet med hänvisning till den av naturen givna egenmakten samt argument för sin rättfärdighet..

Krossa Slavmoralen! Frihet, bildning, egenkapital och egenansvar åt alla! Veritas vos liberabit!
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-02-06 kl. 01:39.
Citera
2021-02-07, 07:48
Medlem
theshades avatar
Citat:
Tänk om folk slutade med att sin egen underkastelse försöka belägga någon slags rättighet att begå våld på andras liv.., och istället hävdade sin frihet med hänvisning till den av naturen givna egenmakten samt argument för sin rättfärdighet..

Krossa Slavmoralen! Frihet, bildning, egenkapital och egenansvar åt alla! Veritas vos liberabit!

En bekant, kvinna, 60+ postade på Facebook om att en kråka bråkade med två skator om en buske. Skatorna försökte häcka i busken och kråkan TOG busken, eller besittning av den. Frågan var vem som "ägde" busken. Skatorna var ju där först.

Jag svarade på det och sa att om kråkan tagit busken så är det per definition kråkans buske. Det är inte svårare än så. Kom ihåg att vi skapat ett samhälle för att slippa leva i naturen, men att naturen följer oss vart vi än går.

Våld är makt. Makt är våld. "Rätt" och "rättigheter" är hittepå och ideal som bara finns om de upprätthålls, vilket de sällan gör. Den som tar, han har. Den som inte kan trampa på andra, blir trampad på. Det är inte ett normativt uttalande dvs jag VILL inte att det ska vara så, jag ÖNSKAR inte att det vore så, men det är så det ÄR, och det måste man förhålla sig till.

Slavmoralen är ett försök att slingra sig ur faktiska omständigheter och skapa alternativa perspektiv på verkligheten där offret ändå är segraren. Perspektiv där även en arbetslös, och på det stora hela oduglig person, kan ses som värdefull och högt stående helt enkelt för att hon visar upp rätt värderingar. Kärnan i värderingarna är att visa att man hatar "förtryckarna", eller de som åtminstone utmålas som förtryckare.

Idag ser vi hur det premieras att vara ett offer snarare än en med makt och kapital.
Sållar man sig till de förtryckta minoriteterna så är det bättre ju fler minoritets-epitet man kan skriva under på. Är du både kvinna OCH "rasifierad" så är du jätteförtryckt och rankas desto högre. Är du politiskt aktiv så kan du råka hamna i riksdagen helt enkelt för att folk tror att du är förtryckt. Se Viktoria Kawesa.
Är du vit man så behöver du inte ens ha ett arbete, egendom eller kontakt med andra människor för att bli bespottad som en förtryckare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in