2021-02-02, 21:33
Medlem
Lser om skenande elpriser, holmen stnger produktion fr att elen r fr dyr osv. Men nr jag loggar in p skekraft och kollar mitt rrliga elpris (bor i elomrde 2), s r det runt 30 re fr tillfllet med moms, s var hller det skyhga elpriset hus?
Citera
2021-02-02, 21:37
Medlem
Willy-45s avatar
Ring en kompis i Elomrde 4 s lr du f veta...
Fr oss vriga i EO3 r elpriset delat i tre ung lika stora delar el - skatter - ntavgift..
Tycker du att det r dr dyrt? Snacka med vr sk "regering"...
Citera
2021-02-02, 21:47
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Femrik
Lser om skenande elpriser, holmen stnger produktion fr att elen r fr dyr osv. Men nr jag loggar in p skekraft och kollar mitt rrliga elpris (bor i elomrde 2), s r det runt 30 re fr tillfllet med moms, s var hller det skyhga elpriset hus?
Nr det r kallt blr det hgt. Men p rsbasis r det lgt.
Nr stngde Holmen ner pga elpriser? Lnk?
Citera
2021-02-02, 21:56
Medlem
Citat:

Elen r vl inte s dyr det r vrre med dom jvla horavgifterna dom tar fr elntet.
Citera
2021-02-02, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Nr det r kallt blr det hgt. Men p rsbasis r det lgt.
Nr stngde Holmen ner pga elpriser? Lnk?
https://www.di.se/nyheter/extrema-el...varligt-oroad/
Citera
2021-02-02, 22:30
Medlem
Ja eons sjuka ntavgifter. Tar dom 1.50 re per kw nu eller r det mer?
Det ser ut att vara rtt dyr el frn och till detta r spotpriser https://www.vattenfall.se/elavtal/el...s-pa-elborsen/

. I december fanns det fr 6 re men det var sjukt billigt.

Sen kanske ngon har bundit sitt avtal? Jag har fr 25 re inkl alla avgifter p det rrliga men som sagt nt avgiften ligger vl p 1,50 eller mer inkl allt. 7 gnger dyrare n rrliga fr ngra r sen var det dubbelt s dyrt som rrliga. Det visar bara p hur jvliga ntbolagen r som har privat monopol p elntet. Sen r det lite skatt men det r inte speciellt mycket p allt
Citera
2021-02-02, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willy-45
Ring en kompis i Elomrde 4 s lr du f veta...
Fr oss vriga i EO3 r elpriset delat i tre ung lika stora delar el - skatter - ntavgift..
Tycker du att det r dr dyrt? Snacka med vr sk "regering"...
N inte dyrt alls. Fr ngot r sen kostade elen 53 re/kWh. 85% mer n nu.
Citera
2021-02-02, 23:06
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
https://www.di.se/nyheter/extrema-el...varligt-oroad/
Tack, den var bra.
Citera
2021-02-02, 23:22
Medlem
tongzhis avatar
Vetefan vart alla fr sina hittep-siffror egentligen? "30 re med moms i SE2", "53 re/kWh r 85% mer n nu", "25 re inklusive allt" etc.

I r, fram till 23:00 idag, gller fr SE2 att medianspotpriset var 44.2 re/kWh. Fr elen. Exklusive elcertifikat, pslag, energiskatt, moms och elntskostnader. Det r allts vad elhandelsbolaget, som sedan sljer vidare till just dig, betalar. Visst, med fastprisavtal och kanske ett nyfrhandlat avtal med nykundsrabatt kan man ha ett annat pris, kanske ngot lgre, men ni tror vl inte p allvar att bolagen sljer vidare med frlust ver tid!?

Bara kolla.
Citera
2021-02-02, 23:41
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Det blir dyrare nr det blir kallare ute d det inte finns s mnga vindkraft verk. Elen blev vl dyrare i vissa omrden. Men egentligen s r det inte sjlva elen som r dyr. Det r alla jvla fasta avgifter som elbolagen har som r dyra.
Citera
2021-02-03, 03:10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Trd hr:

(FB) Den stora och sammanfogade trden fr frgor om elfrbrukning och priser
Citera
2021-02-03, 09:16
Medlem
Hur lng r ett snre? El handlas ven p en marknad. S du kan trada el och tjna pengar p det genom bara kpa och slja kontrakt fr det.

Sedan r det inte elen som r dyr utan alla skatter som tillkommer p det.

Sedan r strsta kostnaden transport, allts elnt avgifter.

Men fortfarande r det sjlvklart blir utkad kostnad nr krnkraft lggs ner och el mste importeras. Inte s efterfrgan minskas bara fr man tar bort produktion av el frn marknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in