2021-02-02, 21:33
Medlem
Läser om skenande elpriser, holmen stänger produktion för att elen är för dyr osv. Men när jag loggar in på skekraft och kollar mitt rörliga elpris (bor i elområde 2), så är det runt 30 öre för tillfället med moms, så var håller det skyhöga elpriset hus?
Citera
2021-02-02, 21:37
Medlem
Willy-45s avatar
Ring en kompis i Elområde 4 så lär du få veta...
För oss övriga i EO3 är elpriset delat i tre ung lika stora delar el - skatter - nätavgift..
Tycker du att det är dör dyrt? Snacka med vår sk "regering"...
Citera
2021-02-02, 21:47
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Femrik
Läser om skenande elpriser, holmen stänger produktion för att elen är för dyr osv. Men när jag loggar in på skekraft och kollar mitt rörliga elpris (bor i elområde 2), så är det runt 30 öre för tillfället med moms, så var håller det skyhöga elpriset hus?
När det är kallt blr det högt. Men på årsbasis är det lågt.
När stängde Holmen ner pga elpriser? Länk?
Citera
2021-02-02, 21:56
Medlem
Citat:

Elen är väl inte så dyr det är värre med dom jävla horavgifterna dom tar för elnätet.
Citera
2021-02-02, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
När det är kallt blr det högt. Men på årsbasis är det lågt.
När stängde Holmen ner pga elpriser? Länk?
https://www.di.se/nyheter/extrema-elpriser-tvingar-borsjatten-stanga-produktion-allvarligt-oroad/
Citera
2021-02-02, 22:30
Medlem
Ja eons sjuka nätavgifter. Tar dom 1.50 öre per kw nu eller är det mer?
Det ser ut att vara rätt dyr el från och till detta är spotpriser https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris-pa-elborsen/

. I december fanns det för 6 öre men det var sjukt billigt.

Sen kanske någon har bundit sitt avtal? Jag har för 25 öre inkl alla avgifter på det rörliga men som sagt nät avgiften ligger väl på 1,50 eller mer inkl allt. 7 gånger dyrare än rörliga för några år sen var det dubbelt så dyrt som rörliga. Det visar bara på hur jävliga nätbolagen är som har privat monopol på elnätet. Sen är det lite skatt men det är inte speciellt mycket på allt
Citera
2021-02-02, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willy-45
Ring en kompis i Elområde 4 så lär du få veta...
För oss övriga i EO3 är elpriset delat i tre ung lika stora delar el - skatter - nätavgift..
Tycker du att det är dör dyrt? Snacka med vår sk "regering"...
Nä inte dyrt alls. För något år sen kostade elen 53 öre/kWh. 85% mer än nu.
Citera
2021-02-02, 23:06
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
https://www.di.se/nyheter/extrema-elpriser-tvingar-borsjatten-stanga-produktion-allvarligt-oroad/
Tack, den var bra.
Citera
2021-02-02, 23:22
Medlem
tongzhis avatar
Vetefan vart alla får sina hittepå-siffror egentligen? "30 öre med moms i SE2", "53 öre/kWh är 85% mer än nu", "25 öre inklusive allt" etc.

I år, fram till 23:00 idag, gäller för SE2 att medianspotpriset var 44.2 öre/kWh. För elen. Exklusive elcertifikat, påslag, energiskatt, moms och elnätskostnader. Det är alltså vad elhandelsbolaget, som sedan säljer vidare till just dig, betalar. Visst, med fastprisavtal och kanske ett nyförhandlat avtal med nykundsrabatt kan man ha ett annat pris, kanske något lägre, men ni tror väl inte på allvar att bolagen säljer vidare med förlust över tid!?

Bara kolla.
Citera
2021-02-02, 23:41
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Det blir dyrare när det blir kallare ute då det inte finns så många vindkraft verk. Elen blev väl dyrare i vissa områden. Men egentligen så är det inte själva elen som är dyr. Det är alla jävla fasta avgifter som elbolagen har som är dyra.
Citera
2021-02-03, 03:10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Tråd här:

(FB) Den stora och sammanfogade tråden för frågor om elförbrukning och priser
Citera
2021-02-03, 09:16
Medlem
Hur lång är ett snöre? El handlas även på en marknad. Så du kan trada el och tjäna pengar på det genom bara köpa och sälja kontrakt för det.

Sedan är det inte elen som är dyr utan alla skatter som tillkommer på det.

Sedan är största kostnaden transport, alltså elnät avgifter.

Men fortfarande är det självklart blir utökad kostnad när kärnkraft läggs ner och el måste importeras. Inte så efterfrågan minskas bara för man tar bort produktion av el från marknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in