2021-02-02, 17:30
Medlem
Docklands avatar
Saknades tråd om Best transports efter Aftonbladets avslöjade om företaget i fråga.

De anlitar underleverantörer för sina transporter. Underleverantörerna betalar ibland så lite som 60:-/h och då undrar väl vän av ordning hur detta transportföretag anlitas hejvilt av både Stockholms stad och övriga större aktörer. Har de inte koll på hela kedjan?

Fördjupning:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/869aEG/trippelilska-mot-best-politiker-kunder-och-facket
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vq4Mar/budbilsbolagen-botfalls--avtalen-foljs-inte

Verkar det vara ett skumrask-företag eller är det likadant hos alla transportföretag i denna genre?
Citera
2021-02-02, 17:38
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Jag fattar inte, varför går inte media på underleverantörerna?
Det är väl de som anställt & betalar chaufförernas löner?
Citera
2021-02-02, 18:07
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Jag fattar inte, varför går inte media på underleverantörerna?
Det är väl de som anställt & betalar chaufförernas löner?

Jag är enig. Även om Best transport har en del att förklara så tycker jag att dessa underlverantörer förtjänas att granskas lite också

saxar:

"Varför har facket inte kunnat agera tidigare?

– Det handlar om enorm rädsla. Underleverantörerna vill inte teckna avtal med oss för de kan inte följa dem. Best betalar för dåligt. Och förarna vågar inte driva frågan för de är rädda att förlora sina jobb. Både underleverantörer och chaufförer vågar inte, de är rädda för Best, säger han."
Senast redigerad av Dockland 2021-02-02 kl. 18:11.
Citera
2021-02-02, 18:15
Medlem
Smoerbultens avatar
Vet inte hur många gånger man träffat på dessa dårar ute på vägarna när de kör farlig slalom bland rusningstrafiken, då jävlar gäller det att hålla i hatten/ratten.

Men då vet man att det hade en förklaring till varför det skulle gå så fort

BEST - Babbarnas Extrema SkitTransporter
Citera
2021-02-02, 18:25
Medlem
Det är ju ändå så att företagen som anlitar Best kanske borde fråga sig hur dom kan erbjuda priser långt under konkurenterna?

Precis som Best bör förstå att deras stop/timmen inte är rimliga samt att den betalning dom ger sina underleverantörer inte är tillräcklig för att ge chaufförerna en bra lön och transport-företaget en bra vinst.

Det är så lätt att skylla på alla andra men jag tycker samtliga led har ett ansvar.
Citera
2021-02-02, 18:32
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillaKlemens
Det är ju ändå så att företagen som anlitar Best kanske borde fråga sig hur dom kan erbjuda priser långt under konkurenterna?

Precis som Best bör förstå att deras stop/timmen inte är rimliga samt att den betalning dom ger sina underleverantörer inte är tillräcklig för att ge chaufförerna en bra lön och transport-företaget en bra vinst.

Det är så lätt att skylla på alla andra men jag tycker samtliga led har ett ansvar.

Ligger verkligen Best's priser "långt under konkurrenterna"?

När jag beställer från Webhallen med hemkörning kostar Bestalternativet 49:-, precis som Airmee, Budbee och Postnord.

Det finns nog fler fula fiskar i den här soppan.
Citera
2021-02-02, 18:37
Medlem
Docklands avatar
Citat:

När jag beställer från Webhallen med hemkörning kostar Bestalternativet 49:-, precis som Airmee, Budbee och Postnord.

Branschen kommer troligtvis synas i sömmarna en tid framöver. Det blir någon Sverker Olofsson-typ som ringer upp ansvariga på bästa sändningstid skulle jag tro.
Citera
2021-02-02, 18:39
Medlem
Ingen skillnad mot taxibranschen. Även där tillämpas bötessystem inom t.ex. färdtjänst som förarna får betala.
Citera
2021-02-02, 18:41
Medlem
Citat:

Nja! Airmee, Budbee är hemleverans och Postnord är till typ Ica . Motsvarande hemleverans från posten kostar 119kr på webbhallen.(nu när jag kollar på mitt postnummer)

Så förutsatt att webhallen lägger hela fraktkostnaden är budbees hemleverans 60% billigare än Postnord.

Sen kanske inte Postnord har högst effektivitet men det är en sjuk skillnad.
Citera
2021-02-02, 18:45
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillaKlemens
Nja! Airmee, Budbee är hemleverans och Postnord är till typ Ica . Motsvarande hemleverans från posten kostar 119kr på webbhallen.(nu när jag kollar på mitt postnummer)

Så förutsatt att webhallen lägger hela fraktkostnaden är budbees hemleverans 60% billigare än Postnord.

Sen kanske inte Postnord har högst effektivitet men det är en sjuk skillnad.

Du har rätt, slarvigt av mig. Postnord ligger helt riktigt på 119pix för hem till dörren.

Så egentligen är det _vi_ som kunder som beter oss som svin och väljer det billigaste alternativet.

Vi borde ju förstå att det inte går att få en vara hemlevererad för 49:- om chaffisen ska kunna leva på sin lön.
Eller?
Citera
2021-02-02, 19:02
Medlem
Citat:
Du har rätt, slarvigt av mig. Postnord ligger helt riktigt på 119pix för hem till dörren.

Så egentligen är det _vi_ som kunder som beter oss som svin och väljer det billigaste alternativet.

Vi borde ju förstå att det inte går att få en vara hemlevererad för 49:- om chaffisen ska kunna leva på sin lön.
Eller?

Kanske då gör vi nått. Men jag kan tycka att det ansvaret bör avsändaren kunna ta istället för att lägga ansvaret hos oss konsumenter.

Dom kan väl i vilket fall informera i kassan vid frakt val ”Best 49kr: Körs ut billigt och snabbt men under slavliknande förhållanden. Valet är ditt ”
Citera
2021-02-02, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrrobban10
Ingen skillnad mot taxibranschen. Även där tillämpas bötessystem inom t.ex. färdtjänst som förarna får betala.

Gäller det alltså taxiförare som är anställda? Om de har egen firma så är det ju en annan sak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in