Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-02-02, 04:08
Medlem
Gavins-Friends avatar
Bakgrund: Har käkat benso i 5år. Rätt låga doser. Slutade 2019 och var ett helvete, fick ingen hjälp från vården, de hade ingen plan. Nu är jag på slutet igen och har en plan med bra läkare.

Men minns att jag fick imovane av en släkting och tog när det verkligen var på gränsen till självmord. Hade inte levt idag annars.

Men det jag undrar är: om jag lyckas sluta igen, är det då dumt att ta imovane mer ofta än jag gjorde då? Typ två gånger i veckan. Tar såklart hellre benso igen än tar livet av mig, men imovane som "säkerhet" ställer det till det för mycket? Det bra är ju också att de inte kollar det på pissprov så då kan jag ju också få hjälp.

Kommer inte börja ta imovane regelbundet för det mår jag dåligt utav. Men låt säga lägsta dos 2-3 gånger i veckan.

Eller är det typ som att jag skulle ta en stesolid igen? Lika svårt att sluta med imovane som benso förresten?
Citera
2021-02-02, 05:03
Imovane är väl sömntabletter?
Citera
2021-02-02, 05:40
Medlem
Jag har käkat immovane i tre år för sömnen. Men jag tycker också att det funkar minst lika bra om inte bättre mot ångest än vanlig benzo. Så det har hänt ofta att jag också har tagit dessa dagtid. Jag har aldrig varit rädd för tillvänjningen. Nu ligger jag på 2st x 7,5 mg / natt. Vad skall man göra om man inte kan sova liksom? Nån månad får man väl köra lite cold turkey och sen börja om. Det är inte värre än så.

Skall tillägga att jag har aldrig har haft svårt att sluta tvärt med vanliga benzo. Jag har väl haft tur där.
Senast redigerad av Autobahn76 2021-02-02 kl. 05:43.
Citera
2021-02-02, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addee3

Stämmer. (Eller insömningstablett om man ska vara brutalt ärlig/petig). Är såkallad z-analog och nära besläktad med benso.

OnT: tycker du ska försöka få tag på flumazenil. Ditt sug efter benso kommer försvinna helt.

Lycka till!
Citera
2021-02-02, 08:55
Medlem
LookingBackInAngers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyselektrikern
Stämmer. (Eller insömningstablett om man ska vara brutalt ärlig/petig). Är såkallad z-analog och nära besläktad med benso.

OnT: tycker du ska försöka få tag på flumazenil. Ditt sug efter benso kommer försvinna helt.

Lycka till!

Jag skulle inte experimentera med flumazenil om jag höll på att trappa ut benso. Flumazenil är bensodiazepinernas motsvarighet till opioidernas Naloxon.
Citera
2021-02-02, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LookingBackInAnger
Jag skulle inte experimentera med flumazenil om jag höll på att trappa ut benso. Flumazenil är bensodiazepinernas motsvarighet till opioidernas Naloxon.

Precis. En bensoreceptorantagonist. Kapslar in receptorerna så inte benson agoniserar med dom. Kommer så småningom återställa homeostasen.

Komplettera gärna med agmatin. En supersubstans!

Eller så byter du ut ditt bensomissbruk till opioider och sedan botar det enkelt med ibogain.

(Bye bye opioidkris i USA)
Citera
2021-02-02, 10:43
Bannlyst
fick ett utfall att testa om det ger något rus, slog i mig 75 mg, somna men inget rus. Vissa säger de gillar imovane så jag antar det kan vara lite olika ifrån person till person, för mig var det skit.
Citera
2021-02-13, 15:54
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addee3
Ja men det är en z-analog som är besläktad med benzo. Även benzo skrivs ju ibland ut för sömnproblem. Båda är ångestdämpande. Jag upplever själv imovane som mer ångestdämpande än benzo.

Så det jag undrar är alltså om det är lika svårt att sluta med och om det ger samma utsättningsbesvär eller om det "förstör" utsättning av benzo.
Citera
2021-02-13, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend

Så det jag undrar är alltså om det är lika svårt att sluta med och om det ger samma utsättningsbesvär eller om det "förstör" utsättning av benzo.
Imovane och övriga z-analoger är korstoleranta med bensodiazepiner. Så ja, att knapra imovane när man ska sluta med benso är en dålig idé. Imovane är i princip en benso. En jävligt lömsk sådan dessutom.
Citera
2021-02-13, 18:56
Medlem
killenmedkexs avatar
Ta mitt råd och håll dig långt borta från imovane, kände mig mer frisk och stadig i skallen på två lappar syra än två imovane immundigat endast för att kunna somna.
Citera
2021-02-17, 09:23
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyktertLiv
Imovane och övriga z-analoger är korstoleranta med bensodiazepiner. Så ja, att knapra imovane när man ska sluta med benso är en dålig idé. Imovane är i princip en benso. En jävligt lömsk sådan dessutom.
Jo det är nog ett bra tips. Men känner mig dock inte alls lika beroende av imovane. Om jag står mellan att hoppa från en bro (för såna känslor får man oavsett hur man har det i livet när man trappat ut benzo) tar jag ju hellre en tablett och då är frågan om det är bättre att i det fallet ta imovane eller en benzo men känns som benzon ger större risk att man hamnar där igen. Eller tänker jag fel? Vet många som käkat imovane i flera år och kan sluta helt utan problem eller bara tar det när det är riktigt svårt att sova nån gång i veckan/månaden typ. Medan benzo är mer att man blir beroende lätt och tar varje dag.

Eller tänker jag galet?
Citera
2021-02-17, 09:28
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killenmedkex
Ta mitt råd och håll dig långt borta från imovane, kände mig mer frisk och stadig i skallen på två lappar syra än två imovane immundigat endast för att kunna somna.
Jag är väldigt försiktig med alla typer av droger (har inte tagit nånting olagligt på många år) så då snackar vi max en halv tablett vid extrem jävla ångest. Jag tog 18st. 7,5mg imovane en gång.... Så om jag får tabletter blir det att ge till flickvännen som enbart får ge i absoluta nödfall. Jag vet vad som är skillnaden på "jag vill dö" jämfört med "jag kommer ta livet av mig" numera så kan skillnaden på vad som är nödfall och absoluta sista utvägen nödfall.

Men rädd för risken att man börjar med benzo då igen... Dock kan jag inte få det utan det är imovane av bekant isf. Tänker absolut inte köpa nånting på nätet. Har alltså erfarenhet av imovane sen tidigare och kommer vara försiktig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in