• 2
  • 3
2021-02-02, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datura.Naturans
Men det som är meningsfullt imorgon då? Eller det som var meningsfullt igår?
Är/var allt det helt meningslöst?
Om jag filosoferar utifrån att nuet är det som är meningsfullt så innebär det inte att 'gårdagen' var betydelselös. Det som isf. är betydelselöst är ett 'nu' som inte lämnar ett betydelsefullt minne.
Citera
2021-02-02, 05:40
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetongBuketten
Om jag filosoferar utifrån att nuet är det som är meningsfullt så innebär det inte att 'gårdagen' var betydelselös. Det som isf. är betydelselöst är ett 'nu' som inte lämnar ett betydelsefullt minne.
Enligt mig existerar hela universum i en händelse, som går att dela upp i olika delhändelser (olika 'nu').
Tror inte att det existerar ett privilegiat "Nuet" som är alltings 'nu' - sådant avfärdar jag som trams.
Menar du ditt eget 'nu' eller tramsar du?

Det jag inte kommer ihåg från igår men som ändå påverkar mig (allt jag inte kommer ihåg) - är det betydelselöst?

Okej, jag kan väl ge dig att det enda som kan upplevas som meningsfullt -vilket är det subjekt gör- händer i deras 'nu'.
Men det här med 'nuet' - är det meningsfullt? Bara nu eller imorgon också?

Kan vi byta ut ordet 'nuet' och 'nu' mot upplevelsen utan att det byter innebörd för dig?
I sådant fall håller jag med dig lite mer.
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-02-02 kl. 06:05.
Citera
2021-02-02, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Att universum blivit till av sig självt förklarar knappast meningen med allt. Ej heller att liv har råkat bli till av sig själv...

Hela tanken att allt som finns saknar syfte, känns liksom fel på något sätt.

Fast det är ju bara hypotetiska idéer backade av en del bevis. Det finns en hel del bevis på att Big bang inträffade men inte mycket om vad som startade det eller vad som fanns före.

Det finns dock inget konkret bevis för att livet uppstod av sig självt ur en ursoppa. Ej heller hur det skedde... Jag såg en video om att chansen för att dna-sekvensen som finns i simpla celler skulle kunna kommit till av slump är ohyggligt liten.

Så vad tror ni? En idé är också att vi är intelligenta, tänkande och medvetna varelser. Finns eller fanns inget sådant innan oss väcker det frågan om något lägre kan ge upphov till något högre?

Bara för att den modell man utgår ifrån passar bra ihop med ateistiskt synsätt innebär inte att den behöver vara sann.

Meningen finns inte, jag tror inte det finns någon mening. Du skapar om möjligt din egna mening.
Citera
2021-02-02, 14:42
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Att universum blivit till av sig självt förklarar knappast meningen med allt. Ej heller att liv har råkat bli till av sig själv...

Fast det är ju bara hypotetiska idéer backade av en del bevis. Det finns en hel del bevis på att Big bang inträffade men inte mycket om vad som startade det eller vad som fanns före.

Det finns dock inget konkret bevis för att livet uppstod av sig självt ur en ursoppa. Ej heller hur det skedde... Jag såg en video om att chansen för att dna-sekvensen som finns i simpla celler skulle kunna kommit till av slump är ohyggligt liten.

Så vad tror ni? En idé är också att vi är intelligenta, tänkande och medvetna varelser. Finns eller fanns inget sådant innan oss väcker det frågan om något lägre kan ge upphov till något högre?

Bara för att den modell man utgår ifrån passar bra ihop med ateistiskt synsätt innebär inte att den behöver vara sann.

Frågan grundar sig i ett abstraktionsfel.
Med mening menar vi människor relativt triviala saker som motiverar oss att leva.
Men om vi växlar till ett större perspektiv, en annan kontext så förlorar begreppet mening sin mening så att säga.

Så t ex blir ett evigt liv meningslöst, då ett evigt liv inte skulle motivera oss till något. (Och om det inte verkar meningslöst till en början så lär det bli rätt meningslöst efter att man gjort allt 1000 miljarder gånger och börjar om på nytt, igen och igen …)
Citera
2021-02-02, 15:26
Medlem
Datura.Naturanss avatar
”Mening” är en subjektiv egenskap.
Därför är det ett kategorifel att applicera ’mening’ på annat än subjekt.

Är ”alltet” ett subjekt?
Om så, då kanske det finns anledning att tala om ”alltets mening”.

Men förklara först hur ’alltet’ har intressen, och vilka intressen ’alltet’ eventuellt har.
Citera
2021-02-06, 15:35
Medlem
Citat:

Vi saknar kunskap om det mesta fortfarande - tänk bara på en sån sak som viruset som nu drabbar världen. Vi vet inte ens hur virus uppstår och smittar mer detaljerat och ännu mindre om saker som Big-Bang och annat hokus-pokus. Det finns anledning till viss ödmjuket inför tillvaron. Har tillvaron ett syfte? Vem vet .. och är det rätt fråga? Finns det anledning att tro att människor om 10 tusen år skulle finna tillvaron mer meninglös än vi finner den nu? - Nej, tvärtom.
Citera
2021-02-09, 15:11
Medlem
I en verklighet där det finns ökat vetenskapligt stöd för något så abstrakt och absurt som oändligt många parallella universum på flera olika nivåer samtidigt borde det rimligtvis finnas oändligt med mening eller ingen alls, sannolikt både och i oändlig uppsättning.
Citera
2021-02-10, 19:56
Man kan ställa en motfråga.

Vad är meningen med en bra film?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem