• 1
  • 2
2021-02-01, 18:36
Medlem
sommarlovs avatar
Jag antar efter det jag har sett på spårvägsmuseet, att det inte finns plats alls mellan spåren!

http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=48647
Citera
2021-02-02, 00:59
Medlem
Kione211s avatar
Har varit på depå och där är det ståhöjd under. Vet inte om det är intressant
Citera
2021-02-02, 06:09
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Fantastiskt! Konstigt att det inte informeras mer om detta skyddsutrymme. Detta kan ju rädda ens liv om olyckan är framme!

Bilden: https://harald.nordius.se/bilder/skyddsutrymme.jpg

Det verkar till och med sitta ett handtag där som man kan hålla i sig vid om det skulle börja fladdra!

Hittade en video där någon undersöker det närmare: https://www.youtube.com/watch?v=FuUOFqKgRjU&fmt=32
Håller med dig din fitta.

Jag halkade och "ramlade av" perrongen för många år sedan precis när T-banan var på väg in på stationen (Islandstorget). Det många nog inte förstår är hur djävla fort tågen ändå kör. Det var en gammal brottare som stod bredvid mig på perrongen när jag föll, som när jag sträckte upp armen bara slet upp mig som vore jag en tös på 20 kg.
Citera
2021-02-02, 10:19
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Olyckor och katastrofer --> Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur
/Moderator
Citera
2021-02-02, 10:24
Medlem
CygneRouges avatar
Mellan rälerna är inte en bra idè. Det är inte garanterat att du dör, men sannolikheten är stor.
Lastprofilen börjar 15mm över räls överkant på järnväg, ungefär lika för Stockholms tunnelbana.
På järnväg är det BORT från perrongen som gäller, i tunnelbanan IN UNDER perrongen.
I tunnelbanan utanför stationerna gäller det att alltid veta var närmaste skyddsutrymme finns. Normalt är det på utsidan av dubbelspåren, men det finns undantag (Slussen-Skanstull t.ex.).
På järnväg är det bort från spåret som gäller. Fordonen på järnvägen är bredare än tunnelbanan, trots att de går på samma spårvidd.
Citera
2021-02-02, 17:27
Medlem
Kione211s avatar
Har varit t bana info i "min" pipeline. Så valde att inte använda i dag. Nu tänker jag mest på blåljus folket som hanterar detta.
Stopp i tunnelbanan efter olycka
En olycka påverkar rusningstrafiken i Stockholms tunnelbana.

På blå linjen mellan stationerna Fridhemsplan och Kungsträdgården är det totalstopp i båda riktningarna.

“I övrigt kan förseningar och inställda avgångar förekomma”, skriver SL på sin hemsida.

Trafiken väntas påverkas åtminstone en timme framåt, till 17.30.
Anser mig veta att man kan bli utnyttjad i utbildning / urval av personer om man slutar sitter liv motsvarande så här.
Har kopierat text från AF
Citera
2021-02-03, 00:24
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag antar efter det jag har sett på spårvägsmuseet, att det inte finns plats alls mellan spåren!

http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=48647

Nej, känns jävligt tur att jag startade den här tråden och all information som framkommit i den. Att försöka pressa sig under tåget känns helt uteslutet nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Kione211
Har varit t bana info i "min" pipeline. Så valde att inte använda i dag. Nu tänker jag mest på blåljus folket som hanterar detta.
Stopp i tunnelbanan efter olycka
En olycka påverkar rusningstrafiken i Stockholms tunnelbana.

På blå linjen mellan stationerna Fridhemsplan och Kungsträdgården är det totalstopp i båda riktningarna.

“I övrigt kan förseningar och inställda avgångar förekomma”, skriver SL på sin hemsida.

Trafiken väntas påverkas åtminstone en timme framåt, till 17.30.
Anser mig veta att man kan bli utnyttjad i utbildning / urval av personer om man slutar sitter liv motsvarande så här.
Har kopierat text från AF

Det kanske var någon som chansade på att pressa sig under tåget

Men vi som har läst tråden vet nu att det inte går.
Citera
2021-02-03, 08:23
Medlem
Jag tippar på att det mycket väl kan finnas nog med plats mellan rälsen för en person att ligga så platt det går och klara sig under T-tåget. Det är antagligen tillräcklig ”markfrigång” för det. Men inget man ska chansa på då det ju sannolikt är tight. Men två personer på varandra lär sluta illa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in