Citat:

Ursprungligen postat av 
Douche-chill

Troligtvis tittar TV4 febrigt på Femman som har lyckats göra publiksuccéer med en bråkdel av fyrans personalantal och budget. Men detta är ju bara en avstickare från det oundvikliga slutet då marksänd TV är död. Troligtvis kommer alla dom här gamla TV-drakarna bara finnas kvar som prenumerationsappar för streaming om ett par år.
TV4:s lokalnyheter som fanns för ett par år sedan var ju det enda som var bra med den kanalen. Inte särskilt mycket politisk styrning utan mest täckning av relevanta lokala angelägenheter.

Linjär tv har samma ångest som tidningsdrakarna. Det är prestige att vara "en riktig tv-kanal".
Chefer som fantiserar om ett folkhem där drönarna i Sektor 7G efter en arbetsvecka med tindrande ögon, längtan och mössan i hand äntligen får se kulturjournalist X och schlagerbög Y dansa cha-cha. Drönarna nickar blygt och tacksamt mot Den Evige Kanalchefen™ som så frikostigt med hjälp av ICA-Stig gett dem två timmars förströelse. Sedan blir det folkuppfostran i Nyheterna.
TV4 vet liksom inte vilket ben de ska stå på. Ska man ta in F&F som kanal-horor för att göra ännu ett gapigt underhållningsprogram och lite repriser av Beck och Lost? TV-snabbmat för de som behöver något i bakgrunden eller ska man köpa in sportevenemang och produktioner som kostar som samhällsprogram som kanske inte genererar pengarna tillbaka men blir hyllade av de två tv-skribenter som fortfarande finns?
Deras lokalprogram gav SVT:s en rejäl utmaning och jag tror jag tittade mer på Fyrans. Jag tyckte nedläggningen av dessa kom oväntat så kanalen måste ha förlorat mycket pengar på dem bakom kulisserna. Skitsamma, numera tittar jag nästan aldrig på linjär tv ändå.