2021-01-31, 21:37
Medlem
Tnkte att jag kunde starta ngra trdar angende partikulra fallasier - s att vi tillsammans ordentligt kan samtala om deras logiska funktion, hur vi identifierar dem, varfr de s ofta r svra att identifiera, hur och p vilket stt de frstr inte bara argumentationen i sig och hela diskussioner utan ocks mnsklighetens hela vrldsbild och begreppsvrld samt allt annat hgt som lgt av allt med filosofiskt vrde som kan sgas om fallasin ifrga.

Trden hr r mnad fallasin ad lepidem

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_lapidem
Citat:
Argumentum ad lapidem (ad lapidem latin: "mot stenen") r ett argumentationsfel som bestr i att avfrda ett pstende som absurt utan att delge bevis fr att det r absurt.

Ad lapidem-argument r fel eftersom de inte motbevisar pstenden i sig, utan bara ologiskt tar upp hur pstendet kan lta. Ad hominem-argument, som attackerar ett pstendes fresprkare istllet fr pstendet i sig, felar av samma anledning. Detsamma gller bevis genom upprepning, d ett pstende antas vara sant just eftersom det antas vara sant.

Historia och etymologi

Namnet p argumentet anvndes frst av Samuel Johnson, som motsatte sig George Berkeleys immaterialistiska filosofi (att det inte finns materiella objekt, bara sinnen och ider i dessa sinnen), genom att sparka p en stor sten och sga "jag motbevisar det s hr."[3] Denna handling bevisar inte att stenen finns i den fysiska vrlden och inte bara i huvudet, och motbevisar drfr inte Berkeleys argument, utan avfrdar det istllet som ljligt. Av denna anledning kallas argumentet sedermera "ad lapidem", p latin "mot stenen".

Exempel

Albert hvdar att Bob har frskingrat pengar frn sitt arbete.

Carl svarar: "Det r omjligt. Bob r inte ngon frskingrare. Han skulle helt enkelt aldrig gra en sdan sak. Det r nonsens, ett ljligt pstende."

Eftersom detta avfrdar Alberts pstende, men inte ger en anledning eller ett bevis, r Carls svar ett argumentum ad lapidem. Genom att argumentera p detta vis har Carl begtt ad lapidem-felet, och Albert kan drfr logiskt bortse frn det.

nnu ett exempel:

Person A: Infektionssjukdomar orsakas av mikrober.
Person B: Vilken ljlig id!
Person A: Varfr d?
Person B: Det r uppenbart ljligt.
Person B ger inget bevis eller en anledning till sin slutsats (att det r ljligt), och anses drfr beg argumentfelet.

Vad tror ni? Vad tnker ni?
Sugna p att ge exempel p hur vi ofta sparkar p stenar och tror att det bevisar ngot?
Eller har ni mjligtvis ngon bra metod fr att identifiera beteendet?
Senast redigerad av Percipio.cogito 2021-01-31 kl. 21:49.
Citera
2021-01-31, 22:17
Medlem
Mnga-vrldar-tolkningen av kvantmekaniken (MWI) ser jag som ett typexempel dr en hypotes (felaktigt) avfrdas som absurd. Eftersom jag upplever att mitt liv utvecklas lngs en rak linje s framstr det som helt absurt att mitt liv skulle se ut som ett trd dr jag frgrenas i olika kloner av mig sjlv. MWI r drfr religion och inte vetenskap. Att mitt liv utvecklas som en rak linje r dremot vetenskap eftersom det r s jag upplever mitt liv.

Ovanstende faller naturligtvis p att ven MWI frutsger att jag skall uppleva som jag gr eftersom mitt mentala tillstnd alltid r distinkt i varje gren och bara inkodar minnen av en distinkt historik. Dremot kanske MWI faller p andra grunder n att vara just absurd, vilket dock r OT fr den hr trden.

Ett annat vanligt frekommande exempel r de terkommande diskussionerna om huruvida universum brjade i Big Bang eller om det fanns ngot innan Big Bang. De som avfrdar att universum skulle brja i Big Bang motiverar oftast detta med att det r absurt att tiden skulle ha en brjan. Under hela mitt liv har varje gonblick fregtts av ett tidigare gonblick och drfr r det ologiskt att det inte alltid skulle varit s.
Senast redigerad av WbZV 2021-01-31 kl. 22:26.
Citera
2021-02-01, 00:18
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Mnga-vrldar-tolkningen av kvantmekaniken (MWI) ser jag som ett typexempel dr en hypotes (felaktigt) avfrdas som absurd. Eftersom jag upplever att mitt liv utvecklas lngs en rak linje s framstr det som helt absurt att mitt liv skulle se ut som ett trd dr jag frgrenas i olika kloner av mig sjlv. MWI r drfr religion och inte vetenskap. Att mitt liv utvecklas som en rak linje r dremot vetenskap eftersom det r s jag upplever mitt liv.

Ovanstende faller naturligtvis p att ven MWI frutsger att jag skall uppleva som jag gr eftersom mitt mentala tillstnd alltid r distinkt i varje gren och bara inkodar minnen av en distinkt historik. Dremot kanske MWI faller p andra grunder n att vara just absurd, vilket dock r OT fr den hr trden.

Ett annat vanligt frekommande exempel r de terkommande diskussionerna om huruvida universum brjade i Big Bang eller om det fanns ngot innan Big Bang. De som avfrdar att universum skulle brja i Big Bang motiverar oftast detta med att det r absurt att tiden skulle ha en brjan. Under hela mitt liv har varje gonblick fregtts av ett tidigare gonblick och drfr r det ologiskt att det inte alltid skulle varit s.
Mycket intressanta exempel!
Min egen analys stmmer vl verens med din.
Visst tycker vl du ocks att ofalsifierbara hypoteser br ligga utanfr vetenskapens domn?
ven religisa hypoteser kan vara meningsfulla och drfr giltiga i rtt kontext.
Jag tycker att MWI r meningsfull drfr att den r anvndbar.
Elitzur-Vaidman bomb tester togs fram efter insikten att man kan sprnga bomber i alternativa vrldar i.o.m MWI.
Avfrdande av meningsfulla hypoteser med hnvisning till att man inte frstr dem r definitivt ngot vi vill undvika.

Tack fr tidigt och hgt bidrag till trden
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-02-01 kl. 00:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in