2021-01-31, 19:50
Avslutad
Detta blir kanske en svår uppgift att hitta någon på flashback.

Men alla ni från Kiruna till Gävle som är uppväxta där och sedan flyttat utanför Norrland söderöver, vilka fördelar har ni märkt som kan vara bra att ha i åtanke? Billiga bostäder och lång och fin vinter tror jag dessvärre inte på.
Citera
2021-01-31, 20:46
Medlem
För egen del var det mycket lättare att få arbete (vården), men trodde inte det skulle skilja så mycket i lön. Men i övik där jag började min bana var det sveriges sämsta löner.....

I mitt fall var det väl en kombination av att vara nära de större städerna som lockade, bra kollektivtrafik, nära till vanlig service som apotek och posten. Och jag hade igentligen kontaktat ett privat boende i Djursholm, skulle flyga ner och träffa chefen som sa att boende och annat ordnar vi. Dock började jag chatta med en tjej, så därför ändrade jag kurs.

minns att alla grejer från lägenheten hamnade hos mor o far. Packade en väska, flygbiljett ordnad och minns morsan sa " om det inte fungerar är det bara komma hem". Hamnade en snöig nyårsafton i söder på en stor flygplats. Fick tag i en taxi chafför så det blev några mil tills jag kom fram till mitt ex, minns han tog en tusenlapp. Hade bara adressen till min ex, så fick gå in på kiosken och rådfråga=).

Många bitar föll på plats rätt då jag kunde börja jobba efter ett par veckor, sen rullade det av sig själv. Relationen höll i ungefär 6 år , den är jag glad jag kom ur. Har en fin dotter som jag är tacksam för . Lärde känna också en del som jag blivit vänner med.

Det är 16 år sedan jag drog hit, ångrar ingenting. Och skulle rekommendera vem som helst att inte tveka i unga år att ge sig ut på äventyr. Det värsta som kan hända är att åka tillbaka "hem", för mina rötter försvinner aldrig, och tillbringar alla somrar däruppe på landet med fridfull natur. Dottern är så glad träffa djur, kunna vara ute i det fria ,inte många bilar alls där. Fåglar hörs på natten men i övrigt obeskrivligt tyst.

Nu börjar jag bli till åren och visst finns tanken avrunda mitt liv däruppe, men det får bli om 10 år om jag lever eftersom dottern förmodligen är klar med gymnasiet. Brukar tänka tillbaka hur det var den där nyårsaftonen med en väska i näven .......=)
Citera
2021-01-31, 20:55
Bannlyst
räknas dalarna som svealand?
Citera
2021-01-31, 21:14
Medlem
Basns avatar
Jag flyttade till Stockholm i sena tonåren och tyckte att allt var så jävla nice. Bara fördelar. Mycket folk, billigare alkohol, större utbud av det mesta och lättare att spontanresa.

Tog några år att inse att jag hatar folk, aldrig går på krogen och väldigt sällan reser. Jag flyttade hem igen.
Citera
2021-01-31, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tunnelgatan
räknas dalarna som svealand?
Absolut
Citera
2021-01-31, 21:43
Medlem
Adebisi_Emcitys avatar
Flyttade för ett antal år sedan från Umeå till Skåne.

Fördelar:
-utbudet av arbeten och lönerna.
-klimatet. Saknar faktiskt inte snön och gillar verkligen odlingsmöjligheterna här nere.
-närheten till det mesta. Flyttade från Umeå innan IKEA kom dit, hade 25 mil enkel väg dit. Skulle man till närmsta stad var det minst en timme. Nu är man i Köpenhamns på 45 minuter.
-utbudet av exempelvis konserter och idrottsevenemang.

Nackdelar:
-bostadspriserna
Citera
2021-01-31, 21:49
Medlem
IceEyess avatar
Flyttade bohaget från mellersta Norrland till Skåne en period och upplevde följande fördelar:

- Kortare vintrar.
- Välutbyggd infrastruktur/kollektivtrafik.
- Trevligare invånare.
- Närheten till Danmark och Tyskland.
- Bättre uteliv.
- Fördelaktigare arbetsmöjligheter.

Klimatmässigt och företrädesvis under vinterhalvåret kan man urskilja både för- och nackdelar (givetvis beroende på vad man föredrar). Vintrarna i Skåne är korta och milda i jämförelse med Norrland, men samtidigt även blåsiga och slaskiga.
Citera
2021-02-02, 15:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Flyttade bohaget från mellersta Norrland till Skåne en period och upplevde följande fördelar:

- Kortare vintrar.
- Välutbyggd infrastruktur/kollektivtrafik.
- Trevligare invånare.
- Närheten till Danmark och Tyskland.
- Bättre uteliv.
- Fördelaktigare arbetsmöjligheter.

Klimatmässigt och företrädesvis under vinterhalvåret kan man urskilja både för- och nackdelar (givetvis beroende på vad man föredrar). Vintrarna i Skåne är korta och milda i jämförelse med Norrland, men samtidigt även blåsiga och slaskiga.

Är det inte tvärtom att det större konkurrens med jobb iochmed att ser bor många i Skåne?

Ett återkommande tema i denna tråd är kollektivtraffiken som går oftare, så om jag har förstått rätt kan man åka in till Malmö från Trelleborg 12-16 gånger om dagen med tåg och buss?

Vill man ha en lång sommar lär det bara finnas fördelar att bo söderöver kan jag tänka mig
Citera
2021-02-03, 00:42
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Är det inte tvärtom att det större konkurrens med jobb iochmed att ser bor många i Skåne?

Ett återkommande tema i denna tråd är kollektivtraffiken som går oftare, så om jag har förstått rätt kan man åka in till Malmö från Trelleborg 12-16 gånger om dagen med tåg och buss?

Vill man ha en lång sommar lär det bara finnas fördelar att bo söderöver kan jag tänka mig

Fler invånare innebär också fler arbetstillfällen. Öresundsregionen är dessutom oerhört expansiv.

Hur kollektivtrafiken mellan Malmö och Trelleborg är utformad låter jag vara osagt, men mellan Kävlinge (där jag var bosatt) och Lund avgick tågen var 20:e minut om jag inte missminner mig.
Citera
2021-02-03, 09:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Fler invånare innebär också fler arbetstillfällen. Öresundsregionen är dessutom oerhört expansiv.

Hur kollektivtrafiken mellan Malmö och Trelleborg är utformad låter jag vara osagt, men mellan Kävlinge (där jag var bosatt) och Lund avgick tågen var 20:e minut om jag inte missminner mig.

Från var 20 e minut till två gånger om dagen, då förstår jag skillnaden mellan Skåne och Norrland
Citera
2021-02-03, 14:48
Medlem
Nisse Gandhis avatar
I Norrland snöar det som bekant stora delar av året. I massmedia ser man bilder på hus som är så översnöade att man inte kan ta sig ut. Detta gör mig nyfiken på hur man överlever om man är totalt insnöad i månader. Man måste nog bunkra mat som skall räcka i månader. Tänker mest på glesbygden för i städerna förekommer väl kommunal snöröjning.

Detta problem slipper man i den sydligaste delen av landet.

Så frågan är om den typiske norrlänningen saknar snömassorna när de har flyttat till Svealand eller Götaland.
Citera
2021-02-03, 20:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
I Norrland snöar det som bekant stora delar av året. I massmedia ser man bilder på hus som är så översnöade att man inte kan ta sig ut. Detta gör mig nyfiken på hur man överlever om man är totalt insnöad i månader. Man måste nog bunkra mat som skall räcka i månader. Tänker mest på glesbygden för i städerna förekommer väl kommunal snöröjning.

Detta problem slipper man i den sydligaste delen av landet.

Så frågan är om den typiske norrlänningen saknar snömassorna när de har flyttat till Svealand eller Götaland.

Det man själv ha märkt då man har varit i Stockholm under valborg är en tidig sommar.

Bor man på glesbygden ser man till att ha kontakter, vissa byaföreningar får lite pengar för bensin så att någon med traktor kan hjälpa dem som har problem med att komma ut pga snön
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in