2021-02-01, 16:15
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Östra Helsingfors påstås likna Stockholm? Nja, i så måtto nog att där bor mängder av invandrare, och att metrostationernas (T-banan kallas ju så hos oss) perronger om kvällarna ekar av skrän och tjatter på obekanta tungomål. Men våldet och brottsligheten är inte värre än på andra håll, där finns inga no go-zoner med shariapolis, skjutningar och stening av utryckningsfordon.
Även om invandrare från MENA och Afrika kanske märks - och i synnerhet hörs! - mest, så utgör de inte de enda grupperna av "nyfinnar". De största invandrargrupperna i östra Helsingfors är ryssar och ester, och även kineser och andra östasiater finns i mängd. Stadsdelarna är inte lika dominerade av de mest svårintegrerade folkslagen som motsvarande områden i svenska storstäder.
Våra svenska vänner har lite svårt att förstå varför denna händelse är en snackis. När nyheten om detta sipprade ut så antog ju väldigt många i Finland att det handlade antingen om zigenare eller somalier. De har ju på sista tiden utmärkt sig med några våldsdåd som lett till döden så därför förvånades många över att det handlade om inhemska förmågor. Denna händelse har lett till många diskussioner i media om hur ungdomarna mår egentligen.
Citera
2021-02-01, 16:30
Medlem
Det påminner om det hänsynslösa och meningslösa mordet på en 20 åring kille i Ånge dec 2020.
Han misshandlades och kvävdes till döds utan anledning. Av två psykopater från Malmö på knarkbesök i lilla Ånge (!!) I samförstånd tillsammans med killens sk vänner på orten
.För att råna men övergick till besinninglös plågsam misshandel och mord.
Varför ?
Vad är det för fel på -00 generationen?
Citera
2021-02-01, 17:12
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome

Antal mord har historiskt varit mycket högre i Finland jmf med Sverige men Finland har närmat sig de svenska siffrorna. Tidigare var de nästan amerikanska i Finland men gått kraftigt neråt.

Teorier varför

Finland var ett brutalare samhälle än Sverige på grund av inbördeskrig och WWII

Jag har läst någonstans att frekvensen av dödligt våld/capita har varit ca tre gånger högre i Finland än i Sverige så länge man har fört statistik dvs: från Axel Oxenstiernas dagar, då Finland ju tillhörde Sverige.

Jag vet tyvärr inte var jag läste det, och jag vet inte om det är det minsta sant, men jag tycker det är värt att nämnas.
Citera
2021-02-01, 17:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Inget alls, skulle jag säga. Det är egentligen en väldigt anonym stadsdel, en egendomlig mellanform mellan innerstaden och förorterna. Dess grannstadsdelar Kottby (Käpylä), Gumtäkt (Kumpula) och Majstad (Toukola) har riktigt mysig trähusbebyggelse från 1910- och 20-talen. I Kottby finns också Olympiabyn som uppfördes inför OS 1952, och i Gumtäkt har Helsingfors universitet flera av sina byggnader. Forsby verkar inte ha några liknande dragplåster. Mer om de olika distrikten här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gammelstadens_distrikt

Östra Helsingfors påstås likna Stockholm? Nja, i så måtto nog att där bor mängder av invandrare, och att metrostationernas (T-banan kallas ju så hos oss) perronger om kvällarna ekar av skrän och tjatter på obekanta tungomål. Men våldet och brottsligheten är inte värre än på andra håll, där finns inga no go-zoner med shariapolis, skjutningar och stening av utryckningsfordon.
Även om invandrare från MENA och Afrika kanske märks - och i synnerhet hörs! - mest, så utgör de inte de enda grupperna av "nyfinnar". De största invandrargrupperna i östra Helsingfors är ryssar och ester, och även kineser och andra östasiater finns i mängd. Stadsdelarna är inte lika dominerade av de mest svårintegrerade folkslagen som motsvarande områden i svenska storstäder.
Läste för någon månad sedan i några finska tidningar om det eskalerade våldet kring Centralstationen i Helsingfors. Mycket knivvåld. Vanligt folk var upprörda i insändarinlägg i tidningar. Har besökt Helsingfors många gånger mer är inte närmare bekant med situationen, men är säkert så som du säger, ryssar och ester finns i massor. Ungefär samma problematik som i Sverige fast afghaner utbytta mot öststatare.
Citera
2021-02-01, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Läste för någon månad sedan i några finska tidningar om det eskalerade våldet kring Centralstationen i Helsingfors. Mycket knivvåld. Vanligt folk var upprörda i insändarinlägg i tidningar. Har besökt Helsingfors många gånger mer är inte närmare bekant med situationen, men är säkert så som du säger, ryssar och ester finns i massor. Ungefär samma problematik som i Sverige fast afghaner utbytta mot öststatare.
Vi har en hel del öststatare här med och stöket har de tagit med sig. Det är förvånande hur många de faktiskt är.
Citera
2021-02-01, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag har läst någonstans att frekvensen av dödligt våld/capita har varit ca tre gånger högre i Finland än i Sverige så länge man har fört statistik dvs: från Axel Oxenstiernas dagar, då Finland ju tillhörde Sverige.

Jag vet tyvärr inte var jag läste det, och jag vet inte om det är det minsta sant, men jag tycker det är värt att nämnas.

Jag vet att man har "OK" statistik från 1750.

Här har du ett ökänt finskt fenomen, som har funnits fram till moderna tider. Guldåldern var 1820-1880. Finne med kniven. "Knivjunkare"

https://en.wikipedia.org/wiki/Puukkojunkkari
Citera
2021-02-01, 18:52
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSvenson
Nå, statistiskt sett jämfört med hur mycket flashbackkukarna runkar upp sig från 1 till 2 cm då, klart att även pigmentarna begår brott

Fallet som diskuteras i denna tråd är på ett sätt mycket intressant att diskutera, samtidigt som det är ganska ointressant.

Det är intressant eftersom det är så ovanligt, tre psykopater som mobbar ihjäl en stackare de förment var kompis med. Vad jag kan förstå var alla helt vanliga finnar. Än så länge antar jag även att det inte var några socioekonomiska oklarheter så att säga.

Ointressant eftersom det statistiskt sett är en anomali, tre våldspsykopater som av olika slumpmässiga anledningar råkat bli polare och det hela ledde fram till ett tragiskt slut. Liknande saker har hänt förut och det kommer hända igen, men det är så ovanligt att det inte går att dra så många slutsatser av det, det finns liksom inget mönster.

Att det dog 47 personer av skjutvapenvåld i Sverige i fjol tycks åtminstone för mig ha ett kausalt samband med förd politik sedan 30-40 år tillbaka, en sådan sak kan man diskutera, stöta och blöta i det oändliga.

Men visst: När MGM är vit europé brukar det röna mindre intresse här på FB, det ger jag dig rätt i.
Citera
2021-02-01, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Fallet som diskuteras i denna tråd är på ett sätt mycket intressant att diskutera, samtidigt som det är ganska ointressant.

Det är intressant eftersom det är så ovanligt, tre psykopater som mobbar ihjäl en stackare de förment var kompis med. Vad jag kan förstå var alla helt vanliga finnar. Än så länge antar jag även att det inte var några socioekonomiska oklarheter så att säga.

Ointressant eftersom det statistiskt sett är en anomali, tre våldspsykopater som av olika slumpmässiga anledningar råkat bli polare och det hela ledde fram till ett tragiskt slut. Liknande saker har hänt förut och det kommer hända igen, men det är så ovanligt att det inte går att dra så många slutsatser av det, det finns liksom inget mönster.

Att det dog 47 personer av skjutvapenvåld i Sverige i fjol tycks åtminstone för mig ha ett kausalt samband med förd politik sedan 30-40 år tillbaka, en sådan sak kan man diskutera, stöta och blöta i det oändliga.

Men visst: När MGM är vit europé brukar det röna mindre intresse här på FB, det ger jag dig rätt i.

Ofta är det endast en av GM som är riktigt drivande och ofta är psykopat. De andra "hänger med". Grovt ungdomsvåld i Finland är ovanligt även om de har mer dödligt våld där jmf med Sverige även om Finland har närmat sig Sverige.
Citera
2021-02-01, 19:31
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ofta är det endast en av GM som är riktigt drivande och ofta är psykopat. De andra "hänger med". Grovt ungdomsvåld i Finland är ovanligt även om de har mer dödligt våld där jmf med Sverige även om Finland har närmat sig Sverige.

Ja visst, du har säkert rätt. Men om de två som antas ha "hängt med" inte delvis var felknullade de med borde de ha stoppat misshandeln, såvida de inte är mycket jagsvaga, alternativt att ledaren är mycket stark och manipulativ.
Citera
2021-02-01, 19:48
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Våra svenska vänner har lite svårt att förstå varför denna händelse är en snackis. När nyheten om detta sipprade ut så antog ju väldigt många i Finland att det handlade antingen om zigenare eller somalier. De har ju på sista tiden utmärkt sig med några våldsdåd som lett till döden så därför förvånades många över att det handlade om inhemska förmågor. Denna händelse har lett till många diskussioner i media om hur ungdomarna mår egentligen.

Jag har en känsla av att det skulle bli en snackis även i Sverige om inhemska förmågor tog sig för något sånt här. Jag förstår nu också att det inte är något speciellt ökänt område. Höghusdelen såg ganska ful ut på Google Maps men det är förväntat.

Hela dynamiken mellan gärningsmän och offer är rätt intressant. Jag har inga djupare insikter i hur det går till men från mitt perspektiv verkar det udda att umgås med folk som mobbar en men jag antar att förklaringarna som nämnts i tråden är trovärdiga.
Citera
2021-02-01, 19:50
Bannlyst
Varför uppdagas detta först nu över ett år efteråt?
Citera
2021-02-01, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Har du ingen länk till videon?

Är du helt sjuk i huvudet???? Är det något du vill se? Tänk om det hade varit ditt barn? Syskon? Hade du velat att den filmen spreds?
Visa lite jävla hänsyn!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in