2021-01-31, 23:25
Medlem
Proras avatar
Jag snusade 1987-2002. Jävligt glad att jag lyckades sluta med skiten. Kostade en massa pengar, äcklig munhåla och ökad risk för hjärtinfarkt.
Citera
2021-02-01, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Nej just det, för råtobaks pulvret växer överallt även i balkonglådor....
Nej det gör d förvisso inte men du kan köpa råtobak billigt, eller odla egen tobak
Citera
2021-02-01, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thetis
Snusande ökar risken för att drabbas av typ-2 diabetes.

Finnes det absolut inga medicinska belägg för
Citera
2021-02-01, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Jag snusade 1987-2002. Jävligt glad att jag lyckades sluta med skiten. Kostade en massa pengar, äcklig munhåla och ökad risk för hjärtinfarkt.

Kostar pengar och påverkar munhåla absolut, men ingen ökad risk för att drabbas av hjärtinfarkt. Det är väl belagt.
Citera
2021-02-01, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Kan även ge upphov till cancer i munhåla och svalg!

Falskt! Motverkar faktiskt cancer i munhålan. https://www.expressen.se/dinapengar/...for-muncancer/
Citera
2021-02-01, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Finnes det absolut inga medicinska belägg för

Exakt. Antar att det är den gamla Carlssonstudien som spökar. Följer man resonemanget i den fullt ut så blir konsekvensen att måttligt snusande <5 dosor per vecka att risken för diabetes typ-2 till och med minskar. Att snus skulle skydda mot diabetes verkar lika osannolikt som motsatsen.

Finns en intressant dialog i läkartidningens kommententatorsfält.

https://lakartidningen.se/klinik-och...yp-2-diabetes/
Citera
2021-02-01, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallonbuddy1337
Falskt! Motverkar faktiskt cancer i munhålan. https://www.expressen.se/dinapengar/...for-muncancer/

Sambandet mellan svenskt snus som riskfaktor för cancer i munhålan avskrevs 1999/2000 och cancervarningen på dosan togs bort.
Citera
2021-02-01, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallonbuddy1337
Ja. Jag har redan hört att jag var felinformerad. Förr om åren hade forskarna en tes om det sambandet. Jag har inte hängt med ordentligt avseende nya rön.
Citera
2021-02-01, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drsnus
Sambandet mellan svenskt snus som riskfaktor för cancer i munhålan avskrevs 1999/2000 och cancervarningen på dosan togs bort.
Tack för info! Det visste jag inte.
Citera
2021-02-01, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Tack för info! Det visste jag inte.

"Avskrevs" kanske var lite missvisande. Det finns inga studier som visar på ett samband mellan snus och cancer. När SE gick med i EU så fick även snus en cancervarning, men efter en genomlysning av då tillgänglig data så togs den bort av myndigheterna då det saknas vetenskapligt stöd för påståendet.

De studier som kommit efter det har ytterligare förstärkt ett ickesamband (förutom för snusare som är tidigare rökare).

Spiken i kistan kom sannolikt 2017 med följande studie från KI:

"A total of 424,152 male participants from nine cohort studies were followed up for risk of pancreatic cancer through linkage to health registers. We used shared frailty models with random effects at the study level, to estimate hazard ratios (HRs) and 95% confidence intervals (CIs) adjusted for confounding factors. During 9,276,054 person-years of observation, 1,447 men developed pancreatic cancer. Compared to never-snus use, current snus use was not associated with risk of pancreatic cancer (HR 0.96, 95% CI 0.83-1.11) after adjustment for smoking. "

https://portal.research.lu.se/portal...5f4de8c8).html
Citera
2021-02-01, 23:44
Citat:
Ursprungligen postat av system
Varför skulle man någonsin sluta snusa?

Usch. Med din lista skulle jag nog inte velat sluta snusa.

Nu slutade jag ändå, i november 2020, efter att ha snusat i drygt 30 år. Bara för att jag vill bevisa att jag inte är slav under något.

Ärligt talat, det är lätt att sluta. Det handlar bara om vilja.
Varför skulle du inte vilja sluta med min lista?
Citera
2021-02-02, 09:34
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
2000kr/månad?!? Åt du lössnus till frukost eller hur kom du upp i de summorna? Tycker ändå jag snusar konstant och då hamnar jag på cirka 250-280kr/månad.

Provade att sluta förra våren. En tyng vecka men sen gick det bra. Höll upp det i ett halvår innan jag fick för mig att provsnusa lite en helg och dra mig baklänges vad bra jag sov den helgen. Då bestämde jag att det är dumt att sluta.

Nästan. Snusade ca 1.5 dosor per dag ett tag och varje dosa kostade mellan 40-50 kronor. La in en snus direkt på morgonen och när jag tog ut den stoppade jag in en ny och fortsatte så tills jag gick och la mig. Men det var ett tag sedan. Nu när jag slutade låg jag på kanske 3 dosor i veckan så hamnade på runt 450-500 i månaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in