2021-01-31, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Varför skulle man någonsin överhuvudtaget överväga att sluta snusa?

Vadå?
Har man som mål i livet att spendera 5 extra år med kateter å blöjor eller?
Få träffa sina barn barns barnbarn som hellre leker med iPads än å träffar dig

Och ändå ökar man väl chansen till detta med någon procent om man slutar

Förstår inte meningen

[Söderdialekt] lyssna på mig nurå grabben.. rök en feting.. peta in en snus.. ta en bärsch kör rock n roll stilen
Risken att du hamnar med kateter och blöja tidigare går upp väsentligt om du snusar över en längre tid. Tobak oavsett hur man tar in det har en negativ effekt på hjärt och kärlhälsa.

Sen är det mycket bättre än att röka och förpestar inte luften för oss andra så kör på, den enda du skadar är dig själv. Hade varit drömmen om alla rökare snusade istället.
Citera
2021-01-31, 08:05
Medlem
Hobbybondes avatar
Snus är ett jävla gissel. Jag hoppas det förbjuds..
Har snusat i 26 år, gjorde ett försök att sluta då jag inte gillar tanken på att vara beroende av något. Lyckades hålla upp i två år och trillade sedan dit igen.

Nu hoppas jag det förbjuds, då löser det sig ju av sig självt.

Visst gillar jag känslan när man lägger in en snus och känner lugnet lägra sig, men samtidigt är det ju en väldigt skapad känsla, det vet man ju innerst inne.

Nej, skule vara skönt att slippa behöva vara beroende, att behöva planera runt snustillgången. Idioti egentligen.
Citera
2021-01-31, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Har snusat i 26 år, gjorde ett försök att sluta då jag inte gillar tanken på att vara beroende av något. Lyckades hålla upp i två år och trillade sedan dit igen.

Visst gillar jag känslan när man lägger in en snus och känner lugnet lägra sig, men samtidigt är det ju en väldigt skapad känsla, det vet man ju innerst inne.

Nej, skule vara skönt att slippa behöva vara beroende, att behöva planera runt snustillgången. Idioti egentligen.

Så bara för att du är kass och inte kan konsumera något med måtta så ska det förbjudas?

Nej ser verkligen ingen anledning till man ska sluta snusa om man har råd med det.
Jag tycker tvärtom att fler borde snusa och pratar ofta med folk om hur trevligt det är, har fått många at börja snusa.
Citera
2021-01-31, 08:32
Medlem
Greenwhites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde

skumt vilken skillnad det är för olika personer med snus, jag har nu snusat ett antal år men aldrig riktigt känt mig särskilt hooked, kan sluta från en dag till nästa utan större besvär och gör det emellanåt bara för att bekräfta för mig själv att det är fallet, ibland tar snusen slut så glömmer jag av o köpa nytt och tänker inte ens på det förrän några dagar till nån vecka gått.
Citera
2021-01-31, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Okej. Då var jag desinformerad!
Du är ett jävla skämt. Jag skäms nog mer över om en släkting som sprider desinformation än om denna snusar. Du skriver att du skäms om en släkting snusar. Haha va fan, halva universitet snusar. Vilken jävla planet bor du på. Att häva att snus ger cancer i munhålan och svalg utan belägg!! Fan det har jag snart haft kunskap i drygt 20 år om det inte ger. Du är ett fruktansvärt lågliv som följer fårskocken, tror du. Tragisk
Citera
2021-01-31, 08:46
Citat:
Ursprungligen postat av ihateme
1. Farligt
2. Tappar tänder
3. Tandkött fräter bort
4. Beroendeframkallande
5. Luktar illa
6. Pinsamt att ha en släkting som använder tobakprodukter

Sluta ljug

1. Inte farligt, snarare sunt.
2. Nej
3. Ja väldigt lite, efter mycket lång tid
4. Ja och?
5. Luktar ljuvligt
6. Kulturarv

Tillägg:

Generellt sunt. Bra för tänder. Rensar. Snusare har väldigt sällan eller aldrig hål eller problem med tänderna.

Nikotin har många bra fördelar och hälsoeffekter. Ökar koncentrationsförmågan, motverkar alzheimers och andra nervsjukdomar, minska stress osv.

Nu har man även sett ett visst skydd mot virus i samband med Covid-19.

Finns ingen anledning att inte snusa. Så länge man är vuxen och inte gravid så borde alla snusa, för folkhälsans skull.

Tänka på alla miljoner liv som skulle räddas på jorden om tex alla rökare började snusa.
Citera
2021-01-31, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Cancer i munhåla, svalg och matstrupe

I två populationsbaserade fall-kontrollstudier publicerade av Schildt et al. (1998) och av Lewin et al. (1998) påträffades inget samband mellan snusning och risk för munhålecancer.

Schildts studie omfattade samtliga fall av munhålecancer diagnosticerade i norra Sverige under åren 1980-1989 samt matchade kontroller. Ingen förhöjd risk för munhålecancer kunde observeras hos de aktiva snusarna. Rökning och alkoholkonsumtion var däremot riskfaktorer för denna sjukdom.

I Lewins undersökning utgjordes studiebasen av befolkningen i Stockholm och södra Sverige under åren 1988-1991. Sambandet mellan tobaksbruk respektive alkoholintag och cancer i munhåla, svalg och matstrupe studerades. Resultaten visade att det inte förelåg någon ökad risk för cancer varken i munhåla, svalg eller matstrupe hos aktiva snusare. Rökning och alkoholintag hade en starkt samverkande effekt på risken för cancer i dessa kroppsregioner.

Förutom dessa omfattande epidemiologiska studier innehåller litteraturen om snusning och munhålecancer också enstaka fallbeskrivningar. Sålunda rapporterade Zatterstrom et al. (2004) en fallstudie, i vilken en 90-årig man som snusat under de senaste 70 åren drabbats av cancer i munhålan.
Magcancer

Svenska snusare sväljer ofta saliven under snusning. Det har därför varit angeläget att undersöka effekter av bruk av svenskt snus på risken för magcancer. Ye et al. (1999) undersökte sambandet mellan tobaks- och alkoholbruk och risk för histologiskt olika typer av magcancer i en populationsbaserad studie omfattande alla fall av magcancer i fem län i norra och centrala delarna av Sverige under åren 1989-1995 samt matchade kontroller. De fann inga bevis för att bruk av svenskt snus ökade risken för dessa cancerformer. Rökning var däremot en riskfaktor.

Sambandet mellan tobaks- och alkoholbruk och risken för matstrups- och magcancer studerades av Lagergren et al. (2000). Studiebasen utgjordes av samtliga fall diagnosticerade med någon av dessa cancerformer i Sverige under åren 1995-1997 samt matchade kontroller. Av resultaten framgick att bruk av svenskt snus inte är en riskfaktor för matstrups- och magcancer.
Cancer i bukspottkörteln

Araghi et al (2017) analyserade sambandet mellan snus och cancer i bukspottskörteln i en prospektiv studie med 9 kohorter, bestående av 424 152 personer, vilket gav 9 276 054 personår av observationer. Totalt 1 423 fall av cancer i bukspottskörteln upptäcktes. Man fann inget samband mellan snus och cancer i bukspottskörteln.
Hudcancer (Cutaneous Squamous cell Carcinoma (CSCC))

I en stor cohortstudie i Sverige omfattande mer än 300 000 byggnadsarbetare undersöktes sambandet mellan tobaksbruk och insjuknande i hudcancer (CSCC). Resultaten visade att varken tobaksrökning eller snusning ökade risken för denna cancerform. Snusning visade sig ha en skyddande effekt, dvs risken för hudcancer var lägre hos snusare än hos icke-tobaksanvändare (Odenbro et al., 2005).
Dödlighet i cancer

I en prospektiv studie omfattande ett stort antal byggnadsarbetare fann Bolinder et al. (1994) att dödligheten i cancer inte var förhöjd hos svenska snusare.

Precis!
Citera
2021-01-31, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Sluta ljug

2. Nej
4. Ja och?
5. Luktar ljuvligt
6. Kulturarv

Tillägg:

Generellt sunt. Bra för tänder. Rensar. Snusare har väldigt sällan eller aldrig hål eller problem med tänderna.

Nikotin har många bra fördelar och hälsoeffekter. Ökar koncentrationsförmågan, motverkar alzheimers och andra nervsjukdomar, minska stress osv.

Finns ingen anledning att inte snusa. Så länge man är vuxen och inte gravid så borde alla snusa, för folkhälsans skull.

Tänka på alla miljoner liv som skulle räddas på jorden om tex alla rökare började snusa.

Jag var stor-rökare och gravt uppstressad över skiten.
För snart 3 år sedan bestämde jag mig för att sluta och övergick till snus. Det var det bästa jag kunde göra för min hälsa och mina stackars lungor.
Citera
2021-01-31, 09:25
Medlem
certinaknoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
En kväll när jag var snussugen så tvingade jag mig till macken för att köpa en i spöregnet.
Då insåg jag vilken patetiskt tillvaro det var, en liten prilla fick mig att gå ut och plåga mig för att jag var tvungen att få mig en fix.

TS, hur känns det att en substans har kontroll över ditt liv?
Oj babyboy... stackarn! Fick du tvinga dig själv att gå ut och köpa en dosa snus? Naw... du behöver inte tvinga dig själv att gå till jobbet också? Ajaj vad jobbigt.

Sen har du mage att projicera din svaga psykiska hälsa på TS, där du hävdar att nikotin har kontroll över TS. Nejnejnej Mr psycho, du pratar om dig själv. Sluta projicera och släpp sargen.

OnT: Enkelt, finns ingen som helst anledning att sluta snusa/röka om ni tycker om att göra det. Var individ lever sitt eget liv. Givetvis med ett kryddmått hänsyn!
Citera
2021-01-31, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Sluta ljug

2. Nej
4. Ja och?
5. Luktar ljuvligt
6. Kulturarv

Tillägg:

Nikotin är också jättebra för att hålla det dagliga kalorieintaget under kontroll för att minska risken för övervikt.
Citera
2021-01-31, 09:42
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av certinaknox
Oj babyboy... stackarn! Fick du tvinga dig själv att gå ut och köpa en dosa snus? Naw... du behöver inte tvinga dig själv att gå till jobbet också? Ajaj vad jobbigt.

Sen har du mage att projicera din svaga psykiska hälsa på TS, där du hävdar att nikotin har kontroll över TS. Nejnejnej Mr psycho, du pratar om dig själv. Sluta projicera och släpp sargen.

OnT: Enkelt, finns ingen som helst anledning att sluta snusa/röka om ni tycker om att göra det. Var individ lever sitt eget liv. Givetvis med ett kryddmått hänsyn!

Vad uppmärksamt av dig att du såg att jag pratade om mig själv.
Citera
2021-01-31, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
För mig var det rent ekonomisk. Älskar känslan av snus men jag betalade över 2000 i månaden på snus och kände att om jag slutar har jag mer än 24000 mera på kontot i slutet av året vilket jag kan lägga på en resa i stället. Rent hälsomässigt finns det inga fördelar att sluta vad jag vet. Snus är relativt ofarligt men det är beroendeframkallande. Första tiden utan snus är ett mindre helvete men det bli bättre. Så som svar på din fråga det finns inga hälsomässiga anledningar att sluta utan bara ekonomiska.

2000kr/månad?!? Åt du lössnus till frukost eller hur kom du upp i de summorna? Tycker ändå jag snusar konstant och då hamnar jag på cirka 250-280kr/månad.

Provade att sluta förra våren. En tyng vecka men sen gick det bra. Höll upp det i ett halvår innan jag fick för mig att provsnusa lite en helg och dra mig baklänges vad bra jag sov den helgen. Då bestämde jag att det är dumt att sluta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in