2021-01-30, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Kan även ge upphov till cancer i munhåla och svalg!

Cancer i munhåla, svalg och matstrupe

I två populationsbaserade fall-kontrollstudier publicerade av Schildt et al. (1998) och av Lewin et al. (1998) påträffades inget samband mellan snusning och risk för munhålecancer.

Schildts studie omfattade samtliga fall av munhålecancer diagnosticerade i norra Sverige under åren 1980-1989 samt matchade kontroller. Ingen förhöjd risk för munhålecancer kunde observeras hos de aktiva snusarna. Rökning och alkoholkonsumtion var däremot riskfaktorer för denna sjukdom.

I Lewins undersökning utgjordes studiebasen av befolkningen i Stockholm och södra Sverige under åren 1988-1991. Sambandet mellan tobaksbruk respektive alkoholintag och cancer i munhåla, svalg och matstrupe studerades. Resultaten visade att det inte förelåg någon ökad risk för cancer varken i munhåla, svalg eller matstrupe hos aktiva snusare. Rökning och alkoholintag hade en starkt samverkande effekt på risken för cancer i dessa kroppsregioner.

Förutom dessa omfattande epidemiologiska studier innehåller litteraturen om snusning och munhålecancer också enstaka fallbeskrivningar. Sålunda rapporterade Zatterstrom et al. (2004) en fallstudie, i vilken en 90-årig man som snusat under de senaste 70 åren drabbats av cancer i munhålan.
Magcancer

Svenska snusare sväljer ofta saliven under snusning. Det har därför varit angeläget att undersöka effekter av bruk av svenskt snus på risken för magcancer. Ye et al. (1999) undersökte sambandet mellan tobaks- och alkoholbruk och risk för histologiskt olika typer av magcancer i en populationsbaserad studie omfattande alla fall av magcancer i fem län i norra och centrala delarna av Sverige under åren 1989-1995 samt matchade kontroller. De fann inga bevis för att bruk av svenskt snus ökade risken för dessa cancerformer. Rökning var däremot en riskfaktor.

Sambandet mellan tobaks- och alkoholbruk och risken för matstrups- och magcancer studerades av Lagergren et al. (2000). Studiebasen utgjordes av samtliga fall diagnosticerade med någon av dessa cancerformer i Sverige under åren 1995-1997 samt matchade kontroller. Av resultaten framgick att bruk av svenskt snus inte är en riskfaktor för matstrups- och magcancer.
Cancer i bukspottkörteln

Araghi et al (2017) analyserade sambandet mellan snus och cancer i bukspottskörteln i en prospektiv studie med 9 kohorter, bestående av 424 152 personer, vilket gav 9 276 054 personår av observationer. Totalt 1 423 fall av cancer i bukspottskörteln upptäcktes. Man fann inget samband mellan snus och cancer i bukspottskörteln.
Hudcancer (Cutaneous Squamous cell Carcinoma (CSCC))

I en stor cohortstudie i Sverige omfattande mer än 300 000 byggnadsarbetare undersöktes sambandet mellan tobaksbruk och insjuknande i hudcancer (CSCC). Resultaten visade att varken tobaksrökning eller snusning ökade risken för denna cancerform. Snusning visade sig ha en skyddande effekt, dvs risken för hudcancer var lägre hos snusare än hos icke-tobaksanvändare (Odenbro et al., 2005).
Dödlighet i cancer

I en prospektiv studie omfattande ett stort antal byggnadsarbetare fann Bolinder et al. (1994) att dödligheten i cancer inte var förhöjd hos svenska snusare.
Citera
2021-01-30, 22:33
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ihateme
Tala för dig själv, vi som inte är dumma i huvudet ser till att köpa en dosa när vi ändå är ute på andra ärenden så att det finns hemma. Fan är du född i bastun eller? Ingen riktig snusare vaknar en dag och märker att det är slut hemma.

Snus håller väldigt länge i kylen.

Du menar att du aldrig har upptäckt att din snus har tagit slut?
Har du autism?

Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Det känns såklart lite kasst men sen är man en drogmänniska

Droger hjälper mig som fan

Alkohol får mig att skicka ut min själ till andra människor, få nya vänner samt samlag
alkoholen släpper enda blockader

Snus får mig att koncentrera mig

Marijuana får mig att skriva fantastisk musik

etc

Vi gillar väl alla att knarka men jag ska styra när och hur
Citera
2021-01-30, 22:43
Avstängd
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
En kväll när jag var snussugen så tvingade jag mig till macken för att köpa en i spöregnet.
Då insåg jag vilken patetiskt tillvaro det var, en liten prilla fick mig att gå ut och plåga mig för att jag var tvungen att få mig en fix.

TS, hur känns det att en substans har kontroll över ditt liv?
Du kom ut och fick frisk luft i jakt på den ädla prillan. Hade den inte lockat dig så hade du säkert suttit kvar i soffan och ätit chips och klämt några bira. Slutsats - snuset är bra för både kondition och välbefinnande. Tacka prillan för att du tog dig ut i spöregnet
Citera
2021-01-30, 22:46
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Du kom ut och fick frisk luft i jakt på den ädla prillan. Hade den inte lockat dig så hade du säkert suttit kvar i soffan och ätit chips och klämt några bira. Slutsats - snuset är bra för både kondition och välbefinnande. Tacka prillan för att du tog dig ut i spöregnet

Haha så kan man ju se på det såklart, har faktiskt blivit ganska fet dom senaste åren..
Kanske ska smita ner till macken?
Citera
2021-01-30, 22:58
Medlem
LenaPauls avatar
Därför att det är sjukt farligt och nikotin beroende påverkar dig på sätt som du inte ens är medveten om
Citera
2021-01-30, 23:05
Medlem
Minns att de var tvungna att ta bort cancer-varningarna från dosorna för att... ja just det.
Det som kan vara negativt är annars att blodtrycket kan höjas något vilket kan vara av vikt för somliga.
Nikotin mår man bra av och som extra bonus skyddar snus mot hål i tänderna
Citera
2021-01-30, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Cancer i munhåla, svalg och matstrupe

I två populationsbaserade fall-kontrollstudier publicerade av Schildt et al. (1998) och av Lewin et al. (1998) påträffades inget samband mellan snusning och risk för munhålecancer.

Schildts studie omfattade samtliga fall av munhålecancer diagnosticerade i norra Sverige under åren 1980-1989 samt matchade kontroller. Ingen förhöjd risk för munhålecancer kunde observeras hos de aktiva snusarna. Rökning och alkoholkonsumtion var däremot riskfaktorer för denna sjukdom.

I Lewins undersökning utgjordes studiebasen av befolkningen i Stockholm och södra Sverige under åren 1988-1991. Sambandet mellan tobaksbruk respektive alkoholintag och cancer i munhåla, svalg och matstrupe studerades. Resultaten visade att det inte förelåg någon ökad risk för cancer varken i munhåla, svalg eller matstrupe hos aktiva snusare. Rökning och alkoholintag hade en starkt samverkande effekt på risken för cancer i dessa kroppsregioner.

Förutom dessa omfattande epidemiologiska studier innehåller litteraturen om snusning och munhålecancer också enstaka fallbeskrivningar. Sålunda rapporterade Zatterstrom et al. (2004) en fallstudie, i vilken en 90-årig man som snusat under de senaste 70 åren drabbats av cancer i munhålan.
Magcancer

Svenska snusare sväljer ofta saliven under snusning. Det har därför varit angeläget att undersöka effekter av bruk av svenskt snus på risken för magcancer. Ye et al. (1999) undersökte sambandet mellan tobaks- och alkoholbruk och risk för histologiskt olika typer av magcancer i en populationsbaserad studie omfattande alla fall av magcancer i fem län i norra och centrala delarna av Sverige under åren 1989-1995 samt matchade kontroller. De fann inga bevis för att bruk av svenskt snus ökade risken för dessa cancerformer. Rökning var däremot en riskfaktor.

Sambandet mellan tobaks- och alkoholbruk och risken för matstrups- och magcancer studerades av Lagergren et al. (2000). Studiebasen utgjordes av samtliga fall diagnosticerade med någon av dessa cancerformer i Sverige under åren 1995-1997 samt matchade kontroller. Av resultaten framgick att bruk av svenskt snus inte är en riskfaktor för matstrups- och magcancer.
Cancer i bukspottkörteln

Araghi et al (2017) analyserade sambandet mellan snus och cancer i bukspottskörteln i en prospektiv studie med 9 kohorter, bestående av 424 152 personer, vilket gav 9 276 054 personår av observationer. Totalt 1 423 fall av cancer i bukspottskörteln upptäcktes. Man fann inget samband mellan snus och cancer i bukspottskörteln.
Hudcancer (Cutaneous Squamous cell Carcinoma (CSCC))

I en stor cohortstudie i Sverige omfattande mer än 300 000 byggnadsarbetare undersöktes sambandet mellan tobaksbruk och insjuknande i hudcancer (CSCC). Resultaten visade att varken tobaksrökning eller snusning ökade risken för denna cancerform. Snusning visade sig ha en skyddande effekt, dvs risken för hudcancer var lägre hos snusare än hos icke-tobaksanvändare (Odenbro et al., 2005).
Dödlighet i cancer

I en prospektiv studie omfattande ett stort antal byggnadsarbetare fann Bolinder et al. (1994) att dödligheten i cancer inte var förhöjd hos svenska snusare.
Okej. Då var jag desinformerad!
Citera
2021-01-30, 23:19
Medlem
Snus eller rättare sagt nikotin är en värdelös drog. Man får en kick första gången man tar en och sen inget mer. Det är bara pga abstinensen som man tar en till, och en till, och en till! Börja träna eller något annat roligt istället!
Citera
2021-01-30, 23:37
Medlem
liten.igelkotts avatar
För mig var det rent ekonomisk. Älskar känslan av snus men jag betalade över 2000 i månaden på snus och kände att om jag slutar har jag mer än 24000 mera på kontot i slutet av året vilket jag kan lägga på en resa i stället. Rent hälsomässigt finns det inga fördelar att sluta vad jag vet. Snus är relativt ofarligt men det är beroendeframkallande. Första tiden utan snus är ett mindre helvete men det bli bättre. Så som svar på din fråga det finns inga hälsomässiga anledningar att sluta utan bara ekonomiska.
Citera
2021-01-30, 23:44
Medlem
1. Det får munnen att lukta surt och illa
2. Tänderna blir missfärgade och fula
3. Läpparna ser snipiga ut med en prilla i

Dess anledningar räcker gott o väl
Citera
2021-01-31, 00:09
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Säger som en herre i sina sena 80-år en gång sa till mig när jag var ung och påtalade att han kanske borde sluta röka pipa: "Lite laster måste man ha så båten går rakt!"

Sen så är det VETENSKAPLIGT BEVISAT att med en snus under läppen är männskan 27% gladare.
Vidare är det även ETT FAKTUM att en männska med en snus under läppen har ALDRIG startat ett världskrig.

Alltså: Snus gör människan glad och förhindrar konflikter även på internationell nivå. Varenda fredsförespråkande männska bör börja snusa.

Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
För mig var det rent ekonomisk. Älskar känslan av snus men jag betalade över 2000 i månaden på snus och kände att om jag slutar har jag mer än 24000 mera på kontot i slutet av året vilket jag kan lägga på en resa i stället.

Gode männska, hur snusade du egentligen?

Själv lägger jag exakt 249:- / månad på mitt snus. En summa jag gladeligen tar ifrån snask-kassan och istället lägger på snus.
Senast redigerad av Zabriskie.Point 2021-01-31 kl. 00:13.
Citera
2021-01-31, 00:14
Medlem
Onanikrems avatar
Skönt att slippa beroendet. Har jag snus/cigg? Har jag tillräckligt med mig? Var finns det att köpa?
Skönt att slippa betala ännu en negerskatt för att finansiera ensamkommande 27 åriga BAARN..

Mer än halva livet har jag snusat och rökt, la av med all den skiten när jag var 45 rakt av, klarar du inte det är du svag! Dock inget jag vill göra om igen så därför har jag inte återfallit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in