2021-01-30, 21:42
Medlem
Peter77s avatar
Hejsan!

Har börjat bli lite nyfiken på Power Automate. Men vet inte riktigt var jag ska börja.

Har förstått att man kan sätta upp lite finurliga flöden emellan olika O365 komponenter, och det ger mig vissa idéer jag skulle vilja testa inom jobbet.
Så har börjat kolla runt lite inne på Flows inne på min egna personliga office portal.

Till att börja med, vill jag vara säker på att jag förstår grunden: Är Flows samma sak som Power Automate, eller är Flows själva flödena man skapar medans Power Automate är det som får det att fungera i bakgrunden?

Jag vet inte riktigt var jag ska börja men jag tycker att det där verkar kul och spännande. Jag har väl grundläggande kunskap om de olika O365 applikationerna, men Excel är väl det jag är riktigt dålig på om jag ska plocka ut något.

Men låt säga att vi inom jobbet har en excelfil som ligger på en nätverksyta. I denna kan vi läsa ut vissa data som vi sedan använder i teamet för uppföljning. Antar att denna excel är kopplad till någon databas, för när man går in i denna excel så uppdateras den och presenterar data som läget ser ut "just nu".

I dagsläget är det så att chefen är det som gör det "manuella arbetet" att gå in och hämta denna data, markera önskade tabeller/rows, och kör sedan en ctrl-c / ctrl-v i vår teams kanal. Ett par gånger om dagen.

Och då tänker jag mig att givetvis borde detta gå att automatisera och schemalägga låt säga 3 gånger dagligen, så att min chef slipper göra detta? (Och jag får lite cred för idéen)

Har kikat lite under "Mallar" på Flows utifrån officeportalen, antar att det är rätt väg att gå? Känns lite som att man måste ha en faktisk team kanal och en faktisk excel att mata in där för att det ska fungera? Kanske får kika på detta på jobbet imorgon.

Men har ni några tips om hur man enkelt kommer igång?
Citera
2021-01-30, 23:33
Medlem
X-fronts avatar
Du kommer igång genom att utbilda dig. Microsoft har massor med gratis utbildningar för den intresserade.

Pissigt med kontorsjobb på söndagar btw
Citera
2021-02-01, 21:50
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-front
Du kommer igång genom att utbilda dig. Microsoft har massor med gratis utbildningar för den intresserade.

Pissigt med kontorsjobb på söndagar btw

Håller på med att kika lite på grunderna nu. Verkar ganska intressant Och sjukt användbart givetvis!
Och när jag skrev förra inlägget jobbade jag inte, men det händer att man tänker jobbrelaterade saker ändå på fritiden, när man får en intressant ide i huvet
Citera
2021-02-08, 10:00
Medlem
Ett tips är att aldrig automatisera arbetsuppgifter och vara öppen med det. Som att servera din egen uppsägning till ledningsgruppen.

Automatisera istället dina egna arbetsuppgifter men fortsätt "jobba" som vanligt.
Citera
2021-02-08, 18:47
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Ett tips är att aldrig automatisera arbetsuppgifter och vara öppen med det. Som att servera din egen uppsägning till ledningsgruppen.

Automatisera istället dina egna arbetsuppgifter men fortsätt "jobba" som vanligt.

Trams. Att lära sig automatisering är att hålla sig relevant. Automatisering är framtiden. Det handlar om t.ex utskick av mail efter vissa kriterier vid vissa tidpunkter. Till exempel. Du kan inte bara säga att all automatisering = undergång utan i det här fallet handlar det om att kunna automatisera repetativa kringuppgifter som stjäl tid från själva arbetet ifråga.

Samt att genom automatisering se till att vissa saker händer i rätt tid och enligt rätt kriterier.
Citera
2021-02-09, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Trams. Att lära sig automatisering är att hålla sig relevant. Automatisering är framtiden. Det handlar om t.ex utskick av mail efter vissa kriterier vid vissa tidpunkter. Till exempel. Du kan inte bara säga att all automatisering = undergång utan i det här fallet handlar det om att kunna automatisera repetativa kringuppgifter som stjäl tid från själva arbetet ifråga.

Samt att genom automatisering se till att vissa saker händer i rätt tid och enligt rätt kriterier.

Inte det jag sa, jag håller med om att det är framtiden men du ska inte vara öppen med att du automatiserar bort dig själv. Gör det för all del men berätta det inte för någon!
Citera
2021-02-09, 12:06
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Inte det jag sa, jag håller med om att det är framtiden men du ska inte vara öppen med att du automatiserar bort dig själv. Gör det för all del men berätta det inte för någon!

Okej, då är jag med på hur du menar.
Men nu är det inte fråga om att automatisera bort mina egna faktiska arbetsuppgifter, så jag funderar på varför du uttalar dig ifrån en utgångspunkt att så är fallet?

Snarare handlar det om att jag är nyfiken på potentialen i detta verktyg och hur man kan använda det för att underlätta sin vardag.

Många verksamheter idag har, förutom själva kärnverksamheten, så sjukt jäkla mycket kringsysslor i form av uppföljning på olika vis, rapporter som ska dras och fan vet allt, att det på allvar börjar inkräkta på det faktiska jobbet som ska göras.

Och det är här jag menar att jag vill lära mig mer om hur man kan effektivisera delar av dessa i många fall hjärndöda sysslor.
Citera
2021-02-09, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Okej, då är jag med på hur du menar.
Men nu är det inte fråga om att automatisera bort mina egna faktiska arbetsuppgifter, så jag funderar på varför du uttalar dig ifrån en utgångspunkt att så är fallet?

Snarare handlar det om att jag är nyfiken på potentialen i detta verktyg och hur man kan använda det för att underlätta sin vardag.

Många verksamheter idag har, förutom själva kärnverksamheten, så sjukt jäkla mycket kringsysslor i form av uppföljning på olika vis, rapporter som ska dras och fan vet allt, att det på allvar börjar inkräkta på det faktiska jobbet som ska göras.

Och det är här jag menar att jag vill lära mig mer om hur man kan effektivisera delar av dessa i många fall hjärndöda sysslor.
Mitt tips till dig är att börja med att gå deras gratis-utbildningar på Microsoft Learn.
Du kan börja här: https://docs.microsoft.com/en-us/lea...started-flows/

Power Automate hette tidigare Microsoft Flow, men fick ett nytt produktnamn i och med att Microsoft gjorde en re-brand av deras Power Platform. Så det är därför som det ibland kan kännas lite rörigt.
Citera
2021-02-09, 15:42
Medlem
Som vanligt har Microsoft skitit ned sig vad gäller namngivningen av saker. Bästa du kan du göra är bara att sätta igång och bygga. Flows för saker i bakgrunden, PowerApps om du vill göra appar till mobilen osv. Du kommer säkerligen ha användning för CDS oavsett om det heter CDS eller Dataverse eller vad de hittar på, och oavsett om allt heter Portals eller Apps eller Automate eller.. ja du fattar.

Enda att egentligen ha lite koll på är väl licensbiten, vilken Microsoft också skitit ner sig i som vanligt där också. Det gör att vissa connectors osv ställer till licensiering om ni är väldigt många användare. Men detta berör egentligen bara en bråkdel av det du kan göra och kommer antagligen inte bli relevant i första taget.

Å den positiva sidan har Microsoft gjort allt annat bra.

Citat:
Ursprungligen postat av NiklasLo
Så det är därför som det ibland kan kännas lite rörigt.
Det var ju att ursäkta det lite väl mycket. Som att Portals ska heta Apps osv.
Citera
2022-05-12, 09:38
Medlem
Triremers avatar
Power Automate är i princip VBA i form av no code. Det är som en macro recorder som man instruerar utan att koda själv. Självklart genereras en kod utifrån de val och instruktioner du gjort.

Det finns ett par tillfällen då jag använt det för att automatisera mitt och andras arbete.

Jag tycker det är galet att man lägger miljoner och ibland miljarder på extremt automatiserade fabriker men kontorssysslor låter man folk sköta ineffektivt. Det borde investeras mycket mer i automatisering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in