2021-01-30, 20:10
Medlem
Jag räknar inte Ryssland som U-land. U-land för mig är de flesta afrikanska länderna, dit hör väl också Madagaskar. Räknar inte heller skitländerna i mellanamerika och sydamerika, för de är bara bajs hela högen i en egen kategori. Ursäkta ordvalet.

Vilket land har de värsta fängelserna? Jag har själv studerat lite dokumentärer om ett fängelse i Sibirien(Ryssland) som kallas Black Dolphin, såg inte så trevligt ut. Även nåt till fängelse i Ryssland som jag inte minns namnet på, det låg som på en ö där det tidigare var ett gammalt kloster. Inte heller det verkade nå bättre.
I Ryssland är de farligaste fångarna inlåsta i burar, ibland dubbla burar. Inget humant tänk där inte.

Så min fråga är som sagt, vilket fängelse/fängelser i den industriella världen, i vilket land, där de har det absolut hårdaste fängelset. Och där fångarna behandlas med minst form av mänskliga rättigheter.
Frågan kan även modifieras såhär: Vilket fängelse vill du minst av allt hamna i?

Och om du mot förmodan hamnar där(av valfri anledning) - vad skulle du göra för att överleva vardagen?
Citera
2021-01-30, 20:12
Bannlyst
Du redan svarat, Black Dolphin värsta fängelset.
Citera
2021-01-30, 20:12
Medlem
Nordkorea.

De har fängelser där även barnen till de dömda får sitta inne för sin föräldras "brott". Finns människor som är uppfödda i såna fängelser och inte känner till att det finns en värld utanför
Citera
2021-01-30, 20:14
Medlem
franges avatar
Thailand med det klassiska Bangkok Hilton är ju en känd klassiker iallafall.

Men jag har en känsla av att Centralamerika såsom Mexiko, och Brasilien kan vara kandidater till listan.
Citera
2021-01-30, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Thailand med det klassiska Bangkok Hilton är ju en känd klassiker iallafall.

Men jag har en känsla av att Centralamerika såsom Mexiko, och Brasilien kan vara kandidater till listan.
Skillnaden är ju för vem som sitter där, om du ökänd i tex Mexico kanske du har det bättre i fängelset än utan, det finns ju de som hamnat i Thailands fängelser för de typ snott en kyckling på fyllan. Hamnar man i Rysslands fängelse så har man förtjänat det, sitter inga där som inte förtjänar det.
Citera
2021-01-30, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVSydow
Du redan svarat, Black Dolphin värsta fängelset.

Jag tänkte att det kan vara bra att motivera svaren. Eller? Vad för Black Dolpin till det värsta? Måste ju finnas fler helveten bara i Ryssland.
Citera
2021-01-30, 20:22
Medlem
DyslexiKungens avatar
Rwanda Gitarama Centralfängelset, fångarna äter varandra p.g.a svält där. Ej U-land var det men ändå väldigt tufft där...
Citera
2021-01-30, 20:24
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoletusEdulis
Jag tänkte att det kan vara bra att motivera svaren. Eller? Vad för Black Dolpin till det värsta? Måste ju finnas fler helveten bara i Ryssland.

Dokumentär om Black Dolphin! Rekommenderas!

https://youtu.be/JbkHX2olSkY

Finns säkert många fängelser som kan anses som ”det värsta” beroende på vad man menar med ”värsta”.
Black Dolphin känns dock så fruktansvärt på så sätt att de som är isolerade endast väntar in döden. 23 timmar per dygn i en minicell bevakad hela tiden.

Annars finns ju det federala supermaxfängelset ADX Florence i USA där de värsta och mest rymningsbenägna sitter. Med tanke på hur cellerna är utformade känns det också deprimerande. Maten är dock säkert bättre än på Black Dolphin.
Citera
2021-01-30, 20:24
Bannlyst
Citat:
När då nått till BD har du förlorat alla rättigheter som människa, du kommer bli förnedrad till den dagen du dör. I andra fängelsen har du även om du livstidsdömd chans att få en bättre tillvara om du sköter dig. Den möjligheten kan du glömma i Ryska fängelsen. Vologodski Pjatak är rena paradiset jämfört med BD även om du aldrig kommer ifrån Fire Island kan du fått det lite drägligt om du visar gott uppförande.
Citera
2021-01-30, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Dokumentär om Black Dolphin! Rekommenderas!

https://youtu.be/JbkHX2olSkY

Det är den jag tittat på tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Annars finns ju det federala supermaxfängelset ADX Florence i USA där de värsta och mest rymningsbenägna sitter. Med tanke på hur cellerna är utformade känns det också deprimerande. Maten är dock säkert bättre än på Black Dolphin.

Intressant. Ska ta och kolla upp det när jag får tid. Om du inte vill skicka länk här förstås.

Citat:
Ursprungligen postat av MaxVSydow
När då nått till BD har du förlorat alla rättigheter som människa, du kommer bli förnedrad till den dagen du dör. I andra fängelsen har du även om du livstidsdömd chans att få en bättre tillvara om du sköter dig. Den möjligheten kan du glömma i Ryska fängelsen. Vologodski Pjatak är rena paradiset jämfört med BD även om du aldrig kommer ifrån Fire Island kan du fått det lite drägligt om du visar gott uppförande.

Vill minnas att jag sett på en dokumentär(möjligen den paggan länkade ovan) om just Black Dolphin, där de äldre internerna som suttit längst får flytta över till en bättre plats på fängelseområdet som inte är lika hårt, där de får leva sina sista år.
Senast redigerad av BoletusEdulis 2021-01-30 kl. 20:36.
Citera
2021-01-30, 20:41
Medlem
paggans avatar
Citat:
Det är den jag tittat på tidigare.

Intressant. Ska ta och kolla upp det när jag får tid. Om du inte vill skicka länk här förstås.

Självklart.
På svenska wiki står en del om förhållandena:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/ADX_Florence

Citat:
Admax är känt för sin extrema totalisolering, där den intagne sitter helt isolerad mellan 22 och 24 timmar om dygnet i en cell på 3,5 meter x 2 meter och har minimal människokontakt. Cellerna och större delen av inredningen är gjuten i betong och är utformade för att bara bestå av en säng, ett bord, en pall, en hylla och ett fönster som är 10 cm brett och där man bara kan se himlen.[b] Där till kommer det också en kombinerad toalett med handfat, en lampa, en spegel och en tidsinställd dusch[c]. De intagna kan få en radio och/eller en TV om de sköter sig. All mat äts i cellen och levereras av kriminalvårdare. De har rätt att tillbringa mellan fem och tio timmar per vecka utanför cellen beroende på hur de sköter sig, antingen vara i burar i en isolerad rastgård där de bara kan se himlen eller motionera i en slags torrlagd inomhusbassäng

På engelska wiki står mer om vilka som sitter där (vissa har väääldigt långa straff):

https://en.m.wikipedia.org/wiki/ADX_Florence

Unabombaren samt Boston-marathonbonbaren sitter här. Även Terry Nichols med 161 livstidsdomar.

Dock finns inga dokumentärer som med BD ovan då det inte verkar ha släppts in någon media.
Senast redigerad av paggan 2021-01-30 kl. 20:46.
Citera
2021-01-30, 21:07
Medlem
kevinhoflands avatar
Finns serie på Netflix om detta
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto