2021-01-30, 02:43
Medlem
Flashback!

Pga en, för mig, totalt oförutsedd ekonomisk kris-situatuon (sambon erkände sina skulder på ~1 miljon, inkasso, kronofogden kräver pengar etc - lär bli en tråd om detta med..) så behöver jag verkligen er hjälp när det kommer till tips hur man planerar en månads matkassa för så absolut liten peng som möjligt!

Vi är två stycken vuxna samt ett flickebarn på 9 år som under den överskådliga framtiden kommer tvingas att leva på absolut minimum när det kommer till allt, där även mat, för att kunna betala av min sambos skulder och slippa hamna hos kronofogden.

Jag själv har tidigare i mitt liv (dock ej för tillfället blev arbetslös så går med A-kassa pga påverkan av Corona i branschen jag arbetat i så är nu arbetslös..) tjänat rätt gott om pengar vilket har medfört att jag aldrig direkt behövt planera några matinköp, tänka på vilken mat som är bra till ett billigt pris osv utan har alltid kunnat handla utan att tänka på kostnaden.

Nu har dock situationen förändrats totalt så jag undrar därför hur man ska komma så absolut billigt undan som möjligt för 2 personer och 1 barn i månaden på mat? Vilka varor ska man passa på att köpa för ändå låta kroppen få den näring den behöver?
Hur kan en ungefärlig kalkyl se ut per månad för att samtidigt som vi behöver få en näringen vi måste ha ändå komma så absolut billigt undan som möjligt?

Jag är som nämnt totalt novis på området så uppskattar verkligen all hjälp vi kan få i det här ärendet!!

Tack Flashback.
Citera
2021-01-30, 02:57
Medlem
Om du söker finns det flera trådar på det här ämnet med att äta billigt.

Köp frukt och grönt efter säsong = det som är billigast.
Kolla vilka erbjudanden butikerna i din närhet har och planera matsedeln efter de saker du kan köpa billigt.
Bönor och linser är billiga proteiner.
Drick vatten.
Citera
2021-01-30, 04:10
Medlem
Kolla extrapriser. Planera veckans måltider från erbjudanden. Äter ni pannkaka en dag så kan ni käka crepes en annan. Äter ni fisk och potatis så koka massor. Potatisbullar av rester en annan dag. Eller stek upp potatis med kött/korv/veg och grönsaker. Laga mat av rester. Stekt kyckling kan bli en gratäng. Frysta grönsaker är bra och billigt. Baka bullar, bröd och kakor. Köp fryst frukt till smoothie. Handla frukt som är billig. Gör egen pizza och kebabtallrik. Vegetariskt några gånger i veckan. Eller alltid. Mycket billigare. Lycka till.
Citera
2021-01-30, 08:29
Medlem
MurrayHewitts avatar
Konsumentverket har både kalkyl och matförslag. Gissar att det är det här som ligger till grund för existensminimum men det går säkert att äta mycket billigare. Många trådar här som det tipsats om har ju en en sport av det här.

Får det till typ 6 750 i månaden
En 9-åring kostar 1 350 om hen äter lunch i skolan på vardagar. En vuxen runt 2 700 kr.

I din situationen skulle jag dock flytta. Älskar du henne är det inget som hindrar att du träffar henne och hjälper henne och hennes barn med lite mat eller andra saker som för det lättare för hennes långa väg igenom den här krisen. Det är dock inte DIN kris.
Citera
2021-01-30, 14:44
Medlem
Havregrynsgröt, morgon middag och kväll så klarar ni er nog på några hundra.

Ät som du förtjänar!
Citera
2021-01-30, 20:10
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurrayHewitt
Får det till typ 6 750 i månaden
En 9-åring kostar 1 350 om hen äter lunch i skolan på vardagar. En vuxen runt 2 700 kr.

Det här låter MYCKET tycker jag. Jag och min fru har en fyraåring, och vi kör 1000 kronor i budget när vi handlar varje vecka (~4,33v per månad så jag sätter av 4400 till mitt kreditkort varje månad som jag handlar med). Det är absolut inga problem, tvärtom tycker vi att vi lyxar till det massor mot hur vi levde för ett par år sedan.

Då brukar vissa andra saker än mat ingå i det också, typ lite godis, soppåssar, disktabletter osv.

Generellt så är jag förvånad över hur pass mycket bättre koll på utgifterna vi fick när vi som standard handlar en gång i veckan.

Några tips:
- Sallad / kål / lök - superbilligt.
- Linser / bönor - nästan gratis, du kan göra massor med schyssta grytor.
- Kolla kort datum, man hittar nästan alltid något spännande.
- Det som är billigt (kött/fisk/kyckling/etc.) en vecka kan man köpa 2-3 av och frysa in.
- Generellt så är det extremt mycket billigare med mat om man äter det som är billigt för säsongen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in