Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-30, 02:13
Medlem
Har tränat seriöst i ca 6 år tid och byggde upp mig ganska bra.
Råkade ut för en helvetes sak för ett år sedan och har tappat väldigt mycket muskelvolym. Det är verkligen synbart mindre. Har tränat mycket mindre och väldigt lugnt pga grova sömnproblem och värk och allt vad psykisk ohälsa hör till. Även ätit en hel del mediciner under detta år.

Det lustiga är att jag knappt tappat styrka? Hur kommer det sig?
Ligger fortfarande och trycker 100kg i bänk 10 reps 3 set.
Jag har tappat i knäböj en del men inte extremt mycket och nu har jag chicken legs mot förr. Benen har tagit mest stryk och jag har prioriterat att försöka hålla kvar överkroppen detta år.

Varför är jag nästan lika stark trots mycket mindre volym?

Har någon annan upplevt något liknande?
Muskelminne i all ära men det måste finnas begränsningar.
Senast redigerad av VillJalentine 2021-01-30 kl. 02:16.
Citera
2021-01-30, 03:40
Medlem
För att man kan bli starkare utan att få
större muskler. Styrka är åtminstone
från början en neurologisk anpassning,
där musklerna blir effektivare utan att
växa.
Citera
2021-01-30, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Råkade ut för en helvetes sak för ett år sedan och har tappat väldigt mycket muskelvolym. Det är verkligen synbart mindre. Har tränat mycket mindre och väldigt lugnt pga grova sömnproblem och värk och allt vad psykisk ohälsa hör till. Även ätit en hel del mediciner under detta år.

Jag har tappat i knäböj en del men inte extremt mycket och nu har jag chicken legs mot förr. Benen har tagit mest stryk och jag har prioriterat att försöka hålla kvar överkroppen detta år.

Krävs mindre för att bibehålla det man redan har.
Minns en intervju med Lars Frölander när han hade passerat bäst föredatum och fortsatte tävla. Han hade i princip halverat sin träningsdos men kunde ändå fortsätta tävla på elitnivå och undrade om halva träningstiden han haft under sin karriär bara varit bortkastad.
Citera
2021-01-30, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Krävs mindre för att bibehålla det man redan har.
Minns en intervju med Lars Frölander när han hade passerat bäst föredatum och fortsatte tävla. Han hade i princip halverat sin träningsdos men kunde ändå fortsätta tävla på elitnivå och undrade om halva träningstiden han haft under sin karriär bara varit bortkastad.

Haha det är lite så jag känner till viss del. Känns som jag kunde halverat träningen förr och haft samma fysik utan att slita på kroppen. Men nu ger ju träning mycket annat också för välmåendet också.

Muskelvolym är däremot en stor grej för mig och säkert många andra så det suger ju en del.
Citera
2021-01-30, 15:56
Citat:
Haha det är lite så jag känner till viss del. Känns som jag kunde halverat träningen förr och haft samma fysik utan att slita på kroppen. Men nu ger ju träning mycket annat också för välmåendet också.

Muskelvolym är däremot en stor grej för mig och säkert många andra så det suger ju en del.

Sköter du kost och proteinintaget som du ska?
Citera
2021-01-30, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Sköter du kost och proteinintaget som du ska?

Sömnen och kosten har varit dålig under hela 2020 pga djup depression så nej. Jag hoppas jag kan lyckas bygga upp volymen igen nu. Kör lite mer högrep nu och full ROM.
Citera
2021-01-31, 23:09
Medlem
Citat:

Kan du vara helt säker på att skillnaden är så stor? Har du före och efter mått? Det är det enda som skulle kunna ge ett entydigt svar.

I min erfarenhet är man ens egen största kritiker, body dysmorphia är oundvikligt för den som tränar för estetik. När jag var yngre kunde jag känna mig stor och stark en dag, liten och klen nästa. Helt beroende på vilken t-shirt jag hade på mig i gymmet. Absurt när man ser tillbaka på det.

Min slutsats, du är lite svagare än tidigare, det får dig att överreagera och känna dig mindre. Ta kreatin.
Citera
2021-02-01, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sexpat
Kan du vara helt säker på att skillnaden är så stor? Har du före och efter mått? Det är det enda som skulle kunna ge ett entydigt svar.

I min erfarenhet är man ens egen största kritiker, body dysmorphia är oundvikligt för den som tränar för estetik. När jag var yngre kunde jag känna mig stor och stark en dag, liten och klen nästa. Helt beroende på vilken t-shirt jag hade på mig i gymmet. Absurt när man ser tillbaka på det.

Min slutsats, du är lite svagare än tidigare, det får dig att överreagera och känna dig mindre. Ta kreatin.

Har en släng av bigorexia men samma kläder sitter betydligt lösare och folket på gymmet är förvånade jag lyfter som förr trots jag är mindre. Inte enbart i skallen detta.
Citera
2021-02-01, 21:47
Medlem
Citat:
Har en släng av bigorexia men samma kläder sitter betydligt lösare och folket på gymmet är förvånade jag lyfter som förr trots jag är mindre. Inte enbart i skallen detta.

Vet inte, hur gammal är du? Ta Kreatin om du inte redan gör det. Eller testo.
Citera
2021-02-02, 00:14
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:

Du har helt enkelt inte tappat så mycket, grattis till dig.

Styrka och muskelvolym är förvisso sammankopplat, men styrka är också en vanesak. Har du blivit tjockare så går bänkpressen ofta bättre, får du får kortare lyftväg då du har mer fett runt torson.

Din minimala träning har väl hålla dig i form helt enkelt, bara tappa och ta emot. Som svar på din fråga: ja, jag la av ett tag men hade inga större problem att gå rakt tillbaka till var jag var, minus 10% kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in