2021-01-29, 20:19
Medlem
Är Nykvarn en trevlig ort Mariefred känner jag till väl men Nykvarn inte så mycket. Vi letar hus permanent och tycker att Mariefred ligger aningens långt bort för att jobbpendla en måste det. Hur ser det ut med kulturutbud tex restauranger, bio, caféer, badhall mm finns det bra gymnasium? Är det lugnt och städat folk eller orolig ort med ungdomsgäng mm?
Citera
2021-01-30, 10:18
Medlem
Nykvarn är väl en riktig pendlarort till skillnad från Mariefred där det kommer massa turister på sommaren.

Har varit i centrumet i Nykvarn en gång på en söndag, var riktigt tråkigt centrum men Nykvarn verkade väldigt lugnt i allmänhet. Dom ska ju bygga om hela centrumet så kan ju bli rejält med nya affärer då.

Tydligen så kommer det ungdomsgäng ibland från Södertälje och stökar på kvällar 🤔

Kollar man valresultatet inom kommunen så finns det en hel del Moderater och SDare där så gillar man de så äre ju positivt
Citera
2021-01-30, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruotsalainen
Nykvarn är väl en riktig pendlarort till skillnad från Mariefred där det kommer massa turister på sommaren.

Har varit i centrumet i Nykvarn en gång på en söndag, var riktigt tråkigt centrum men Nykvarn verkade väldigt lugnt i allmänhet. Dom ska ju bygga om hela centrumet så kan ju bli rejält med nya affärer då.

Tydligen så kommer det ungdomsgäng ibland från Södertälje och stökar på kvällar 🤔

Kollar man valresultatet inom kommunen så finns det en hel del Moderater och SDare där så gillar man de så äre ju positivt

Ok tack det låter lite sisådär....Nykvarn, men kanske en renovering av centrum lyfter orten, vi åker dit nästa helg på studiebesök och ev visning. Vi söker naturen och lite bättre huspriser men vill inte hamna i ett Sölvesborg🤣
Citera
2021-01-30, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johio
Ok tack det låter lite sisådär....Nykvarn, men kanske en renovering av centrum lyfter orten, vi åker dit nästa helg på studiebesök och ev visning. Vi söker naturen och lite bättre huspriser men vill inte hamna i ett Sölvesborg🤣

Låter smart att faktiskt åka dit och gå runt bland områdena. Man ska nog kolla runt en liten bit utanför centrumet bland villaområdena skulle jag säga. Skog och sjöar finns det väl massor av ute i Nykvarn.

Något att tänka på är att det byggs utan bara bövelen ute i Nykvarn. Många nya hyresrätter: https://byggprojekt.byggfakta.se/aktuella/alla/stockholms-lan/nykvarn
Citera
2021-01-30, 12:52
Medlem
Nykvarn blir mer & mer populärt. Tror man kan göra en bra bostadsaffär då det blir mer attraktivt där. Det är långt bort men ändå relativt nära Stockholm. 30 min med snabbtåg.
Snabbtåget är toppen (när det funkar). Hade det gått fler tåg och också senare (sista går runt 23.30 från stan). Hade de varit toppen. Aningen dyrt pendlarkort (1600kr men då ingår också SL). Fint bad som dock hela södertälje har upptäckt. Folk har med sig stolar & bord. Bara en liten Ica men nära södertäljes handelsplats vasa. Där finns willys, coop ica maxi. Finns otroligt nog ett systembolaget i Nykvarn (utan alkisar som hänger utanför). Ungdomarna glider mest omkring i sina mopedbilar o härjar. Folket är trevligt och hejar. Mycket barnfamiljer, väldigt många förskolor. Gymnasiet verkar lite B verkar mest gå folk från södertälje. Finns nåra gym dock saknas exempelvis ett fitness 24/7. Antingen är de små eller sunkiga och dyra jämfört med 24/7. Skriv gärna o fråga om du undrar mer. En av mina bästa vänner bor där.

Bio är det heron city eller Strängnäs som gäller.
Simhall sydpoolen.
Finns ett trevligt cafe i centrum anslutet till kyrkan. Precis vid Ica. Finns också en trevlig restuarang i utkanten av Nykvarn (mångfaldens hus). Bra kebab i centrum (new mill grill) till denna finns en pizzera ansluten (dollys) helt klart bäst pizzor i Nykvarn. Finns 3 andra pizzerior varav en är en i en container (man beställer via app) lite lyxigare pizzor. Den ligger precis vid dollarstore som verkar va många nykvarnbors "helgnöje".
Senast redigerad av Dariño 2021-01-30 kl. 13:04.
Citera
2021-01-30, 13:00
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Är Nykvarn en trevlig ort Mariefred känner jag till väl men Nykvarn inte så mycket. Vi letar hus permanent och tycker att Mariefred ligger aningens långt bort för att jobbpendla en måste det. Hur ser det ut med kulturutbud tex restauranger, bio, caféer, badhall mm finns det bra gymnasium? Är det lugnt och städat folk eller orolig ort med ungdomsgäng mm?

Nykvarn är trevligt, min syster plus en hel del gamla klasskompisar bor där ute. Bra pendling in till stan också.
Citera
2021-01-30, 14:38
Medlem
Bor i Mariefred och trivs mycket bra, men det är väl inte orten man ska bo på direkt om man tycker att det "aldrig händer nåt". Jag bor där för att jag känner mig trygg och hemma i den miljön.

Nykvarn är inte så dumt heller, men närheten till Stockholm gör att priserna ibland är nästan samma som betydligt mer pittoreska Mariefred. Så klart finns det dyrare objekt i den allra äldsta delen av Mariefred, men man jämför typ en 60-70-talsvilla så är priserna ungefär samma.

Har också hört om problem med tillresta Södertäljegäng som stökar i Nykvarn, men tror inte det är speciellt vanligt förekommande. Mest bor där nog helt vanligt folk, pendlare och pensionärer. Ungefär som i likvärdiga orter som Järna och Vagnhärad söderut.
Citera
2021-01-30, 23:22
Medlem
Prodelins avatar
Nackdelen med att bo söder av Sthlm är trafiken och köerna om man tar bilen, det är väl den stora nackdelen med du kan ta tåget från Strängnäs eller Nykvarn om du bor där.

Tar man bilen lär du fastna i trafiken några timmar varje morgon och när du ska hem.
Citera
2021-01-30, 23:24
Medlem
Prodelins avatar
Citat:

Mariefred är betydligt bättre än Nykvarn, mycket sociala problem i delar av Nykvarn, Mariefred är lugnt och fridfullt, du har ju hela Södertälje nära Nykvarn vilket ger effekter.
Citera
2021-01-31, 15:43
Medlem
Skulle nästan fundera på typ Trosa i och med att TS vill ha mycket utbud nära boende. Trosa har ju allt och lite till. Enda är väl inget gymnasium i staden.

Mariefred är jättemysigt men har inte speciellt mycket utbud 🤔
Citera
2021-01-31, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruotsalainen
Skulle nästan fundera på typ Trosa i och med att TS vill ha mycket utbud nära boende. Trosa har ju allt och lite till. Enda är väl inget gymnasium i staden.

Mariefred är jättemysigt men har inte speciellt mycket utbud 🤔

Ja, en liten nackdel med Mariefred är ju att det inte är en egen kommun, vilket gör att man måste pallra sig till Strängnäs för det allra mesta. Trosa (som jag jobbar i tidvis) är egen kommun vilket gör att man har krav på sig att det ska finnas vissa samhällsfunktioner och sånt.
Citera
2021-02-01, 00:51
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Nykvarn är trevligt, min syster plus en hel del gamla klasskompisar bor där ute. Bra pendling in till stan också.

Nyfiken! Är stan Södertälje eller Stockholm om man bor i Nykvarn?

LL
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in