Citat:
Ursprungligen postat av
Frencheyes
Sitter och jobbar på distans och helt plötsligt frös/hängde sig datorn totalt. Reagerar inte alls. Blev att tvångsavstänga datorn och starta om.
Windows 10 Pro 64 (version 1909)
HP Elitebook 830 G6, 8GB RAM, Intel Core i5-8265U, M.2 SSD, inköpt dec 2020
Fråga ett:
Hela mitt skrivbord är nu efter omstarten fullt med dokument (Word, Excel, pdf-er, mm) som jag jobbat med nu i veckan. Varifrån kom dessa? Är det cachade dokument som legat i arbetsminnet och återskapade sig på mitt skrivbord efter kraschen? Tors man kasta dessa, eller bör man kolla på jobbservern att de ligger kvar där jag sparat ner dem?
Fråga två:
Varför hände kraschen. Jag hade väldigt mycket öppet då jag jobbar på distans. Teams, Outlook, Word, Excel, flera Chrome-fönster (webbaserade affärssystem), mycket klippa och klistrat, VPN-klient.
Kan det vara att arbetsminnet på ynka 8GB inte orkade längre eller att processorn storknade. (Chrome drar ju väldigt mycket resurser)
Hjälper det att utöka arbetsminnet till 16GB?
Jag brukar inte starta om datorn så ofta så det kanske man bör göra också (för att tömma cachen)?
Tack på förhand för tipsen.
Svårt att säga vad kraschen berodde på. 8Gb brukar räcka hyfsat, har dock 16Gb själv på min HP Probook 650 G2 från 2016, men det är mest för att jag fick tag på det till bra pris och ibland när man jobbar med Adobe Photoshop så händer det att den använder sisådär 10-12GB Ram.
På jobbdatorn (Dell 7480) har jag också 16Gb ram men där brukar inte gå åt mer än ca 7 som mest. Då är det Teams, Outlook, nåt Excel har man väl oftast öppet, 2 olika webläsare med en 8 flikar sisådär och lite mindre i den andra, samt någon telefonmjukvara samt en del administrationssystem jag inte kan gå in på.
Fylls ditt minne borde den ju börja swappa, inte krasha. Så svårt att veta vad som hände, inte hänt något konstigt förut?
På fråga 1 säger jag att troligtvis återställde sig datorn till en tidigare återställningspunkt och att det var därför du fick tillbaka lite grejer du hållt på med tidigare.
Arbetsminnet töms när datorn blir strömlös, så därifrån kommer det inte. Kolla på filservern/era lagringsytor att du har filerna bara som en dubbelkoll men har du lagt över de där så ska de ligga där oavsett vad som händer med din dator. Men mest för din egen peace of mind.