Citat:
Ursprungligen postat av
gulsvartlejon
Jag känner en person som vet vem gärningsmannen är och till och med är personal på daglig verksamhet där gärningsmannen hade en sysselsättning. Nej det var inget rasistiskt dåd, all personal som arbetade med honom vet att så inte var fallet. Killen var adopterad, hade någon psykisk störning, en adoptivfamilj som inte ville ha honom efter adoptionen, blev slussad till en massa olika fosterhem som barn, gick på daglig verksamhet och bodde på LSS-boende. Han satt i finkan 2018 (för vad vet jag inte, går väl att hitta på lexbase kanske) Men.. Enligt personalen på daglig verksamhet så var det inte något "högerextremt" dåd. Alla är ense om att han mådde och har mått förbannat dåligt hela sitt liv och ville åka in i finkan igen. För han mådde bättre där. Avsikten var inte att "DÖDA ALLA INVANDRARE!!" utan att göra något drastiskt nog för att hamna i fängelse.
Och det "bästa" alternativet enligt honom var att gå in på en skola med en yxa och hugga någon, inte med avsikt för att döda, bara något som håller honom bakom lås & bom. Inte bara det, han tände eld inne i sin LSS-lägenhet och utanför Peder Skrivares skola, om jag inte minns fel.
Kan tillägga att personen som arbetat väldigt nära honom är starkt emot nazism, nationalism, fascism etc. Så källan är inte direkt någon dödsknarkarnazist.
Ditt påstående om att adoptivfamiljen inte ville ha honom är falskt. Dom hade tagit både honom och hans bror i tryggt och säkert förvar och uppfostrade båda som om det vore deras egna barn. Det var mamman som skapade en rättsprocess som gjorde att barnen åter hamnade i hennes förmyndarskap.
Hade adoptivfamiljen fått behålla barnen så hade dom gjort det helhjärtat. Jag har själv bevittnat hur familjen gick i hjärtesorg när barnen ”togs ifrån” dom.
Hade dom fått vara kvar så hade J haft fin familj och fina släktingar runt sig. Vi såg båda bröderna som våra släktingar pga hur adoptivfamiljen tog hand om dom.