2021-01-27, 10:48
Medlem
Tar ibland circadin(melatonin 2mg),
Det funkar sådär, och inte alltid.
Bor nu utomlands och skulle vilja få andra sömntabletter utskrivet. Läkaren nämnde en, glömde namnet, som är beroendeframkallande och endast ska tas i några veckor. Så jag skippade det.

Finns det något som man kan ta nästan varje dag och inte är beroendeframkallande och farlig? Läkaren sa att det i princip inte finns. Men det kanske finns mer där hemma vad vet jag
Citera
2021-01-27, 11:27
Medlem
Theralen, propavan,
.
Testa l theanine ett kostillskott man blir jäkla trött av
Citera
2021-01-27, 11:30
Medlem
Du kan utveckla ett psykiskt beroende av i princip vad som helst.

Om man tar något för sömnen varje kväll så skapas en rutin, det är nog oundvikligt att det leder till något slags beroende i det långa loppet.
Citera
2021-01-27, 11:55
Medlem
Har testat det mesta och melatonin är definitivt min favorit. Tappade tyvärr lite effekt efter en tids användning.

Men man ska använda den för att komma tillbaka i bra sömnvanor, inte för att fastna i varje gång

Såvitt jag vet är de inte beroendeframkallande, så länge du inte missbrukar dem dvs. De ska som sagt användas periodsvis. Ta en paus från dem ett tag och se om det blir bättre, både utan och med melatonin.
Citera
2021-01-27, 11:59
Medlem
Attarax är väl en klassiker
Citera
2021-01-27, 12:23
Medlem
Lergigan
Citera
2021-01-27, 12:47
Medlem
getbusys avatar
Det korta svaret är nej, vilken substans det än är så börjar kroppen förlita sig på tillförseln av den substansen och när du ev ska sluta med den kommer du uppleva klassiska uttrapnings symptom.
Citera
2021-01-27, 13:03
Medlem
Imovane (zopiklon) och Stilnoct funkar bra men är beroendeframkallande. Å andra sidan funkar åtminstone imovane väldigt bra på så sätt att man somnar lätt och inte är trött dagen efter. Jag tog den regelbundet under ett år ungefär och fick trappa ner långsamt för att bli av med beroendet så nu passar jag mig för dem.

Melatonin funkar ju i alla fall hjälpligt, men jag tycker ofta jag får konstiga drömmar och sover väldigt lätt på dem.

Sen har vi antihistaminer, de är inte vanebildande. Du kan prova en vanlig allergitablett eller beroende på var du befinner dig så kanske det finns attarax eller doxylamin (unisom i US). De båda senare är lite starkare och bör tas ett par timmar innan du ska sova för att du inte ska bli för trött dagen efter. Tror Propavan är ungefär samma men har inte provat.

Annars tycker jag ett par panodil funkar fint, vet är ju ett enkelt sätt att hantera problemet om det bara händer ibland.
Citera
2021-01-27, 13:07
Medlem
Förresten, du kan öka dosen på melatoninet också. 5mg är inga problem alls.
Citera
2021-01-27, 14:32
Medlem
Stilnoct som jag själv har erfarenhet av är inte så beroendeframkallande. Jag har fått slut och inget särskilt hände liksom för mig. - Hursom så är motion nog den bästa sömnmedicinen.
Citera
2021-01-27, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Har testat det mesta och melatonin är definitivt min favorit. Tappade tyvärr lite effekt efter en tids användning.

Men man ska använda den för att komma tillbaka i bra sömnvanor, inte för att fastna i varje gång

Såvitt jag vet är de inte beroendeframkallande, så länge du inte missbrukar dem dvs. De ska som sagt användas periodsvis. Ta en paus från dem ett tag och se om det blir bättre, både utan och med melatonin.
Har också hört att med melatonin så vänjer man sig på så sätt att man behöver högre och högre dos varje gång för att "känna" av nått. Och det används främst för att komma in i en vana
Citera
2021-01-27, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expired
Imovane (zopiklon) och Stilnoct funkar bra men är beroendeframkallande. Å andra sidan funkar åtminstone imovane väldigt bra på så sätt att man somnar lätt och inte är trött dagen efter. Jag tog den regelbundet under ett år ungefär och fick trappa ner långsamt för att bli av med beroendet så nu passar jag mig för dem.

Melatonin funkar ju i alla fall hjälpligt, men jag tycker ofta jag får konstiga drömmar och sover väldigt lätt på dem.

Sen har vi antihistaminer, de är inte vanebildande. Du kan prova en vanlig allergitablett eller beroende på var du befinner dig så kanske det finns attarax eller doxylamin (unisom i US). De båda senare är lite starkare och bör tas ett par timmar innan du ska sova för att du inte ska bli för trött dagen efter. Tror Propavan är ungefär samma men har inte provat.

Annars tycker jag ett par panodil funkar fint, vet är ju ett enkelt sätt att hantera problemet om det bara händer ibland.
Får också konstiga drömmar. Men det har jag varje kväll pga ångest så vet inte om det har att göra med circadin i mitt fall.
När jag tar circadin, dom gångerna det hjälper, så somnar jag relativt snabbt, men jag vaknar efter 3-4 timmar och är (ganska) utvilad?! Sen tar det längre tid att somna igen. Är det så för dig också. Varför vaknar jag inte efter 7-8 timmar istället
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in