2021-01-27, 02:39
Medlem
Rotmos1337s avatar
Hallojsan

Sitter i vidvinkeldjungeln och spanar efter objektiv då mitt senaste åkte rakt ner i golvet

Kör en Nikon d7200 och hade ett sigma 10-20mm, funderar på att uppgradera till det dubbelt så dyra Nikon AF-S DX 12-24/4G IF-ED

Några tankar och funderingar om det är värt 9k mer än sigmat eller om det är någon knapp skillnad mellan objektiven?
Citera
2021-01-27, 08:03
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotmos1337
Hallojsan

Sitter i vidvinkeldjungeln och spanar efter objektiv då mitt senaste åkte rakt ner i golvet

Kör en Nikon d7200 och hade ett sigma 10-20mm, funderar på att uppgradera till det dubbelt så dyra Nikon AF-S DX 12-24/4G IF-ED

Några tankar och funderingar om det är värt 9k mer än sigmat eller om det är någon knapp skillnad mellan objektiven?

Vad saknar du i ditt nuvarande? Mindre bländare på 12-24, inte lika mycket vidvinkel. Är du missnöjd med Sigmat?

En dag skall jag lära mig läsa hela inlägget, jag lovar.

Har du stålarna och kan vara utan 10-11mm och ha något mindre bländarvärde så kör på Nikon-versionen
Senast redigerad av Dockland 2021-01-27 kl. 08:05.
Citera
2021-01-27, 14:52
Medlem
Rotmos1337s avatar
Tycker se en aning suddigt ut när det gäller ytterkanterna med mitt sigma objektiv, mest fundersam på syftet med mindre bländare när det gäller nikon objektivet, bättre skärpa jämfört med mitt nuvarande?
Citera
2021-01-27, 23:32
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotmos1337
Tycker se en aning suddigt ut när det gäller ytterkanterna med mitt sigma objektiv, mest fundersam på syftet med mindre bländare när det gäller nikon objektivet, bättre skärpa jämfört med mitt nuvarande?

Du får väl kolla tester och sådant. Men vem fan sitter och kollar skärpan i kanterna på en bild, egentligen? Nikon-gluggen är säkerligen lite skarpare, men är den 9000 spänn skarpare?
Citera
2021-01-29, 00:57
Medlem
Rotmos1337s avatar
DET är en mycket bra fråga
Citera
2021-03-26, 18:41
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
... Men vem fan sitter och kollar skärpan i kanterna på en bild, egentligen? ...

haha tack för kvällens garv, chipsen flög ur munnen
Citera
2021-08-09, 15:15
Medlem
jag sportar ett Tokina 10-17 F3,5 fisheye (för aps-c) på min gamla Nikon D600.
fick såga av motljusskyddet med bågfil för att det inte skulle komma med i bilderna.
filmar mest skate med det, men man kan ta bilder som Beastie boys hade blivit avundsjuka på.
sen för lite finare tillfällen (när man inte dricker bärs och sticker kameran så nära en skateboard att man ibland blir träffad av den) så kör jag Nikon 28 1,8G. skarpt och fint, "lagom" vidvinkel på fullformat..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in