• 1
  • 2
2021-01-28, 18:05
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdteleskop
väldigt lätt att saker hamnar där som inte ska vara där. jag tänker downloads-mapp eller liknande. jag tror inte om poliser att de har stenkoll på detta

IT-enheten har förhoppningsvis större koll på detta och styr det via GPO samt kör det mesta via Citrix eller motsvarande. Blir inte mycket kvar lokalt i så fall.
Citera
2021-01-28, 20:31
Medlem
rymdteleskops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
IT-enheten har förhoppningsvis större koll på detta och styr det via GPO samt kör det mesta via Citrix eller motsvarande. Blir inte mycket kvar lokalt i så fall.
kan man GPO:a bort sparandet av filer, eller åtminstånde specifika mappar och så? jag blir inte klok på det "verktyget"
Citera
2021-01-29, 07:01
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdteleskop
kan man GPO:a bort sparandet av filer, eller åtminstånde specifika mappar och så? jag blir inte klok på det "verktyget"

Du kan styra var det sparas t.ex. du kan köra script vid in/ut loggning som raderar innehåll. Mappen med din användarprofil finns på servern eller delar av den, det är valfritt.
Citera
2021-01-29, 11:44
Medlem
Peter77s avatar
Inom business/kontorsektorn sparas nästan ingenting lokalt. Skulle tro att polisen inte är ngt undantag. Allt ligger i ett AD och userprofile laddas från server, samt lagring av enskilda användarfiler sker också oftast på server med tilldelad nätverksdisk.

Får man tag på en sådan dator kommer man inte åt något av det utanför deras nät, utan vpn. Många kör också Citrix som någon var inne på där man dels kan köra enskilda system ifrån men även hela desktopmiljöer.

Så nej tror man att man enkelt kommer åt något genom att sno en polisdator så har man inte hängt med alls
Citera
2021-01-29, 12:56
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xiz
Refererar till mitt enga inlagg postat 2011-05-03 01:05: (FB) Samling av sidor med säkerhetsbrister - Del 2
Och det ar anda fan i mig komvux...

Komvux anno 2011 är nog en väldigt dålig måttstock på hur dagens system ser ut!

Citat:
EDIT2: Hittade forovrigt en IP-address i FUP:en ang. SweFilmer som resolvar till addressen proxy65.polisen.se for nagra ar sedan. Det ar antagligen en slump och inget de avsag att lacka ut... Samt, har provat alla nummer istallet for "65" och inget nummer ifran 0-1000 forutom just "65" fungerar.

Har inte läst just den FUP:en, men det är inte ovanligt att t.ex bifogade skärmdumpar innehåller IP eller domännamn som är interna för polisen. Sen är det inte skitsvårt att få fram vilka IP polisen använder: 147.186.0.0 - 147.186.255.255
Citera
2021-01-29, 21:42
Medlem
GretaEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandont
Säg om nån skulle bryta sig in på en polisstation. Skulle dom kunna ta nån dator oc då komma över massa info?

Eller är allt uppkopplat och förvarat på säkra platser, nån militärbunker eller nåt?
Register och sånt finns centralt. Men utredningsmaterial kan poliser spara på sina datorer och usb-minnen. Kommer ihåg Polis glömde barnporr i tvättstugan. Dock är ju polisstationer välbevakade, så det är nog ingen bra idé att göra inbrott på en polisstation.
Citat:
När polismannen skulle tvätta sina kläder råkade han glömma ett usb-minne i en byxficka. Den lilla plastbiten blev sedan kvar inne i tvättmaskinen. Grannen som hade tvättiden efter polisen upptäckte usb-minnet, tittade på det i sin dator och fick en chock. Där fanns både semesterbilder med polismannens familj - och barnporr. Grannen gick till polisen med bilderna men åklagaren konstaterade att det rörde sig om utredningsmaterial.
https://www.svd.se/polis-glomde-barnporr-i-tvattstugan
Citera
2021-01-30, 18:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tandont
Säg om nån skulle bryta sig in på en polisstation. Skulle dom kunna ta nån dator oc då komma över massa info?

Eller är allt uppkopplat och förvarat på säkra platser, nån militärbunker eller nåt?

Dom lagra data på en server. Sist jag hade med polisen att göra, då hade man nog slags Windows terminaler, dvs man har tunna klienter , konstapel klagade att deras IT sög getballe.
Citera
2021-01-30, 21:54
Medlem
GretaEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Dom lagra data på en server. Sist jag hade med polisen att göra, då hade man nog slags Windows terminaler, dvs man har tunna klienter , konstapel klagade att deras IT sög getballe.
Givetvis suger deras IT den är ju designad av sossar som Ygeman som inte vet ett skit om IT. Och högste ledaren svetsministern Löfven vet inte ens hur man handlar på nätet med en dator. Pirate Bay-grundaren Gottfrid Svartholm har ju blivit dömd för ha hackat sig in i polisens servrar. Svartholm hackade sig även in i massa andra myndigheters register som Skatteverket och Kronofogden. IT-tjänsteföretaget Logica hostar alla myndigheters servrar, inklusive polisens.

https://www.nordfront.se/the-pirate-...l-fangelse.smr
https://www.nyteknik.se/digitaliseri...sharva-6398222
Citera
2021-01-31, 03:21
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaEpstein
Givetvis suger deras IT den är ju designad av sossar som Ygeman som inte vet ett skit om IT. Och högste ledaren svetsministern Löfven vet inte ens hur man handlar på nätet med en dator.

Polisen har många olika system och inget av dom är designat av varken Ygeman eller Löfven.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in