2021-01-27, 14:29
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reCAPTCHA
Finns många som tänker så. Tar ett sabbatsår eller två. Två år blir tre år och tre år blir till fyra etc... Innan man hinner blinka så står man där, tillsvidareanställd och nöjd just för tillfället. Kanske hunnit skaffa sambo, hus eller t.o.m barn.

Det jag försöker säga är att risken är stor att fastna i ekorrhjulet och att man således aldrig hittar tillbaka till skolbänken igen. Att se sin lön trilla in den 25:e varje månad vs att gå på CSN lån är inte heller många sugna på.

Tyvärr sett det på nära håll. Tar man sabbatsår måste man vara jävligt målvedvetet.

Fast de flesta tar ju sabbatsår i Sverige.
Citera
2021-01-27, 20:06
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Fast de flesta tar ju sabbatsår i Sverige.
Om man nu inte är skoltrött? Varför skulle man då rekommendera någon att ta ett sabbatsår isf? Lika bra att fortsätta plugga och få det gjort.
Citera
2021-01-28, 16:41
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Om man nu inte är skoltrött? Varför skulle man då rekommendera någon att ta ett sabbatsår isf? Lika bra att fortsätta plugga och få det gjort.

Det håller jag med om. Däremot så är det mycket du inte hinner att göra typ backpacka ett halvår i Asien om du börjar plugga direkt sedan direkt ut i arbetslivet. Det är mycket du missar att göra om du börjar plugga direkt. Men det beror på vem du är som person och vad du vill göra i livet. Vissa vill ju inte heller göra sådana saker.
Citera
2021-02-12, 18:21
Medlem
Om du är hyfsat intelligent och beredd att lägga lite tid och energi,välj en civilingenjörsutbildning, maskinteknik låter som det passar dig. Är du extraordinärt begåvad eller redo att jobba väldigt hårt skulle jag rekommendera teknisk fysik.
Citera
2021-02-12, 20:30
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Finns väl rätt mkt vettigt man kan göra under ett sabbatsår, ta körkort, flytta hemifrån och spara pengar t.ex. för att ha detta klart när man börjar plugga. I min vänkrets saknar många körkort och dessa tycker det är stressigt att lägga sin semester på att gå körskola, likaså är det segt att skaffa bostad som student och har man en del av "vuxenlivet" klart redan när man börjar blir livet lättare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in