2021-01-26, 19:56
Medlem
Tjena, jag behöver lite hjälp med vad jag ska välja för utbildning som näst av er på flashback då min studiehandledare är usel, jag går sista året på gymnasiet och vet inte vad jag ska söka till, lönen spelar stor roll för mitt framtida yrke.

Jag är högst intresserad av ingenjörs-yrken och mekanik och har gått både fysik och kemi i gymnasiet, helst skulle jag bli bilmekaniker men då lönen är så skit så är det inte ett val, har även tittat lite på flygplansmekaniker/tekniker men dom verkar inte heller ha det så bra. Jag vill ha lite föreslag på passliga utbildningar, helst något som finns nära västkusten, då jag är från Finland men tänkte studera i Sverige.
Senast redigerad av JackeMinion 2021-01-26 kl. 19:58.
Citera
2021-01-26, 20:34
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
Bli bilmekaniker då. Om det är pengar du är ute efter får du väl lägga ner x antal timmar på att göra hyfsade investeringar under fritiden.
Citera
2021-01-26, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackeMinion
Tjena, jag behöver lite hjälp med vad jag ska välja för utbildning som näst av er på flashback då min studiehandledare är usel, jag går sista året på gymnasiet och vet inte vad jag ska söka till, lönen spelar stor roll för mitt framtida yrke.

Jag är högst intresserad av ingenjörs-yrken och mekanik och har gått både fysik och kemi i gymnasiet, helst skulle jag bli bilmekaniker men då lönen är så skit så är det inte ett val, har även tittat lite på flygplansmekaniker/tekniker men dom verkar inte heller ha det så bra. Jag vill ha lite föreslag på passliga utbildningar, helst något som finns nära västkusten, då jag är från Finland men tänkte studera i Sverige.

Maskinteknik är väl passande om du gillar ingenjörsyrken och mekanik.

I övrigt är det väl elektronik/data som är hett.
Citera
2021-01-26, 20:39
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackeMinion

Sjöingenjör. Bra lön dessutom.
Citera
2021-01-26, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reCAPTCHA
Sjöingenjör. Bra lön dessutom.
Det ska jag ta och titta lite närmare i 👍🏼
Citera
2021-01-26, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Maskinteknik är väl passande om du gillar ingenjörsyrken och mekanik.

I övrigt är det väl elektronik/data som är hett.

Ska ta och kolla in maskinteknik!

Data är också lite intressant, men från det jag fått höra från nära vänner som studerar det så är studierna grymt svåra och inte alls så som man hade tänkt sig hur de skulle vara. Men vem vet 🤷🏻
Citera
2021-01-26, 21:55
Medlem
Jag säger medicinsk teknik. Jag tror den marknaden kommer vara god närmaste åren.
Senast redigerad av Spikerman 2021-01-26 kl. 22:27.
Citera
2021-01-26, 22:10
Medlem
Triplefaces avatar
Högskoleingenjör i maskinteknik skulle nog vara passande. 3 årig utbildning, lite mindre teoretisk än de 5 åriga civilingenjörsprogrammen.

Finns på Chalmers.
https://www.chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Sidor/Maskinteknik-180.aspx

Där finns även sjöingenjörsutbildningen, som någon tipsat om i tråden. 3 årig, skulle nog passa dig.
https://www.chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Sidor/Sjoingenjor.aspx
Citera
2021-01-26, 22:26
Medlem
korpulentgodings avatar
Kolla in bilsystemteknik på ltu!
Citera
2021-01-26, 23:40
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripleface
Högskoleingenjör i maskinteknik skulle nog vara passande. 3 årig utbildning, lite mindre teoretisk än de 5 åriga civilingenjörsprogrammen.

Finns på Chalmers.
https://www.chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Sidor/Maskinteknik-180.aspx

Där finns även sjöingenjörsutbildningen, som någon tipsat om i tråden. 3 årig, skulle nog passa dig.
https://www.chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Sidor/Sjoingenjor.aspx
Fyra år för den som saknar sjöerfarenhet. Fyra år varav ett år praktik, fördelat över hela den perioden.
Citera
2021-01-27, 06:49
Medlem
Tarrous avatar
Till att börja med skulle jag råda dig att inte börja plugga direkt efter gymnasiet. Gör något annat något eller några år, universitetet finns kvar

Det beror helt på hur vass du är. Har du fallenhet för matte så välj en civilingenjörsutbildning, annars högskoleingenjör.
Bygg eller Väg & vatten. Det mesta som kombinerar IT med el/batteri/kraft lär oxå vara populärt framöver. Klassisk Maskin är inte riktigt lika framtidssäkert längre.
Citera
2021-01-27, 12:12
Medlem
reCAPTCHAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Till att börja med skulle jag råda dig att inte börja plugga direkt efter gymnasiet. Gör något annat något eller några år, universitetet finns kvar

Det beror helt på hur vass du är. Har du fallenhet för matte så välj en civilingenjörsutbildning, annars högskoleingenjör.
Bygg eller Väg & vatten. Det mesta som kombinerar IT med el/batteri/kraft lär oxå vara populärt framöver. Klassisk Maskin är inte riktigt lika framtidssäkert längre.
Finns många som tänker så. Tar ett sabbatsår eller två. Två år blir tre år och tre år blir till fyra etc... Innan man hinner blinka så står man där, tillsvidareanställd och nöjd just för tillfället. Kanske hunnit skaffa sambo, hus eller t.o.m barn.

Det jag försöker säga är att risken är stor att fastna i ekorrhjulet och att man således aldrig hittar tillbaka till skolbänken igen. Att se sin lön trilla in den 25:e varje månad vs att gå på CSN lån är inte heller många sugna på.

Tyvärr sett det på nära håll. Tar man sabbatsår måste man vara jävligt målvedvetet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in