• 1
  • 2
2021-01-28, 17:52
Medlem
Cobian backup gör det du önskar.
https://www.snapfiles.com/get/cobbackup.html
Citera
2021-01-28, 18:26
Bannlyst
Då måste man ha något form av bash script som gör koperingen.

Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Alla Windows-datorer har tjänsten SMB. Alla Linux-datorer kan installera SMB/SAMBA. Du säger åt NAS'en att logga in på ett ip-nummer med användaruppgifterna domain/username samt lösen för att komma åt innehållet på dess lokala diskar. Detta kräver att din dator har ett lokalt admin-konto med ett lösenord satt. Det kan även fås att fungera utan lösenord men det rekommenderas ej.

<edit>Jag har tre Synology NAS'ar där ena tar backup på mina datorer, den andra NAS'en tar backup på första och den tredje tar backup på den andra. Har en UPS som stänger ned alla tre NAS'arna om strömmen går. Det blir så när man tidigare blivit drabbad av härdsmälta i ens dator där diskarna var satta i raid1 - hjälper föga när ens nätaggregat dödar båda diskarna och moderkortet. Detta sätt är definitivt ransomware-säkrat.</edit>
Citera
2021-01-29, 01:01
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Då måste man ha något form av bash script som gör koperingen.

Men för böveln... Synology DSM innehåller all nödvändig programvara - och lite till, även tredjepartsprogram. Du kan default välja mellan Hyper Backup eller Active Backup For Business. De körs via schema som sätts i NAS'en GUI. Det är applikationer som körs på NAS'en och som innehåller den funktionaliteten. Windows-datorn man tar backup på beordras att leverera filer via SMB precis som vilken annan filserver som helst.

Synology DSM finns även att köra som VM samt på tredjeparts bare metal. Man använder då en XpEnology-boot som drar igång Synology DSM.

<edit>Du kan t.o.m. köra Docker på NAS'en och använda den till i princip vad som helst - bara disk, minne och cpu räcker till. Den har bl.a. en Virtual Machine Manager https://www.synology.com/en-global/d...achine_manager

Billigaste som stödjer Active Backup For Business är DS218. Alla versionen stödjer Hyper Backup</edit>
Senast redigerad av hasenfrasen 2021-01-29 kl. 01:13.
Citera
2021-01-29, 15:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Utgår från att det är Windows 10. Titta på den integrerade funktion för backup med filhistorik, kan köras varje timme till en vald enhet. Kopiorna kan sparas i all evighet om diskutrymme finns så det räcker.

Smidigast ja, men jag har för mig att filhistorik skriver backupen i ett proprietärt format. TS önskade en backup som skrev filerna som de är.
Citera
2021-01-29, 15:18
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Smidigast ja, men jag har för mig att filhistorik skriver backupen i ett proprietärt format. TS önskade en backup som skrev filerna som de är.

De ligger på den angivna sökvägen som väljs vid inställningarna. I mappar som matchar de valda mapparna och filerna kan öppnas precis som om de låg på ursprungsplats i sitt ordinarie format. Så kolla du en gång till...
Citera
2021-01-29, 15:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
De ligger på den angivna sökvägen som väljs vid inställningarna. I mappar som matchar de valda mapparna och filerna kan öppnas precis som om de låg på ursprungsplats i sitt ordinarie format. Så kolla du en gång till...

Öm tå? Jag använder mer pro-backup och har inte kört filhistorik på länge.
Citera
2021-01-29, 23:26
Medlem
Peter77s avatar
Använder Aomei Backuper. Använder det på liknande sätt som du vill, fast jag synkar från en sekundär disk på datorn till 2 olika OneDrive konto (files On Demand)

Finns ett par olika synk att välja på såsom tvåvägssynk (ändrar du en fil på ena stället ändras den på den andra) realtidssynk (ändrar du en fil i source så ändras den i destination men inte tvärtom), engångs synk och någon mirrorsynk också.

Har följande setup:

På datorn:
Utvalda folders på sekundär disk synkas till 2 olika Onedrivekonton
En speciell folder på Onedrive synkas till en folder på sekundära disken

På telefonen:

OneSync synkar från telefonens bildmapp till samma folder på båda OneDrive
Detta är den folder som sen synkas på datorn ner till den sekundära disken.

Följande händer på datorn om jag ändrar, lägger till eller tar bort en fil på min sekundära disk:
Filen ligger på / försvinner från 2 OneDrivekonto inom några sek.

Följande händer om jag tar en bild med telefonen:
Den ligger på 2 OneDrivekonto inom några sek, och några sek senare ligger bilden på min sekundära disk, förutsatt att datorn är igång.

Dessa synkar är alltid aktiva även om inte programmet är igång. Skitsmidigt.

Men ja, programmet gör det du är ute efter och den krypterar inte eller komprimerar filerna.

Förslagsvis funderar du över någon slags NAS lösning istället för att hålla på med extern hårddisk. Den går ju att göra ganska enkel med endast en disk om du så vill, men den finns alltid där i nätverket och då kan du ha en synk rullandes mot den hela tiden, så behöver du inte hålla på med att koppla in en USB disk då och då, vilket man oftast glömmer. Slutar alltid med att antingen står man där med ett par olika diskar med olika versioner eller så händer något precis när man gått ett tag och funderat på "om man skulle kopplat in den där disken snart och kört en backup"

Eller varför inte OneDrive. Går att få tag på billiga konton på eBay. Har själv ett 5TB (OneDrive for business) konto därifrån samt ett 1TB (OneDrive personal) "vitt" konto (ingår i köpt O365 personal).

Jag kör 2st pga att jag inte litar på att 5TB kontot inte är shady och kan försvinna helt utan förvarning
Senast redigerad av Peter77 2021-01-29 kl. 23:40.
Citera
2021-03-06, 08:46
Medlem
Veeam agent, https://www.veeam.com/windows-endpoi...ckup-free.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem