Använder Aomei Backuper. Använder det på liknande sätt som du vill, fast jag synkar från en sekundär disk på datorn till 2 olika OneDrive konto (files On Demand)
Finns ett par olika synk att välja på såsom tvåvägssynk (ändrar du en fil på ena stället ändras den på den andra) realtidssynk (ändrar du en fil i source så ändras den i destination men inte tvärtom), engångs synk och någon mirrorsynk också.
Har följande setup:
På datorn:
Utvalda folders på sekundär disk synkas till 2 olika Onedrivekonton
En speciell folder på Onedrive synkas till en folder på sekundära disken
På telefonen:
OneSync synkar från telefonens bildmapp till samma folder på båda OneDrive
Detta är den folder som sen synkas på datorn ner till den sekundära disken.
Följande händer på datorn om jag ändrar, lägger till eller tar bort en fil på min sekundära disk:
Filen ligger på / försvinner från 2 OneDrivekonto inom några sek.
Följande händer om jag tar en bild med telefonen:
Den ligger på 2 OneDrivekonto inom några sek, och några sek senare ligger bilden på min sekundära disk, förutsatt att datorn är igång.
Dessa synkar är alltid aktiva även om inte programmet är igång. Skitsmidigt.
Men ja, programmet gör det du är ute efter och den krypterar inte eller komprimerar filerna.
Förslagsvis funderar du över någon slags NAS lösning istället för att hålla på med extern hårddisk. Den går ju att göra ganska enkel med endast en disk om du så vill, men den finns alltid där i nätverket och då kan du ha en synk rullandes mot den hela tiden, så behöver du inte hålla på med att koppla in en USB disk då och då, vilket man oftast glömmer. Slutar alltid med att antingen står man där med ett par olika diskar med olika versioner eller så händer något precis när man gått ett tag och funderat på "om man skulle kopplat in den där disken snart och kört en backup"
Eller varför inte OneDrive. Går att få tag på billiga konton på eBay. Har själv ett 5TB (OneDrive for business) konto därifrån samt ett 1TB (OneDrive personal) "vitt" konto (ingår i köpt O365 personal).
Jag kör 2st pga att jag inte litar på att 5TB kontot inte är shady och kan försvinna helt utan förvarning