• 1
  • 2
2021-01-26, 19:51
Medlem
edge22s avatar
Jag söker förslag på ett program som jag kan använda för backup till extern hårddisk.

Ett krav är att filerna är exakt likadan på den externa som på min hårddisk i datorn, jag har hittat många program som krypterar eller komprimerar filerna och det vill jag inte ha.

Ett annat krav är "incremental" backup.

Jag är beredd att köpa ett bra program som uppfyller kraven.

Tack på förhand för förslag.
Citera
2021-01-26, 20:10
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edge22
Jag söker förslag på ett program som jag kan använda för backup till extern hårddisk.

Ett krav är att filerna är exakt likadan på den externa som på min hårddisk i datorn, jag har hittat många program som krypterar eller komprimerar filerna och det vill jag inte ha.

Om du söker efter "reviews" på nätet om backupprogram så är det ofta Macrium Reflect, EaseUS Todo backup, Aomei och ibland även Acronis True image som rekommenderas. Alla utom Acronis har gratisversioner.

Oftast anses Macrium bäst men ibland EaseUS, men det är för att de har så många egenskaper även i gratisversionen. Fler än Macrium. Men Macrium är överlägset bäst när det gäller kvalitet, pålitlighet.

Jag har använt bägge.

Macrium har något som heter RDR, Rapid Delta Restore, vilket bara finns i betalversionen. Det ger det ytterligare ett övertag gentemot konkurrenterna.
Citera
2021-01-26, 20:17
Medlem
Ta en titt på Allway Sync https://allwaysync.com/
Jag har för mig att det inte komprimerar eller krypterar.
Citera
2021-01-27, 08:52
Medlem
hasenfrasens avatar
En annat alternativ är att köpa en billigt Synology NAS som i sig innehåller backupmjukvara som kan skapa inkrementella backuper. Detta innebär att NAS'en loggar in på din dator för att ta backup och inte tvärt om. Det betyder att om din dator blir ransomware-kapad blir inte din NAS-backup det per automatik.
Citera
2021-01-27, 19:54
Medlem
edge22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Om du söker efter "reviews" på nätet om backupprogram så är det ofta Macrium Reflect, EaseUS Todo backup, Aomei och ibland även Acronis True image som rekommenderas. Alla utom Acronis har gratisversioner.

Oftast anses Macrium bäst men ibland EaseUS, men det är för att de har så många egenskaper även i gratisversionen. Fler än Macrium. Men Macrium är överlägset bäst när det gäller kvalitet, pålitlighet.

Jag har använt bägge.

Macrium har något som heter RDR, Rapid Delta Restore, vilket bara finns i betalversionen. Det ger det ytterligare ett övertag gentemot konkurrenterna.

Tack för förslagen, men som jag uppfattar det gör alla dessa någon sorts image eller komprimerat fil?
Jag vill kunna föra filerna tillbaka 1 och 1 från den externa, därför går den sortens backup bort tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av q0la
Ta en titt på Allway Sync https://allwaysync.com/
Jag har för mig att det inte komprimerar eller krypterar.

Den kände jag inte och det ser rätt ut.
Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
En annat alternativ är att köpa en billigt Synology NAS som i sig innehåller backupmjukvara som kan skapa inkrementella backuper. Detta innebär att NAS'en loggar in på din dator för att ta backup och inte tvärt om. Det betyder att om din dator blir ransomware-kapad blir inte din NAS-backup det per automatik.

Det var ju en annan möjlighet som jag faktisk inte tänkt på.
Tack!
Citera
2021-01-27, 20:09
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Tack för förslagen, men som jag uppfattar det gör alla dessa någon sorts image eller komprimerat fil?
Jag vill kunna föra filerna tillbaka 1 och 1 från den externa, därför går den sortens backup bort tyvärr.

Macrium kan göra ickekomprimerade backups och, som du "mountar" och därmed kan föra över filer 1 och 1.

Brux - https://knowledgebase.macrium.com/di...ect+User+Guide
Citera
2021-01-28, 06:10
Bannlyst
True Image är ett bra program.

Citat:

Citera
2021-01-28, 06:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen

Hur skall en NAS Kunna logga in på någons dator? Du måste ha ett program i datorn som skyffla över data på NAS.
Citera
2021-01-28, 08:43
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Finns ingen anledning att betala. Skapa en batfil som kör Robocopy med /mir på de mappar du vill synca. Schemalägg sedan så ofta du vill att det ska köras.
Citera
2021-01-28, 10:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Finns ingen anledning att betala. Skapa en batfil som kör Robocopy med /mir på de mappar du vill synca. Schemalägg sedan så ofta du vill att det ska köras.

Japp, robocopy är ett mycket kraftfullt verktyg som gör allt TS önskar och lite därtill. Schemalägg med schtasks i terminalen eller direkt i GUI:en, tryck winkey och skriv "sch..".
Citera
2021-01-28, 13:36
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Hur skall en NAS Kunna logga in på någons dator? Du måste ha ett program i datorn som skyffla över data på NAS.

Alla Windows-datorer har tjänsten SMB. Alla Linux-datorer kan installera SMB/SAMBA. Du säger åt NAS'en att logga in på ett ip-nummer med användaruppgifterna domain/username samt lösen för att komma åt innehållet på dess lokala diskar. Detta kräver att din dator har ett lokalt admin-konto med ett lösenord satt. Det kan även fås att fungera utan lösenord men det rekommenderas ej.

<edit>Jag har tre Synology NAS'ar där ena tar backup på mina datorer, den andra NAS'en tar backup på första och den tredje tar backup på den andra. Har en UPS som stänger ned alla tre NAS'arna om strömmen går. Det blir så när man tidigare blivit drabbad av härdsmälta i ens dator där diskarna var satta i raid1 - hjälper föga när ens nätaggregat dödar båda diskarna och moderkortet. Detta sätt är definitivt ransomware-säkrat.</edit>
Senast redigerad av hasenfrasen 2021-01-28 kl. 13:44.
Citera
2021-01-28, 16:25
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Utgår från att det är Windows 10. Titta på den integrerade funktion för backup med filhistorik, kan köras varje timme till en vald enhet. Kopiorna kan sparas i all evighet om diskutrymme finns så det räcker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in