Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-01-26, 20:58
  #13
Avstängd
ihatemes avatar
Tänk på att bitcoin kan innehålla virus (ransomware/trojan)
Citera
2021-01-26, 21:37
  #14
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 81032041X6
Tack för svaret. Jag skulle helst av allt bara förs över/ swisha tillbaka stålarna men den som lånade ut stålarna lånade ut dessa cash och vill ha tillbaka dessa på samma sätt alternativt via bitcoin, därav frågan. Kan tillägga att trots att jag har dubbla kort får jag bara ut 70k på 30 dagar och summan är större än så.



Ok tack för svaret men som sagt jag köper enbart för att betala tillbaka en skuld så inget är köpt med vinst. Kan jag ändå torska på skatt?

Beställ bara kontanter hos banken med några dagars förvarning, så kan du hämta ut dem där.
Citera
2021-01-26, 21:45
  #15
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 81032041X6
Tack för svaret. Jag skulle helst av allt bara förs över/ swisha tillbaka stålarna men den som lånade ut stålarna lånade ut dessa cash och vill ha tillbaka dessa på samma sätt alternativt via bitcoin, därav frågan. Kan tillägga att trots att jag har dubbla kort får jag bara ut 70k på 30 dagar och summan är större än så.



Ok tack för svaret men som sagt jag köper enbart för att betala tillbaka en skuld så inget är köpt med vinst. Kan jag ändå torska på skatt?

Som sagt så länge du inte tar ut dina bitCoins så är du inte skatteskyldig, det får den som du skickar till lösa när han cashar ut och säljer
__________________
Senast redigerad av fittslem 2021-01-26 kl. 21:51.
Citera
2021-01-26, 22:01
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Som sagt så länge du inte tar ut dina bitCoins så är du inte skatteskyldig, det får den som du skickar till lösa när han cashar ut och säljer

Ok tack men kan jag köpa för typ 70k via banköverföring eller kort!
Citera
2021-01-26, 22:20
  #17
Medlem
WindowsSetups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 81032041X6
Hej skall betala en privat skuld med bitcoin och har ett par funderingar om detta.

* Var gör jag det lättast och billigast?
* Kan det på något sätt vara olagligt?

Tacksam för svar!

Var?
Det lättaste är nog genom coinbase.com eller crypto.com. De kräver verifiering men det är smidigt, avgifter tillkommer men är inte så höga som 10%. Avgiften beror även på insättningsmetod.

Vill du nyttja bitcoins anonyma funktion så rekommenderar jag att du ordnar en lokal bitcoinplånbok på din dator och köper bitcoin kontant genom localbitcoin.com eller liknande. Då blir det svårt som katten att spåra dig.

Lagligt?
Jag ser inte att det skulle vara illegalt att byta bitcoins mot ett par skor. Det känns som att likställa det med att byta USD mot en sten eller en sten mot en måltid. Du har antagligen ett avtal med personen som skall ha bitcoins av dig, har ni avtalat x bitcoins för y st objekt så är det det ni byter. Jag kan ha fel, men jag tror inte det.

Skatta?
Skatteverket har ett exempel på sin sida där det står att du skall deklarera kryptovalutor även om du bytt dem mot t.ex. en vara. Jag är ingen jurist, men det känns som om detta faller under det exemplet. Du får då skatta för vinst och tillbaka för förlust:
https://skatteverket.se/privat/skatt...6bae11b60.html

Torska på skatt?
Eftersom ingen lämnat kontrolluppgift till skatteverket skulle jag gissa på att sannolikheten är ytterst låg, ställ dig frågan: "varför skulle skatteverket granska mig och min deklaration?". Kanske någon av det etablerade bitcoinutbyteswebbplatserna rapporterar, oklart. Ser dock inte hur Skatteverket med all granskning i världen skulle kunna se att du handlat bitcoins om du köper det kontant.

Bästa svaret om skatt på bitcoins får du nog från skatteverket själva. De brukar vara väldigt hjälpsamma när man ringer dem. Kan rekommendera det, man får vara anonym.
__________________
Senast redigerad av WindowsSetup 2021-01-26 kl. 22:22.
Citera
2021-01-27, 10:07
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WindowsSetup
Var?
Det lättaste är nog genom coinbase.com eller crypto.com. De kräver verifiering men det är smidigt, avgifter tillkommer men är inte så höga som 10%. Avgiften beror även på insättningsmetod.

Vill du nyttja bitcoins anonyma funktion så rekommenderar jag att du ordnar en lokal bitcoinplånbok på din dator och köper bitcoin kontant genom localbitcoin.com eller liknande. Då blir det svårt som katten att spåra dig.

Lagligt?
Jag ser inte att det skulle vara illegalt att byta bitcoins mot ett par skor. Det känns som att likställa det med att byta USD mot en sten eller en sten mot en måltid. Du har antagligen ett avtal med personen som skall ha bitcoins av dig, har ni avtalat x bitcoins för y st objekt så är det det ni byter. Jag kan ha fel, men jag tror inte det.

Skatta?
Skatteverket har ett exempel på sin sida där det står att du skall deklarera kryptovalutor även om du bytt dem mot t.ex. en vara. Jag är ingen jurist, men det känns som om detta faller under det exemplet. Du får då skatta för vinst och tillbaka för förlust:
https://skatteverket.se/privat/skatt...6bae11b60.html

Torska på skatt?
Eftersom ingen lämnat kontrolluppgift till skatteverket skulle jag gissa på att sannolikheten är ytterst låg, ställ dig frågan: "varför skulle skatteverket granska mig och min deklaration?". Kanske någon av det etablerade bitcoinutbyteswebbplatserna rapporterar, oklart. Ser dock inte hur Skatteverket med all granskning i världen skulle kunna se att du handlat bitcoins om du köper det kontant.

Bästa svaret om skatt på bitcoins får du nog från skatteverket själva. De brukar vara väldigt hjälpsamma när man ringer dem. Kan rekommendera det, man får vara anonym.

Detta ser ut att vara ett tämligen bra svar på frågan. Vill bara lägga till att jag tolkar det som att TS ska köpa Bitcoin för att omedelbart föra över som betalning av skuld. Under förutsättnign att TS inte har övriga skäl att dölja sina förehavanden kan det vara bättre att köpa via elektronisk överföring. Då kan du mycket enkelt styrka ditt inköp, det kan du inte om du gör det kontant. Detta specifika fall borde bli ett nollsummespel som inte innebär beskattning för TS del och kan vara värt att faktiskt ha underlag.
Citera
2021-01-27, 17:25
  #19
Medlem
Skriv ett gåvobrev, gåva är skattefri. Annars finns risk att du blir skattskyldig även mottagaren kan åka på skatt.
Citera
2021-01-28, 13:33
  #20
Medlem
Kör det via någon coinjoin så blir det i princip omöjligt för någon att följa vem det kommer ifrån.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback