• 3
  • 4
2021-01-27, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Annars är min syn på det att byta ut alla ord som kan ses personliga, till nåt som inte kan (det KAN nästan alltid missuppfattas som du redan vet! !) missuppfattas.
Det här är förresten ett bra bidrag, men när jag försöker använda metoden så är det typ redan för sent. Motparten verkar redan stålsatt sig, och läser helt enkelt inte texten jag skriver längre, annat än för att hitta något att anmärka på, i vissa fall åtminstone.
Citera
2021-01-27, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Så som jag tolkar det här ser du det som att någon kan vara både smart och elak, samt att det är troligare att folk är elaka, speciellt om dom är smarta. Är det en korrekt tolkning?

Vidare, hur tänker du när du ser världen på det viset? Är ditt synsätt välgrundat i data, eller kan det vara så att de elaka helt enkelt är mer högljudda, så att dom verkar ha en större del av helheten än dom har? Det var bara ett exempel, det kan förstås finnas hur många hypoteser som helst, jag undrar bara om din har en stadig grund eller om datat är mindre än vad den verkar vara?
Här är för övrigt mitt sätt att se på saken.

Jag tror att smarthet och elakhet är korrelerat. Jag kan tänka mig att det går åt båda hållen rent kausalt sett. Ju mer elak ens egen agenda är, desto mindre intelligent beter man sig. Och vice versa.

I så fall kan man bli mer intelligent genom att vara mindre elak, något som är ett återkommande tips från vissa hörn av världen. Be compassionate exempelvis. Det är en bra heuristik för att utveckla sig själv, men det hela tappar sin effektivitet om man bara är compassionate genom att apa efter saker och ting. Typ vara vänlig bara för att någon har sagt det. Om man gör det till sin egen sanning genom att förstå, i sitt eget system, vad compassion är, så är man inneboende både lite mindre elak och lite mer intelligent.

Det är lite därför självhjälp sällan funkar. Folk försöker hitta en metod som dom kan härma och sen hoppas att allt blir bra. Det funkar tyvärr inte så, som alla som provat självhjälp säkert vet. Det kan funka ett tag men har man inte förstått det i sitt eget system så kastar man snart ut det för att det bara funkar halvers och är jobbigt att eftersträva, det kräver konstant ansträngning. Det känns dessutom inte genuint, vi är uppmärksamma djur, så vi märker att vi bara låtsas vara compassionate.

Nåja, nog om det.
Citera
2021-01-27, 16:43
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Visst har jag övervägt det! Du kanske har något mer att väga in angående det?

Citat:
Angående hur du ska väga in så har jag ett förslag: Läs det jag skrivit i tråden som svar till andra och se om du tycker det är tecken på svag begåvning eller problem med uttryck.

Du får givetvis köra nån annan metod om du vill, eller ingen alls! Tacksam för alla bidrag, inklusive det du redan gjort.

Vad roligt att du svarade flera gånger på mitt inlägg, tyvärr förstår jag nog inte riktigt vad du menar?

Vet du vad, skulle det kunna vara så att du är på en sådan hög intellektuell nivå att vi andra helt enkelt inte förstår dina tankegångar för att vi inte kan se det du ser?
Du får helt enkelt dumma ner det du vill uttrycka, prova på din goda man och återkom med hur det fungerade.
P.S Jag orkade faktiskt inte ta mig igenom alla inlägg, jag förstår liksom inte riktigt vad det är dom vill förmedla. Jag blir så himla arg när folk inte skriva så jag förstår och det är inte bra för mitt blodtryck, jag går ner och sätter mig i källaren några timmar men kommer tillbaks senare. D.S
Senast redigerad av LKKINGEN 2021-01-27 kl. 16:46.
Citera
2021-01-27, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Vad roligt att du svarade flera gånger på mitt inlägg, tyvärr förstår jag nog inte riktigt vad du menar?
Aha, vad vill du att jag ska utveckla?

Citat:
Vet du vad, skulle det kunna vara så att du är på en sådan hög intellektuell nivå att vi andra helt enkelt inte förstår dina tankegångar för att vi inte kan se det du ser?
Ah, jo det är sant. Jag har väldigt svårt att veta vilken nivå jag ska lägga mig på ibland. Jag ser det inte som att det har med min intelligens att göra. Det är givetvis bara nåt jag misslyckas med, knappast speciellt intelligent.

Så, hur ska jag veta vilken nivå jag ska lägga det på? Det hade varit väldigt hjälpsamt att ha bättre förståelse för.

Citat:
Du får helt enkelt dumma ner det du vill uttrycka, prova på din goda man och återkom med hur det fungerade.
Hmm. Hur gör man det? Jag menar, om jag ska uttrycka någonting så kräver det ibland en viss komplexitet. Typ om någon frågar om nåt kvantmekaniskt. Då måste jag vara extremt intelligent (vilket jag inte är) för att kunna lägga det på en nivå så många kan förstå, eller? Hur gör man?

Det har förstås att göra med kontext, men jag håller mig ofta till den. Frågar nån om kvantmekanik så pratar jag om kvantmekanik.

Citat:
P.S Jag orkade faktiskt inte ta mig igenom alla inlägg, jag förstår liksom inte riktigt vad det är dom vill förmedla D.S
Åh, det var inget krav! Att du tagit dig igenom några alls tror jag räcker för att du ska bilda dig en uppfattning, så jag litar på det jag kan förstå av det du säger.

Är det något specifikt du missuppfattat?
Citera
2021-01-28, 01:12
Medlem
Citat:
Ja det förstår ju jag också, men är det inte märkligt... ah nä nu vet jag.

Jag tänkte säga "men är det inte märkligt att någon kan tolka samma mening helt och hållet tvärtom?" Men det är det inte. Om ena tolkningen är X så är den absolut enklaste andra tolkningen icke-X. Så det kanske bara är nån slags optimering som hjärnan kör, testar både X och icke-X, eftersom det är typ gratis, sen beroende på hur hög känslighet för negativa tolkningar en del har, så hamnar dom i den helt enkelt.

Låter det troligt?
Absolut. Mycket som spelar in är också personens "livsryggsäck" där alla negativa och positiva erfarenheter lägga. Har det någon gång hänt något snarlikt, tex att någon kommenterar att "tröjan är snygg" och sedan skrattar kan det bli ett minne som stannar. När personen hör nästa gång att tröjan är fin så kan de negativa erfarenheterna spela stor roll för hur man tolkar situationen
Citera
2021-01-28, 01:19
Medlem
neuron-drones avatar
På Flashback eller i verkligheten? Här verkar det ju gå ut på att sätta folk i dåliga situationer eller bli arg för inget. Det är ju kulturen här.

Men bli arg för man gör ett antagande? Njae, asså de flesta brukar mer fråga menar du så? Och reder ut saker innan de ser om det finns något att bli arg över.

Eller också umgås jag i kretsar där folk missförstår i större grad och lärt sig leva med det.
Citera
2021-01-28, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
På Flashback eller i verkligheten? Här verkar det ju gå ut på att sätta folk i dåliga situationer eller bli arg för inget. Det är ju kulturen här.
Som sagt i TS, flashback och liknande kontexter!

Vad menar du med dåliga situationer? Det händer att jag leder folk i tankevurpor baserat på deras egna argument, men det är ju inte för att jävlas i så fall.

Du tänker att det finns dom som enbart vill att motparten ska tryckas ned eller dylikt?

Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Men bli arg för man gör ett antagande? Njae, asså de flesta brukar mer fråga menar du så? Och reder ut saker innan de ser om det finns något att bli arg över.

Eller också umgås jag i kretsar där folk missförstår i större grad och lärt sig leva med det.
Jag tror det är en viktig faktor. Det verkar som att dom jag tänker på är extremt känsliga mot att ha fel eller missförstå.

Jag kommer från en bakgrund där jag hyfsat tidigt (typ mellan 10 och 15 år säg) fick omvärdera min position. Lite senare i livet så har jag övergått från att tycka det är hemskt att ha fel, till att tycka det är det bästa som kan hända. Det är inte direkt kul eller behagligt ändå, men det är det enda som leder framåt, så vad kan vara bättre?
Citera
2021-01-28, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pike123
Absolut. Mycket som spelar in är också personens "livsryggsäck" där alla negativa och positiva erfarenheter lägga. Har det någon gång hänt något snarlikt, tex att någon kommenterar att "tröjan är snygg" och sedan skrattar kan det bli ett minne som stannar. När personen hör nästa gång att tröjan är fin så kan de negativa erfarenheterna spela stor roll för hur man tolkar situationen
Ja det kan nog stämma. Kanske mer uttalat om man blivit mobbad. Speciellt om det kommit från någon källa som man litat på!

Jag har en vän som umgåtts med tjejer mycket och han har rapporterat att vissa inte har något koncept för ironi och liknande. Om det är ett verkligt fenomen så kan det förstås göra att en sån koppling, att någon sagt "fin tröja" och menat det som nåt negativt, så kopplar dom "fin tröja" till "nåt negativt" istället för att göra kopplingen "den som säger fin tröja och menar nåt negativt är ett jävla as som drygar sig ironiskt."
Citera
2021-01-30, 16:42
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Aha, vad vill du att jag ska utveckla?

Ah, jo det är sant. Jag har väldigt svårt att veta vilken nivå jag ska lägga mig på ibland. Jag ser det inte som att det har med min intelligens att göra. Det är givetvis bara nåt jag misslyckas med, knappast speciellt intelligent.

Så, hur ska jag veta vilken nivå jag ska lägga det på? Det hade varit väldigt hjälpsamt att ha bättre förståelse för.

Hmm. Hur gör man det? Jag menar, om jag ska uttrycka någonting så kräver det ibland en viss komplexitet. Typ om någon frågar om nåt kvantmekaniskt. Då måste jag vara extremt intelligent (vilket jag inte är) för att kunna lägga det på en nivå så många kan förstå, eller? Hur gör man?

Det har förstås att göra med kontext, men jag håller mig ofta till den. Frågar nån om kvantmekanik så pratar jag om kvantmekanik.

Åh, det var inget krav! Att du tagit dig igenom några alls tror jag räcker för att du ska bilda dig en uppfattning, så jag litar på det jag kan förstå av det du säger.

Är det något specifikt du missuppfattat?

Missuppfattat? Hur menar du då, kan du utveckla?
Citera
2021-01-31, 00:21
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Missuppfattat? Hur menar du då, kan du utveckla?
Med största sannolikhet refererade BuggaMigInte till detta:
Citat:
[...] tyvärr förstår jag nog inte riktigt vad du menar?.
Eller kanske detta:
Citat:
[...] jag förstår liksom inte riktigt vad det är dom vill förmedla.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in