2021-01-26, 18:28
Medlem
Hej!

Säg att man har ett fritidshus som man vill hyra ut, men inte har lust att redovisa hyresintäkterna till Skatteverket.

Säg att man får in cirka 11 000 kronor i månaden i hyra.

Personen i fråga jobbar just nu ingenting, utan lever på denna passiva inkomst och får över cirka 5000 kronor i månaden. Med andra ord ökar saldot på dennes bankkonto med 5000 kronor varje månad.

Ponera att personen i fråga har Handelsbanken om det nu gör någon skillnad.

Hur stor risk är det att Skatteverket anar oråd? Är det tillräckligt små belopp för att hålla sig "under radarn"? Personen i fråga äger heller ingen bil, ingen båt, inget som sticker ut. Dessutom står fastigheten skriven på en släkting (som samtycker till uthyrning) så äger heller inget hus på pappret.

Tacksam för tips! =)
Citera
2021-01-26, 18:33
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
5000 kr/mån som kommer från en och samma inbetalare är ganska lågrisk för någonting. Vare sig banken eller SKV lär ställa frågor. Men nu antar jag att inbetalningen är på 11 000 kr/månad och att banken då kan trilskas lite för att alla summor över 10k måste kollas enligt penningstvättslagen.

Men jag tror inte det är några större problem. SKV hade ställt frågor om det handlade om större belopp.
Citera
2021-01-26, 18:35
Medlem
Riddarhusets avatar
Det utgör ingen större risk.
Däremot så är risken större att antingen den som bor där anmäler till skatteverket eller den som fått höra skrytet i vänkretsen anmäler anonymt. De behöver inte ens höra skryt utan bara få nys om att stugan hyrs ut. Kusinen, brorsan, exet. golfkompisen etc
Konsekvenserna är dessutom otäcka om det upptäcks.
Citera
2021-01-26, 18:38
Avstängd
Det finns väl ett kontrakt där någonstans, och personen visar upp det för att få någon typ av bidrag? Och vem är skriven på adressen?
Citera
2021-01-26, 18:40
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
5000 kr/mån som kommer från en och samma inbetalare är ganska lågrisk för någonting. Vare sig banken eller SKV lär ställa frågor. Men nu antar jag att inbetalningen är på 11 000 kr/månad och att banken då kan trilskas lite för att alla summor över 10k måste kollas enligt penningstvättslagen.

Men jag tror inte det är några större problem. SKV hade ställt frågor om det handlade om större belopp.

Har du någon trovärdig källa till detta?

"för att alla summor över 10k måste kollas enligt penningstvättslagen."
Citera
2021-01-26, 19:23
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Har du någon trovärdig källa till detta?

"för att alla summor över 10k måste kollas enligt penningstvättslagen."

Det stämmer inte. Om bankerna skulle göra det skulle de inte få hålla på med något annat.

Bankerna granskar konton på två sätt. Det första är när de uppdaterar kundkännedomen. Då brukar personalen kika på kontot och se om något sticker ut. Det andra är att det finns automatiska system som kan flagga kunder efter olika faktorer. Stora utlandsöverföringar, extremt mycket swishande och dylikt.

Någon som får in 11 tkr i hyra varje månad löper relativt liten risk att fastna i något sådant.
Citera
2021-01-27, 06:29
Medlem
Tyvärr är min erfarenhet raka motsatsen.
Jag hyr ut.
Jag fick brev från min bank (LF) och var tvungen att redovisa alla inbetalningar i 18 månader tillbaka.

Deklarationer, underlag (anledning till pengar som kom in), Vem som betalat, kontrakt.

Fler än 150 st

Allt från 250 kr för förråd till inbetalningar på 10000 för villa.

Varje månad från samma personer. Då hade jag varje år vid förfrågan fyllt i att jag levde på detta när de ville fylla i sitt formulär om kundkännedom.
Banken kunde se inbetalningarna till skattemyndigheten och hade naturligtvis kontonumren mm från de som betalat.

Återkommande betalningar från samma personer verkar vara något som flaggas.

Kanske olika banker agerar olika men jag skulle inte vara säker i dina skor.
Citera
2021-01-28, 15:48
Medlem
Tack för snabba och utförliga svar.

Det verkar dock vara lite spridda skurar kring vad folk tror.

Om jag ska tolka saken rätt är det alltså hos banken risken ligger, det vill säga att banken tycker att det sker någopt konstigt och anmäler till Skatteverket?

Jag tolkar det också som att stånde insättningar med samma belopp från samma avsändare är vad som kan trigga automatiska "flaggningsystem", snarare än att saldot på kontot oförklarligt ökar?
Citera
2021-01-28, 17:25
Medlem
Jag har bara haft frågor från banken.
Jag får nu in ca 50.000:- i månaden på kontona. (Har numera två för att minska belastningen vid nästa förfrågning.)

Jag har inget registrerat företag.

Dock fyller jag varje år när tid för deklaration i NE- bilagan. Dock visade det sig att jag gjort ett fel och begärde rättelse ett år.
Det visade sig att de då kollade flera år tillbaka på skattemyndigheten och jag hade alltid gjort samma fel och jag fick tillbaka en hel del pengar.

I första hand TROR jag du skall oroa dig för Banken. Banken lämnar garanterat vidare till Skattemyndigheterna.

För mig begärde skattemyndigheten in mina femton största inkomsterna och utgifterna de två första åren som jag lämnade in NE-bilagan Sedan inget mer från dom.

Att samma personer stadigt återkommer tror jag är något som får varningsklockor att ringa hos banken. Många återkommande lika belopp (Knarkförsäljning) tror jag också är något som väcker uppmärksamhet.

Några insättningar med Swisch för Facebookförsäljningar av en cykel någon dörr mm. gick obemärkt förbi.

Detta är MIN erfarenhet. Som du ser i tråden så har folk andra erfarenheter också.
Citera
2021-01-28, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av damla488
Hej!

Säg att man har ett fritidshus som man vill hyra ut, men inte har lust att redovisa hyresintäkterna till Skatteverket.

Säg att man får in cirka 11 000 kronor i månaden i hyra.

Personen i fråga jobbar just nu ingenting, utan lever på denna passiva inkomst och får över cirka 5000 kronor i månaden. Med andra ord ökar saldot på dennes bankkonto med 5000 kronor varje månad.

Ponera att personen i fråga har Handelsbanken om det nu gör någon skillnad.

Hur stor risk är det att Skatteverket anar oråd? Är det tillräckligt små belopp för att hålla sig "under radarn"? Personen i fråga äger heller ingen bil, ingen båt, inget som sticker ut. Dessutom står fastigheten skriven på en släkting (som samtycker till uthyrning) så äger heller inget hus på pappret.

Tacksam för tips! =)
Om hyresgästen blir sur på dig finns alltid en risk att de kontaktar Skatteverket. De väntar så klart till då de väljer att flytta för att inte riskera att bli bostadslösa. Du har inte kontroll över situationen utan det är hyresgästen som bestämmer om du ska åka fast eller klarar dig.

Även om det är en vän eller släkting så kan relation förändras och du åker dit ordentligt.

Hyresgästen kan komma och säga att han bara vill betala 5000 kr i fortsättningen annars anmäler han dig. Hur hanterar du situationen då?
Senast redigerad av Mynicname 2021-01-28 kl. 19:09.
Citera
2021-01-30, 15:02
Medlem
Okej. Det är med andra ord värt att ta en funderare kring om det är värt risken...

Ytterligare en fråga: att nolltaxera kanske inte heller är så smart då, om man hyr ut svart? Jag kan tänka mig att nolltaxerare lättare hamnar under Skatteverkets radar?

Någon som har erfarenhet av detta? Skulle exempelvis ett vitt sommarjobb, säg under 8 veckor, göra att man löper mindre risk att granskas?
Citera
2021-01-30, 15:19
Medlem
Det är väl jättedumt att inte deklarera denna inkomst, numer är det ju nästan skattefritt att hyra ut en privatbostad.

Av dina 11 000:- i månadsinkomst blir det väl bara runt 350:- i skatt. Så är alla pengar helt vita.

https://skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/hyrautprivatbostad.4.233f91f71260075abe8800033479. html

Exempel: Du hyr ut din villa i sex månader
Du hyr ut din villa under sex månader för 10 000 kronor per månad. Du får göra ett schablonavdrag med 40 000 kronor. Du får även göra avdrag med 20 procent av hyresintäkten.

Räkna så här
Din intäkt från uthyrningen är 60 000 kronor.
10 000 kronor x 6 månader = 60 000 kronor
Ditt schablonavdrag är 40 000 kronor.
Ditt avdrag för hyresintäkten är 12 000 kronor.
60 000 kronor x 20 procent = 12 000 kronor
Dra bort avdragen från din hyresintäkt.
60 000 kronor – 40 000 kronor – 12 000 kronor = 8 000 kronor
Du ska ta upp ett överskott på 8 000 kronor som kapitalinkomst när du deklarerar. Skatten är 30 procent av överskottet, vilket blir 2 400 kronor för din uthyrning.

Är ni två personer som äger lika mycket av den uthyrda villan ska var och en ta upp 4 000 kronor som kapitalinkomst när ni deklarerar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in