• 1
  • 2
2021-01-26, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otriv
Vart skrev jag att jag har skadat föremålet innan jag tecknade försäkringen?

För att annars hade du aldrig frågat...
Citera
2021-01-26, 23:20
Medlem
Otrivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J-son
För att annars hade du aldrig frågat...

Nu har ni förutfattade meningar! Med ert mindset skulle man kunna tro att ni är kriminella som pysslar med försäkringsbedrägeri.
Citera
2021-01-31, 14:16
Medlem
Finns väl ingen ”bäst före/efter” när det gäller försäkringar.

Antar att du redan kollat upp försäkringsvillkoren och vad hemförsäkringen täcker. Likväl vad självrisken är och så. Sen spelar ju åldern på prylen roll och ännu bättre om du har kvar kvittot.
Citera
2021-01-31, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otriv
Har en nytecknad hemförsäkring och en trasig mobil. Har försökt leta på nätet men har inte hittat något tillfredställande svar... När kan man tidigast anmäla skadan för att undvika ev frågor och problem?
1. Försäkringen gäller bara för skador som inträffar efter att försäkringen tecknades.

2. Försäkringen har ingen kvalificeringstid. Däremot så kan inkomstförsäkringar ha en kvalificeringstid att man ska haft försäkringen 6/12 månader innan man blir arbetslös. Detta för att man inte ska kunna teckna försäkring när man i princip vet att man riskerar att bli arbetslös.

3. Skador ska normalt anmälas skyndsamt till försäkringsbolaget.

4. Man ska vara försiktig och försöka minska skadans omfattning. Exempelvis om man märker att bilen låter konstigt och motorlampan lyser så ska man inte fortsätta att köra. För en dator så skulle det kunna handla om att inte använda den efter att fläkten gått sönder. För just mobiltelefon skulle man i princip kunna hävda att en sprucken skärm kan leda till att fukt tränger in vilket leder till att elektroniken skadas.

5. Försäkringsbolaget är proffs på att se mönster. För 10 år sedan då blev det många skador strax före att Apple släppte en ny modell. Ledde så klart till att försäkringsbolagen blev misstänksamma och många kunder fick förklara sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in