• 2
  • 3
2022-06-30, 21:59
Medlem
Medicin löser 1 problem och skapar 3 nya
Citera
2022-06-30, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av webDing
Antar att du läst om en "studie" eller liknande. Byt ut ordet mot "Vi tror vi hittat någon intressant - vad tror ni?". I 99% av alla dessa fall kommer andra forskare se att det inte finns något samband, orsakerna till felet kan vara många. Det kan vara för små patientgrupper, felaktiga mätmetoder eller kanske bara att men helt enkelt tänkt fel. Mycket kan gå fel!

Det är så vetenskapen fungerar och det verkar få fatta (speciellt journalister). Bara för att några forskare har sett ett intressant samband, så behöver det inte finnas ett reellt samband.

Låt mig ta ett exempel. Högt blodtryck och diabetes typ 2 anses vara riskfaktorer för en dödlig utgång av covid. Om vi stannar upp en stund och frågar oss vilka patienter som har högt blodtryck och diabetes typ 2 så är det gamla människor. Kanske är det helt enkelt så att dessa åkommor bara är markörer för hög ålder och att hög ålder i själva verket är huvudproblemet? Man måste då fråga sig om unga människor med dessa sjukdomar också drabbas hårt. Problemet är att sådana patienter knappast finns...

Så där håller det på hela tiden. Det är dags att börja lyssna när man läser "Ytterligare studier visar på samband mellan A och B" eller "Andra forskar bekräftar sambandet..."då kan det vara dags att börja oroa sig. Innan dess är det bara en intressant tanke i någon/några forskares huvuden.

Du inser att de kan ha en kontrollgrupp som har samma ålder men inte har högt blodtryck eller diabetes?

När man försöker förklara vetenskap men man har tvåsiffrigt IQ .
Citera
2025-06-30, 05:37
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Jag har själv använt Omeprazol en tid bland annat beroende på att jag har halsbränna och liknande problem. Jag har också läst på flera tillförlitliga sidor på nätet att Omeprazol ökar risken för demens med 33%

Citat:
Vissa medel mot halsbränna (så kallada protonpumpshämmare, PPI) såsom omeprazol, esomeprazol eller lansoprazol är bland de mest förskrivna läkemedel i Sverige och finns även receptfria. Många tar dessa läkemedel i åratal. I denna amerikanska studien följdes över 5 700 deltagare äldre än 45 år över i medel 5,5 år. I starten av studien var alla demensfria. Studien fann att de som använde omeprazol och liknande läkemedel längre än 4,4 år hade en 33 % högre risk att få demens än de som inte använde sådana läkemedel.
https://www.ljungreimers.se/blogg/me...-demens-med-33

https://janusinfo.se/behandling/expe...49d49abd0.html

Har någon hört någon mera information om det här ämnet sedan TS startade tråden? På FASS bode väl demens stå som en biverkning, men jag kan inte se det..

Ska jag sluta ta Omeprazol, hur stor är egentligen risken att jag blir dement av preparatet, bör jag oroa mig??!
Citera
2025-06-30, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdkommissarie
Jag har själv använt Omeprazol en tid bland annat beroende på att jag har halsbränna och liknande problem. Jag har också läst på flera tillförlitliga sidor på nätet att Omeprazol ökar risken för demens med 33%

https://www.ljungreimers.se/blogg/me...-demens-med-33

https://janusinfo.se/behandling/expe...49d49abd0.html

Har någon hört någon mera information om det här ämnet sedan TS startade tråden? På FASS bode väl demens stå som en biverkning, men jag kan inte se det..

Ska jag sluta ta Omeprazol, hur stor är egentligen risken att jag blir dement av preparatet, bör jag oroa mig??!

Du har väl svarat på dina egna frågor själv redan?

Det räcker med några få milda demenssymptom för att ditt liv skall bli en enda röra.
Citera
2025-06-30, 10:10
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Det är inte alla som behöver operera sig. Många kan göra en hel del för att bli av med sin reflux. De kan gå ner i vikt, sluta vräka i sig fet mat på kvällarna osv.

Förutom demensrisken så är det inte helt hälsosamt för magsäcken om man ständigt tar omeprazol.

Risken för tarminfektioner ökar också när man inte har magsyra som tar död på de bakterier man får i sig.
Gå ner i vikt, bättre kost, inte spränga sig på kvällen, noll alkohol är en del mina mål.

Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Du har väl svarat på dina egna frågor själv redan?

Det räcker med några få milda demenssymptom för att ditt liv skall bli en enda röra.
Jag har slutat ta Omeprazol. Men jag undrar om något nytt framkommit i debatten och forskningen.Var ett tag sen nu det framkom. Önskar uttalanden från medicinskt kunniga här, eventuellt läkare.
Senast redigerad av Rymdkommissarie 2025-06-30 kl. 10:13.
Citera
2025-06-30, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdkommissarie
Önskar uttalanden från medicinskt kunniga här, eventuellt läkare.

Då har du kommit till rätt ställe. Lycka till förresten.
Citera
2025-09-11, 21:10
Medlem
Jag har haft stora problem med magkatarr i tre år, och det har verkligen varit ett rent helvete. Jag tog upp till fyra omeprazol om dagen, och nätterna var värst – så fort jag lade mig ner fick jag kraftigt illamående och magsmärtor. Av en slump läste jag på Flashback att äppelcidervinäger kunde hjälpa, så jag bestämde mig för att prova. Sedan dess mår magen mycket bättre och jag behöver inte längre ta omeprazol. Jag dricker 1-2 tsk äppelcidervinäger blandat med lite vatten varje kväll.

Jag kan också rekommendera kosttillskottet Multi Go Multienzym, som innehåller enzymer som underlättar nedbrytningen av maten. Det har hjälpt mig mycket med mina magbesvär.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in