Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-01-25, 13:07
  #1
Medlem
JayJayAdamss avatar
Ville lägga ämnet under kultur men hittade inget passande subforum. Admin får gärna flytta tråden då jag kan ha lagt den i fel subforum.

Jag ser regelbundet, minst en gång i veckan, asiater på alldeles för små cyklar. Asiater är ganska små i växten och det skulle va naturligt om de använder en mindre cykel än en medellång västeuropé men cyklarna är som sagt för små även för dessa asiater.
Vanligtvis är det kvinnor som ser ut att vara från Kina, Vietnam eller liknande men skulle gissa att det främst rör sig om dessa två länder de kommer ifrån.

Jag undrar om detta är ett vanligt förekommande fenomen i era städer och om ni har en aning om varför just asiater cyklar runt på alldeles för små cyklar.

Hade ett album på en äldre telefon jag använde för 5-6 år sedan med 30-40 bilder på detta fenomen men dessa har försvunnit någonstans på vägen så jag har inget bildbevis för att backa upp mitt påstående men ska försöka tänka på det när jag är ute och cyklar och lägga upp bilder här.
Citera
2021-01-25, 13:09
  #2
Medlem
JagMatarHuslimers avatar
Haha, dagens garv! Jag har också bevittnat detta och undrat lite smått över det. Spännande fenomen. Lite gulligt trots allt
Citera
2021-01-25, 13:15
  #3
Medlem
Jag har också noterat detta, särskilt då unga kvinnliga studenter. Förmodar att de själva underskattat sin benlängd i förhållande till västerlänningar varför de gått efter barnmodeller på begagnatmarknaden. Ser ofta tungcyklat ut.
Citera
2021-01-25, 13:27
  #4
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
Hade ett album på en äldre telefon jag använde för 5-6 år sedan med 30-40 bilder på detta fenomen...
Känns som att det är mer konstigt att fotografera asiater på för små cyklar.

Har du helt slutat med det fotograferandet?
Citera
2021-01-25, 13:31
  #5
Medlem
Jordgubbes avatar
Vore intressnt om nån kunde hosta upp en bild på hur det kan se ut. Kan det vara en praktisk anledning, antingen att de tänker sig bära upp den i lägenheten, eller att präglad i sådan här trafik dvs inte "störst går först" utan "små slinker igenom snabbare"?
Citera
2021-01-25, 13:44
  #6
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Känns som att det är mer konstigt att fotografera asiater på för små cyklar.

Har du helt slutat med det fotograferandet?

Det är det kanske men det blev en fin samling.

Senast idag filmade jag en kvinnlig kines på en damcykel för 10-åringar som jag delade till en kompis på snapchat och har gjort så senaste gångerna så det har inte sparats på mobilen tyvärr.
Har inte fotat någon sen jag skaffade ny mobil och gjorde mig av med min gamla då för 5-6 år sedan och har endast blivit 2-3 videos till en person på snapchat för att visa detta fenomen.
Jag ser det i princip minst en gång i veckan som sagt och ska försöka fota eller filma, spara på mobilen och dela med mig av här i tråden. Kanske någon annan kan tänka på det och göra samma sak med utan att få med deras ansikte så vi inte "hänger ut" någon oskyldig kines.

Men frågan om varför kvarstår. Jag ser aldrig någon svensk på en för liten cykel eller någon annan etnicitet heller för den delen. Har sett manliga araber 1-2 gånger på en för liten cykel vid jag minnas men just östasiater och då specifikt kinesliknande ser jag regelbundet.
Citera
2021-01-25, 13:47
  #7
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
Men frågan om varför kvarstår. Jag ser aldrig någon svensk på en för liten cykel eller någon annan etnicitet heller för den delen.
Kan det handla om att cykel är en leksak där, och inget vuxna köper, men gärna lånar leksaken för en snabb tur till affären?
Citera
2021-01-25, 13:47
  #8
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Vore intressnt om nån kunde hosta upp en bild på hur det kan se ut. Kan det vara en praktisk anledning, antingen att de tänker sig bära upp den i lägenheten, eller att präglad i sådan här trafik dvs inte "störst går först" utan "små slinker igenom snabbare"?

Kan nog vara det som det handlar om. Lycka till med att hitta en bilparkering till din lägenhet i Hong Kong, liksom
Citera
2021-01-25, 14:11
  #9
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Kan det handla om att cykel är en leksak där, och inget vuxna köper, men gärna lånar leksaken för en snabb tur till affären?

Har varit i Kina ett par gånger och skulle nog våga påstå att cykeln är ett viktigt färdmedel för många där, speciellt på mindre orter, landet och förorter.

Tror inte kineserna jag har sett har lånat cykeln av sina barn utan helt sonika köpt för små cyklar medvetet eller omedvetet men förmodligen medvetet av någon anledning.
Kan vara att de föredrar cyklar som är små men det finns få fördelar med en för liten cykel. Blir ju bara jobbigare att cykla på.
Kan vara en ekonomisk fråga då barncyklar brukar vara billigare än cyklar för vuxna.
Citera
2021-01-25, 15:19
  #10
Medlem
hmm jag bor i ett område med mycket asiater och har också tänkt på detta..trodde det var så enkelt att de cyklar på stulna cyklar och inte är allt för selektiva i vad dom snott/hälat
Citera
2021-01-25, 16:11
  #11
Medlem
Keldons avatar
Sålde min 9årings cykel för ett tag sedan. Då den nu blivit för liten. Köptes av en kinesisk utbytesstudent utan barn och familj.
Citera
2021-01-25, 16:47
  #12
Moderator
Popesizes avatar
Efter diskussion med moderatorskollegor, så har vi kommit fram till en flytt av denna tråd

Subkulturer och socioekonomiska livsstilar --> Socialantropologi, etnologi och sociologi
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback