2021-04-14, 23:25
Medlem
2 veckor sedan jag uppdaterade här, låg då på +51% för iår, just nu i skrivande stund så ligger jag på +60% och för lite info så låg jag vid trådstart på +7,15%.

har presterat lite över 3gånger bättre än vad omxs30 har gjort.

Frågar åter då jag inte fick något svar förra gången - hur går det för er som diversifierar?
Senast redigerad av Cub77 2021-04-14 kl. 23:33.
Citera
2021-04-14, 23:48
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cub77
2 veckor sedan jag uppdaterade här, låg då på +51% för iår, just nu i skrivande stund så ligger jag på +60% och för lite info så låg jag vid trådstart på +7,15%.

har presterat lite över 3gånger bättre än vad omxs30 har gjort.

Frågar åter då jag inte fick något svar förra gången - hur går det för er som diversifierar?

Vilka bolag eller fonder ligger du inne i? Är du inne i enbart ett bolag, vilket?

Gällande trådstartens frågeställning. Klart man kan träffa rätt och hoppa in i ett bolag som gör allt rätt, inom en hypad sektor, och kursen klättrar på bra. Inte optimalt förvisso. Har man dock gjort matten, kört FA ordentligt, varför inte? Titta på TSLA, många klev in där och bra gick det. Kan TSLA dyka? Självklart. Bra att plocka vinst ibland och inte bli för girig.
Citera
2021-04-15, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Vilka bolag eller fonder ligger du inne i? Är du inne i enbart ett bolag, vilket?

Gällande trådstartens frågeställning. Klart man kan träffa rätt och hoppa in i ett bolag som gör allt rätt, inom en hypad sektor, och kursen klättrar på bra. Inte optimalt förvisso. Har man dock gjort matten, kört FA ordentligt, varför inte? Titta på TSLA, många klev in där och bra gick det. Kan TSLA dyka? Självklart. Bra att plocka vinst ibland och inte bli för girig.

Kollade nyligen igenom analysen på avanza och räknar ihop bolagen till 15st som jag gjort vinst på och 1 bolag som jag gått back på (3000kr) sedan jag började handla med aktier, måste även säga att jag känner mig otroligt mycket mer självsäker och kunnig idag jämfört med när jag började handla med aktier - visste knappt vad jag gjorde då eller hur det funkade öht - har lärt mig otroligt mycket under ett år.

har vart inne några veckor under ev dippen och har där gjort 50.000kr plus

eftersom att många frågar och jag nekat hela tiden till att berätta vilka bolag jag köper i så kan jag nämna för den här gången (kommer inte hända igen) att jag idag köpte aktier i Meltron och har där ett Gav på 0,155kr - lyckades dock bara köpa för 90.000kr, hade vilja haft det dubbla.
Senast redigerad av Cub77 2021-04-15 kl. 00:30.
Citera
2021-04-15, 00:20
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BronyFurry
Är inte insatt i bolaget, jag bara, precis som föregående, ber dig att tänka om och inte sattsa allt på ett kort av ingen anledning. Risk management är det viktigaste i alla marknader, finns ingen anledning att gå all in om du nu ska göra det förstår inte riktigt vad du försöker göra.

Här vill jag gärna komma in och säga "du har fel, risk management är inte viktigast".
Bra idéer är - faktiskt - viktigare. Du kan vara ett geni på riskhantering men ändå inte få in några vinster värda namnet, men du kan däremot vara en usel risk hanterare men tjäna grova pengar - på en riktigt bra idé!
Citera
2021-04-15, 00:32
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze

Ifall du hade sagt att du spenderat 5000 timmar på att ta fram en fundamental analysmodell så hade jag börjat lyssna lite. Och det är minst den nivån du bör sikta på.

Vem i helvete lägger 5000 timmar på FA / trade/investering? Inte någon. Finns inte i närheten den mängden RELEVANT data som skulle kräva över ett halvårs analyserande. Vart har du fått det ifrån, seriöst?
Senast redigerad av GravtPsykisktStord 2021-04-15 kl. 00:35.
Citera
2021-04-15, 00:45
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Kollade nyligen igenom analysen på avanza och räknar ihop bolagen till 15st som jag gjort vinst på och 1 bolag som jag gått back på (3000kr) sedan jag började handla med aktier, måste även säga att jag känner mig otroligt mycket mer självsäker och kunnig idag jämfört med när jag började handla med aktier - visste knappt vad jag gjorde då eller hur det funkade öht - har lärt mig otroligt mycket under ett år.

har vart inne några veckor under ev dippen och har där gjort 50.000kr plus

eftersom att många frågar och jag nekat hela tiden till att berätta vilka bolag jag köper i så kan jag nämna för den här gången (kommer inte hända igen) att jag idag köpte aktier i Meltron och har där ett Gav på 0,155kr - lyckades dock bara köpa för 90.000kr, hade vilja haft det dubbla.

Det är bra jobbat, men låter ganska märkligt. Missförstå mig rätt, det är bra "trejding" du bedrivit, men varför lämna bolag som fortsätter, eller har potential till att klättra på vidare. Att sälja ut sig för tidigt i bolag som visar framfötterna är inget att skryta med. Att hålla på och hoppa runt i 15 bolag, jättebra om man kör snabb trejding och swingar.

Återtar du position igen efter du plockat vinst eller byter du bolag?

Får en bild i skallen av en gräshoppa som hoppar runt från gröda till gröda.

Du kommer att generera större avkastning om du håller dig till färre bolag och kan tackla ned- och uppgångar bättre (om du vill trejda).

Vad är du procentuellt plus med i år totalt?
Citera
Medlem
Citat:
eftersom att många frågar och jag nekat hela tiden till att berätta vilka bolag jag köper i så kan jag nämna för den här gången (kommer inte hända igen) att jag idag köpte aktier i Meltron och har där ett Gav på 0,155kr - lyckades dock bara köpa för 90k, hade vilja haft det dubbla.

Den totala omsättningen var ca 424K, vilket betyder att du stod för ungefär 21.2% av omsättningen med dina 90K. Att då lyckas få ett Gav på nästintill dagslägsta känns inte troligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
Vem i helvete lägger 5000 timmar på FA / trade/investering? Inte någon. Finns inte i närheten den mängden RELEVANT data som skulle kräva över ett halvårs analyserande. Vart har du fått det ifrån, seriöst?

Haha håller med, skulle man har gjort 100.000kr på det bolaget som man har analyserat i 5000timmar så hade det varit åt helvete (20kr/timme hade man haft i "lön" då)
Senast redigerad av Cub77 2021-04-15 kl. 00:53.
Citera
2021-04-15, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Den totala omsättningen var ca 424K, vilket betyder att du stod för ungefär 21.2% av omsättningen med dina 90K. Att då lyckas få ett Gav på nästintill dagslägsta känns inte troligt.

förstår inte hur ni fortfarande kan vara så skeptiska mot mig http://www.bilddump.se/bilder/20210415004920-94.234.36.91.jpg
Citera
2021-04-15, 01:06
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
förstår inte hur ni fortfarande kan vara så skeptiska mot mig http://www.bilddump.se/bilder/20210415004920-94.234.36.91.jpg

Procentuellt plus med i år?
Citera
2021-04-15, 01:16
Medlem
Citat:
Procentuellt plus med i år?

nä det på bilden (den vänstra) är procentuellt plus för bolaget idag (igår), och den högra är procentuell vinst för mig i meltron sedan köp
Senast redigerad av Cub77 2021-04-15 kl. 01:20.
Citera
2021-04-15, 01:44
Medlem
Citat:
Det är bra jobbat, men låter ganska märkligt. Missförstå mig rätt, det är bra "trejding" du bedrivit, men varför lämna bolag som fortsätter, eller har potential till att klättra på vidare. Att sälja ut sig för tidigt i bolag som visar framfötterna är inget att skryta med. Att hålla på och hoppa runt i 15 bolag, jättebra om man kör snabb trejding och swingar.

Återtar du position igen efter du plockat vinst eller byter du bolag?

Får en bild i skallen av en gräshoppa som hoppar runt från gröda till gröda.

Du kommer att generera större avkastning om du håller dig till färre bolag och kan tackla ned- och uppgångar bättre (om du vill trejda).

Vad är du procentuellt plus med i år totalt?

oj ursäkta, missade helt att du skrivit. där lyckades du trycka på min svaga punkt ordentligt - jag vet om de själv att det här är något jag måste jobba med, men när jag ser tusenlapparna bara öka och öka för varje timme när det drar iväg ordentligt så blir jag helt till mig och vill så gärna sälja, kommer som i någon extas och vill realisera vinsten (har dock på senaste tiden blivit bättre på detta, i början sålde jag nästan direkt efter några ynka % plus) - tror mycket det handlade om att jag kände mig osäker på börsen då också när jag höll på att lära mig hur det funkade.

det senaste tillskottet (meltron) kommer jag dock att behålla ett bra tag, tror så hårt på företaget att jag hade svårt att somna igår kväll - väldigt bra magkänsla. Skulle det dock hända att den tokrusar med flera hundra procent under ett par dagar så kommer jag ju såklart sälja om det inte finns någon väldigt tydlig substans i uppgången. (typ som i mantex - då hade jag sålt direkt om jag hade haft aktier i det bolaget)

edit: ligger +60% för iår totalt
Senast redigerad av Cub77 2021-04-15 kl. 02:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in