2021-01-24, 23:19
Medlem
I höstas hittade vi en havstrut i stugan i fjällen i Lappland. Förstår det är ganska ovanligt med havstrut där.

Iaf, ena vingen verkade bruten. Den såg helt av ut nästan, och den var som i 90 gradig vinkel. Vet inte alls vad den råkat ut för. Kanske nån kört på den eller den flugit in i nåt vindkraftverk. Det är 1km dit så.

Ny undrar jag, var det rätt av farsan att avliva den eller hade den kunnat räddas? Vingbrott på en fågel kanske inte är så lätt att fixa?
Citera
2021-01-24, 23:21
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandont
I höstas hittade vi en havstrut i stugan i fjällen i Lappland. Förstår det är ganska ovanligt med havstrut där.

Iaf, ena vingen verkade bruten. Den såg helt av ut nästan, och den var som i 90 gradig vinkel. Vet inte alls vad den råkat ut för. Kanske nån kört på den eller den flugit in i nåt vindkraftverk. Det är 1km dit så.

Ny undrar jag, var det rätt av farsan att avliva den eller hade den kunnat räddas? Vingbrott på en fågel kanske inte är så lätt att fixa?
Ni gjorde definitivt rätt. Det är otroligt svårt men det är bättre för djuret än att få lida till döds.
Citera
2021-01-24, 23:22
Medlem
Hamleyss avatar
Ja.
Du besparade fågeln en massa smärta och lidande.
Fågeln hade svultit ihjäl om den inte hade blivit ihjälslagen.

Gör fel om man låter ett djur som är allvarligt skadat leva vidare om man har möjlighet att avliva det?
Citera
2021-01-24, 23:22
Medlem
yz44s avatar
Ja, det var det bästa ni kunde göra.
Citera
2021-01-24, 23:23
Bannlyst
Ja, men det beror ju på hur farsan din är funtad. Vilken avrättningsmetod använde han?
Citera
2021-01-24, 23:24
Medlem
Det var rätt att förkorta lidandet!
Citera
2021-01-24, 23:26
Medlem
Trollfeeders avatar
Gjorde ni så att den dog snabbt så gjorde ni rätt.
Citera
2021-01-24, 23:28
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Ja, men det beror ju på hur farsan din är funtad. Vilken avrättningsmetod använde han?

Bra sätt kan vara att skära av huvudet med en kniv eller slå den hårt i huvudet med ett vedträ.
Hur skulle man annars ha ihjäl fågeln?
Citera
2021-01-24, 23:29
Medlem
revodnebs avatar
Ja det var rätt. Djur ska inte lida, vi kan lida men inte djuren!
Citera
2021-01-24, 23:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Bra sätt kan vara att skära av huvudet med en kniv eller slå den hårt i huvudet med ett vedträ.
Hur skulle man annars ha ihjäl fågeln?
Det var inte svar på min fråga. Man kan göra lidandet ännu mer utdraget för fågeln vid felaktiga metoder.
Citera
2021-01-24, 23:31
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Ja det var helt rätt. Det är så man gör med djur som lider. Att utan expertkunskaper försöka ta hand om ett skadat vilt djur brukar bara leda till ett förlängt lidande för djuret. Att inte göra något alls är barbariskt.

Jag tycker det är märkligt att denna gamla självklara moral tycks börjat gått förlorad i vårt samhälle.

Jag slog själv ihjäl en skadad kråka häromveckan. Det var jävligt tråkigt för den skrek som fan och man såg att det var ett intelligent djur med känslor. Måsar tror jag dock är rätt korkade.
Senast redigerad av Hurt-Åke 2021-01-24 kl. 23:33.
Citera
2021-01-24, 23:51
Medlem
Ingen aning.
Men jag fick lov att slå ihjäl en stackars duvunge en gång som blivit påkörd och var halvt mosad och bortom all räddning. 😓
Det var bara lidande och fruktansvärt att se hur den låg där utan att komma nånstans med sina stora ögon och hur mamman ropade på den. 😩
Usch!
Jag tog den största sten jag kunde hitta som jag kunde slå med kraft och slog den tre gånger hårt på fågelns huvud.... 😔
Den dog iallafall och slapp lida mer.
Hemskt.
Mådde jättedåligt men visste att det var det rätta att göra för det stackars djuret.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in