Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Denna säsong är hårdare än den förra, på gott och ont.
Det är intressant att se fredsskadade svenskar genomlida en tusendel av vad en fotsoldat genomlider i ett krig. I en skarp situation vet du inte om du lever imorgon, du vet inte om anhöriga lever, du hör inte av dem på månader eller år osv.
Bara en sådan sak som pressa kroppen till max (tills man är svimfärdig och spyfärdig oh har ångest) verkar vara en nyhet för halva gruppen. Göteborgaren tex, han gick ut kaxigt, drog sin manliga slogan och vek ner sig direkt när fyspassen började.
Jag tycker att detta gäng är intressant. Det är såna j-a kontraster - det verkar finnas massor olösta personliga problem, samtidigt som ett par deltagare verkligen sticker ut och tar för sig. Att lida av höjdskräck och klara helikopterövningen på en gång, är sjukt imponerande. Den var fan tuff.
Intressant också att se skillnaden mellan kvinnor och män. När det gäller fysiska moment, är det inte ens en tävling. Fotsoldater kommer alltid att vara män, av uppenbara skäl. Kvinnor vill för det första inte och för det andra bär de inte lika tungt osv. Man kan snacka om samarbete hur mkt man vill - i skarpt läge måste du kunna kuta och bära din egen vikt + skadade kamrater.
Vissa moment är jag tveksam till. Deltagarna utsätts för grejer som är direkt farliga. Redan i första avsnittet, föll en kille i vattnet från 12 meters höjd. Han hade tydligen ryggproblem. Det är lite tveksamt om han ens ska göra denna övning. Ok det är hans val men ändå ...
Repilningen + klättringen var ett brutalt moment. En kille bokstavligen ramlade ut och skulle ila ner med halvdan kontroll. Jag fattade aldrig om det fanns en verklig risk för skada eller inte... Säkerhetslina hade de väl?
Kul att fler gillar programmet.
Angående repelleringen, han hade sele på sig. Illa hade vart om han gled ur den, vilket inte är så lätt, men eftersom du trär på dig den, som ett par kalsonger gjorda av rem så är upp och ner inte den mest optimala positionen.
Säkerhetslina.... Mekanismen funkar nog så att den bromsar dig, om du inte matar repet med handed "över huvudet" så, det var ju deras säkerhetslina.
Ser så himla mycket fram emot nästa vecka

När den där 21-åriga bruden bara bojar runt i forsen och bara: "... HJÄLP hjälp!"

.
Jag dör!