2026-01-15, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Uppropet för att bevara Jussi Björlingmuséet i Borlänge sprids nu över världen och stöds av många stora, internationella sångare.

Borlänge har råd att ta in tusentals somaliska analfabeter men inte bevara ett litet muséum över sin mest berömde son.

https://twitter.com/JuliaCaesar08/status/1352966562731479041

Den klan inröstade politikerna Maslah Omar har beslutat att lägga ner Jussi Björling muséet . Det här påminner om en liknade incident i Spånga förra mandat perioden, då en MP Somalier fixade bättre socialbidrag till egna klanmedlemmar.

https://twitter.com/AsPophoppa/status/1353018264226566144/photo/1

Är det här bara början? Att trojanerna får makt , och sedan avveckla man Svenska kulturarv?

Tog de bort museet?
Citera
2026-01-15, 16:38
Medlem
Är Borlänge Sveriges Minnesota?
Citera
2026-01-15, 16:46
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Tog de bort museet?

Ja, det lades ner årsskiftet 2020/2021.

http://www.jussibjorlingsallskapet.com/id/1972.html

https://www.svt.se/kultur/jussi-bjorlingmuseet-i-borlange-laggs-ned
Citera
2026-01-15, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Ja, det lades ner årsskiftet 2020/2021.

http://www.jussibjorlingsallskapet.com/id/1972.html

https://www.svt.se/kultur/jussi-bjorlingmuseet-i-borlange-laggs-ned

Jävla svenskförakt den där somaliern.
Citera
2026-01-15, 18:23
Medlem
Citat:
Jävla svenskförakt den där somaliern.
” efter beslut från Kultur- och fritidsnämnden i Borlänge.”
Konstigt namn på Somalier?
” Men under flera år har diskussioner om museets framtid pågått på grund av ”vikande intresse och besöksantal” och nu har slutligen beslut tagits om att stänga museet helt efter årsskiftet.
– Sedan en lång tid tillbaka är det väldigt få människor som besöker museet. Sen är det även en ekonomisk fråga, museet kostar ungefär en miljon kronor per år att driva, säger kultur- och fritidschefen Patric Hammar till Kulturnyheterna.”
Jaha. Somaliern heter Patric Hammar.
I Norrköping valde man att lägga ner symfoniorkestern av samma anledningar men det kanske är mer OK när det inte är Somalier utan SD i spetsen som lägger ner Svensk kultur av samma anledning.

Nu bor jag inte i Borlänge men i mitt hushåll finns en person jag importerat därifrån. Ingen av oss visste ens om det där museet och hade vi vetat om det så hade vi ändå inte gått dit trots att vi gärna går på museum.
Bara på Flashback blir det reaktioner bland folk som antagligen inte besökt detta fantastiska kulturarv av en person som sjöng Italiensk musik på Svenska. Inte ens folket i Borlänge bryr sig.
Citera
2026-01-15, 19:46
Medlem
[quote=Provocative3.0|94036275]
” Men under flera år har diskussioner om museets framtid pågått på grund av ”vikande intresse och besöksantal” och nu har slutligen beslut tagits om att stänga museet helt efter årsskiftet.
– Sedan en lång tid tillbaka är det väldigt få människor som besöker museet. Sen är det även en ekonomisk fråga, museet kostar ungefär en miljon kronor per år att driva, säger kultur- och fritidschefen Patric Hammar till Kulturnyheterna.”
I Norrköping valde man att lägga ner symfoniorkestern av samma anledningar men det kanske är mer OK när det inte är Somalier utan SD i spetsen som lägger ner Svensk kultur av samma anledning.

Nu bor jag inte i Borlänge men i mitt hushåll finns en person jag importerat därifrån. Ingen av oss visste ens om det där museet och hade vi vetat om det så hade vi ändå inte gått dit trots att vi gärna går på museum.
Bara på Flashback blir det reaktioner bland folk som antagligen inte besökt detta fantastiska kulturarv av en person som sjöng Italiensk musik på Svenska. Inte ens folket i Borlänge bryr sig.
[/QUOTE

Det är principen som räknas för oss stolta svenskar. Om någon somalier eller irakier som är födda i deras hemländer och bryter på förortssvenska och har ingen intresse om svenskar och sedan öppna käften om att lägga ner ett museum då brinner det i många knogar hos sånna som mig.
Citera
2026-01-15, 23:28
Medlem
[quote=Labanochapelsinen|94037021]
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0

[/QUOTE

Det är principen som räknas för oss stolta svenskar. Om någon somalier eller irakier som är födda i deras hemländer och bryter på förortssvenska och har ingen intresse om svenskar och sedan öppna käften om att lägga ner ett museum då brinner det i många knogar hos sånna som mig.
Patric Hammar och beslut i en nämnd?
Men det är OK när Svenskar tar samma beslut?
Citera
2026-01-15, 23:52
Medlem
[quote=Provocative3.0|94039383]
Citat:

Patric Hammar och beslut i en nämnd?
Men det är OK när Svenskar tar samma beslut?

Ja det är det.

Om Hassan Mohammed som är född i Somalia och kom till Sverige som 9-åring skulle 20 år senare sitta som sosse i en kommun och bestämma vilka museer som skall läggas ner är det inte legitimt och en samhällsfara.

Arr Parisa Liljestrand fick sitta och prata om svensk kulturkanon är också ett problem men åtminstone har hon ingen förortssvenska och är genuint kunnig om svensk litteratur och musik bland annat.
Senast redigerad av Labanochapelsinen 2026-01-15 kl. 23:54.
Citera
2026-01-16, 12:52
Medlem
[quote=Labanochapelsinen|94039574]
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0

Ja det är det.

Om Hassan Mohammed som är född i Somalia och kom till Sverige som 9-åring skulle 20 år senare sitta som sosse i en kommun och bestämma vilka museer som skall läggas ner är det inte legitimt och en samhällsfara.

Arr Parisa Liljestrand fick sitta och prata om svensk kulturkanon är också ett problem men åtminstone har hon ingen förortssvenska och är genuint kunnig om svensk litteratur och musik bland annat.
Du menar att du inte förstår hur politiska beslut tas? I en nämnd sitter ett flertal folkvalda personer och en av dem kanske härstammar från Somalia medan övriga är både kvinnor och män med Svensk härstamning och som representerar andra partier än just det där S som är så viktigt i TS.
Jag nämnde nedläggningen av Norrköpings symfoniorkester som du verkar anse är helt OK.
Har du då koll på hur många Somalier och S-valda som sitter i nämnden i Borlänge och har du samma koll på vilka representanter som sitter i samma nämnd i Norrköping?
Trots allt har du mkt nationalistskräp i Blg medan Norrköping är en mkt mörk stad.
Det kan vara så illa att du har fler Svenska högerpolitiker i Blgs nämnd medan den i Nkpg bara har en talesman från SD.
Men ditt resonemang tyder på att det sitter envåldshärskare i Sveriges beslutande organ likt Trumpeten i USA.
Citera
2026-01-16, 15:39
Medlem
[quote=Provocative3.0|94042814]
Citat:

Du menar att du inte förstår hur politiska beslut tas? I en nämnd sitter ett flertal folkvalda personer och en av dem kanske härstammar från Somalia medan övriga är både kvinnor och män med Svensk härstamning och som representerar andra partier än just det där S som är så viktigt i TS.
Jag nämnde nedläggningen av Norrköpings symfoniorkester som du verkar anse är helt OK.
Har du då koll på hur många Somalier och S-valda som sitter i nämnden i Borlänge och har du samma koll på vilka representanter som sitter i samma nämnd i Norrköping?
Trots allt har du mkt nationalistskräp i Blg medan Norrköping är en mkt mörk stad.
Det kan vara så illa att du har fler Svenska högerpolitiker i Blgs nämnd medan den i Nkpg bara har en talesman från SD.
Men ditt resonemang tyder på att det sitter envåldshärskare i Sveriges beslutande organ likt Trumpeten i USA.

Jag anser att ingen skall ha en tolkningsföreträde. Får vi en svensk-somalier som kulturminister i oktober iår kommer det bli ett jätteproblem,blir enormt obekvämt för samerna att någon som knappt förstår sig på Christer Sjögren,Alfred Nobel eller Selma Lagerlöf helt plötsligt skall få en mandat.

Att man bestämmer om medel för somaliska föreningar och heter Katrin eller Bengt är befogat då Sverige tillhör dem i första hand.

Tror du Saknar Takaichi och hela parlamentet i Japan skulle godkänna att en tysk fick bli kulturminister bara för att han kom till Japan som 14 åring?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in