När jag analyserar en ny marknad så lägger jag ner 4-8 timmar per dag i minst 1-2 månader innan jag gör något. Det är helt omöjligt att kunna göra en kvalificerad bedömning av ett läge utan att förstå vad som driver marknaden och vilka cykler som är operativa för varje specifik marknad. För te.x kaffemarknaden kan jag lätt säga att jag passerat 1500 timmars analystid.
99,99999 % tittar på en marknad ungefär mellan 18 sekunder och 22 minuter, och sedan "
har de bildat sig en uppfattning" och tar position. Det här är givetvis totalt vansinne och idioti.
Tänk om en kirurg skulle resonera på samma sätt; "
medan jag skaffar mig erfarenhet så tänker jag skära lite här mellan levern och bukspottskörteln tills det sitter i ryggmärgen".
Det är samma efterblivna tänk 99,999999 % använder sig av när de ska ta position på en marknad. Och då är det inte så konstigt att statistiken visar att endast 3-4 % lyckas. Ja, 3-4 % gör som jag gör. Alla andra äger en idioti och en efterblivenhet som inte går att beskriva med något gällande ord befintligt i svenskt vokabulär.
Så att döma av tonen på mitt inlägg så begriper du ju att mitt tips är att du studerar marknaden först och sen tar en position om du nu är intresserad av kortsiktig handel.
Annars kan man köpa och vänta som en idiot i flera år om man inte vill studera och det är ju så de flesta gör.
Citat:
Ursprungligen postat av
GrevePlasma
Tack för tipset du har några poänger där. Det jag tänker på först är satsa inom olika branscher samt en rätt stor del guld. Det är inte riktigt det du menar, men i väntan på att färdigheterna i aktiehandel ska öka är det det bästa jag kan göra. Naturligtvis parat med en mer försiktig belåning.
Meningen med att investera i guld är att det inte är en industrimetall och väldigt ofta rör sig i motsatt riktning mot börsen när börsen rör sig kraftigt.