2021-01-24, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Om du vill sätta mer fart på portföljen så måste du först ange åt vilket håll😝

Båda. Jag har ibland satsat på att ett index ska gå ner, men mest satsar jag på uppgång. Åt vilket håll portföljen ska gå. Uppåt så klart.
Citera
2021-01-24, 23:04
Medlem
Om du vill öka risken så måste du täcka ditt kunskapsgap först. Har du utökad dina kunskaper så att det blir rimligt att motivera ett högre risktagande?

Om ett fotbollslag i division 4 går en match mot Milan så tar divisionslaget en HÖG risk! Men det betyder ju inte att de kommer att vinna matchen bara för att de tagit en risk på samma sätt som du inte kommer att vinna matchen bara för att du ökar din risk! Så det blir obeskrivligt korkat att gå och möta Milan ändå för att det är coolt att ta risker för att man vill bevisa något för sig själv eller andra.

Så vad måste divisionslaget göra för att kunna vinna mot Milan??

Vad måste du göra för att öka risken i din portfölj (möta Milan)??

Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Båda. Jag har ibland satsat på att ett index ska gå ner, men mest satsar jag på uppgång. Åt vilket håll portföljen ska gå. Uppåt så klart.
Citera
2021-01-25, 10:48
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuktnice
Gör det inte. CDF:er är ett utmärkt sätt att förlora kolossala summor pengar snabbt, vet människor som förlorar sina livs besparingar med den typen av verktyg men inga som faktiskt blivit förmögna på det. Om man säger att extremt få tradare kan slå index under en 10-årsperiod skulle jag tippa på att det är omöjligt med CDF:er.

Du måste alltså vara säker på att tjäna in dina löpande utgifter för dina öppna positioner för att öht gå plus-minus noll. Det blir en omvänd hävstång (Ränta på ränta) redan där att du förlorar dina pengar som hade kunnat växa exponentiellt investerade i annat.

Fråga blondinbellas expojkvän hur man snabbast och enklast går från champagnesprutande stekare till personlig konkurs med 30 miljoner i personliga skulder! Utan hävstång är det nästan omöjligt, notera att han lyckades förhäva sig innan någon ens hade en aning om vad coronaviruset var.
Citera
2021-02-21, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Om du vill öka risken så måste du täcka ditt kunskapsgap först. Har du utökad dina kunskaper så att det blir rimligt att motivera ett högre risktagande?

Om ett fotbollslag i division 4 går en match mot Milan så tar divisionslaget en HÖG risk! Men det betyder ju inte att de kommer att vinna matchen bara för att de tagit en risk på samma sätt som du inte kommer att vinna matchen bara för att du ökar din risk! Så det blir obeskrivligt korkat att gå och möta Milan ändå för att det är coolt att ta risker för att man vill bevisa något för sig själv eller andra.

Så vad måste divisionslaget göra för att kunna vinna mot Milan??

Vad måste du göra för att öka risken i din portfölj (möta Milan)??

Tack för tipset du har några poänger där. Det jag tänker på först är satsa inom olika branscher samt en rätt stor del guld. Det är inte riktigt det du menar, men i väntan på att färdigheterna i aktiehandel ska öka är det det bästa jag kan göra. Naturligtvis parat med en mer försiktig belåning.

Meningen med att investera i guld är att det inte är en industrimetall och väldigt ofta rör sig i motsatt riktning mot börsen när börsen rör sig kraftigt.
Citera
2021-02-21, 21:58
Medlem
När jag analyserar en ny marknad så lägger jag ner 4-8 timmar per dag i minst 1-2 månader innan jag gör något. Det är helt omöjligt att kunna göra en kvalificerad bedömning av ett läge utan att förstå vad som driver marknaden och vilka cykler som är operativa för varje specifik marknad. För te.x kaffemarknaden kan jag lätt säga att jag passerat 1500 timmars analystid.

99,99999 % tittar på en marknad ungefär mellan 18 sekunder och 22 minuter, och sedan "har de bildat sig en uppfattning" och tar position. Det här är givetvis totalt vansinne och idioti.

Tänk om en kirurg skulle resonera på samma sätt; "medan jag skaffar mig erfarenhet så tänker jag skära lite här mellan levern och bukspottskörteln tills det sitter i ryggmärgen".

Det är samma efterblivna tänk 99,999999 % använder sig av när de ska ta position på en marknad. Och då är det inte så konstigt att statistiken visar att endast 3-4 % lyckas. Ja, 3-4 % gör som jag gör. Alla andra äger en idioti och en efterblivenhet som inte går att beskriva med något gällande ord befintligt i svenskt vokabulär.

Så att döma av tonen på mitt inlägg så begriper du ju att mitt tips är att du studerar marknaden först och sen tar en position om du nu är intresserad av kortsiktig handel.

Annars kan man köpa och vänta som en idiot i flera år om man inte vill studera och det är ju så de flesta gör.

Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Tack för tipset du har några poänger där. Det jag tänker på först är satsa inom olika branscher samt en rätt stor del guld. Det är inte riktigt det du menar, men i väntan på att färdigheterna i aktiehandel ska öka är det det bästa jag kan göra. Naturligtvis parat med en mer försiktig belåning.

Meningen med att investera i guld är att det inte är en industrimetall och väldigt ofta rör sig i motsatt riktning mot börsen när börsen rör sig kraftigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in