2021-01-23, 19:16
Medlem
Jag vet ej om denna tråd varit igång tidigare, men rangordna dessa digitalpiano modeller för att spela på.
Vilket är rekommenderat bästa köp för att spela klassiskt och filmmusik på?

Roland Fp 30
Yamaha P 125
Korg D1 ( eller B2)
Kawaii es 110

Dessa verkar vara de fyra tunga.
Casio verkar ligga efter med känsla och ljud?

Vill gärna ha lite orgel och orginella ljud med, men det antar jag att man får i högre (prisklass) modeller?
Citera
2021-01-23, 19:39
Medlem
PetRocks avatar
Jag vill verkligen rekommendera dig att försöka leta upp de modeller du är intresserad av i fysiska butiker. Alla kommer att kännas olika att spela på, och vad man föredrar är högt individuellt. Köp hellre ett piano som du gillar att spela på, än ett som "alla andra" säger är bra.
Citera
2021-01-23, 20:56
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetRock
Jag vill verkligen rekommendera dig att försöka leta upp de modeller du är intresserad av i fysiska butiker. Alla kommer att kännas olika att spela på, och vad man föredrar är högt individuellt. Köp hellre ett piano som du gillar att spela på, än ett som "alla andra" säger är bra.

+1

Den största skillnaden mellan olika digitala pianon ligger definitivt på något så enkelt för vilken sorts mekanik som tangentbordet är byggt med.

Pianon med vägda tangenter är vad man helt enkelt ska ha. Det finns många som sparat in på den detaljen och erbjuder stumm fjäderbelastad tangentmekanik.
Men även pianon med vägda tangenter är inte lika som bär i känsla
Senast redigerad av Opaque 2021-01-23 kl. 20:59.
Citera
2021-01-24, 11:40
Medlem
Citat:

Jag har spelat på alla utom kawaii som knappt aäljs i Sverige.

Men man vill ju veta så mycket om möjligt när man ska investera. Även från de slm har en modell. Går den sönder lätt. Hade ni överskattat något i affären knnan köpet?

Är något erkänt bättre än annat?
Jag har svårt att väljabknpeisklassen, då jag tyckte mest om Roland keyboard prisklassen högre. F140 R. FP 30 hade mindre känsla.

Casio är mycket för pengarna men ljudet är skumt.

Korg hade bra sound.
Kawaii har jag aldrig spelat.
Så vad ger bra för pengarna?
Citera
2021-01-24, 11:41
Medlem
Citat:

Gett svar ovan.

Det ger mycket att även fråga andra, de har ju kanske haft modellen förut
Citera
2021-01-24, 19:35
Medlem
När jag själv skulle köpa digitalpiano så var den återkommande slutsatsen att Kawai hade bäst känsla i tangenterna, så jag köpte ett CN-24 som jag är evigt nöjd med. Även de mer vana pianister som provspelat på det har varit nöjda. Dessutom har Kawai de mest diskreta kontrollpanelerna, inte alls lika fula som till exempel Rolands motbjudande lysande leksaksknappar
Citera
2021-01-26, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Jag vet ej om denna tråd varit igång tidigare, men rangordna dessa digitalpiano modeller för att spela på.
Vilket är rekommenderat bästa köp för att spela klassiskt och filmmusik på?

Roland Fp 30
Yamaha P 125
Korg D1 ( eller B2)
Kawaii es 110

Dessa verkar vara de fyra tunga.
Casio verkar ligga efter med känsla och ljud?

Vill gärna ha lite orgel och orginella ljud med, men det antar jag att man får i högre (prisklass) modeller?

Ska också köpa ett digitalpiano för klassisk musik. Har hittat en del info om dom du nämner förutom Korg. Har inte testat dom ännu (planerar att göra det).

Roland fp 30 ska ha mest realistisk aktionsmekanism (det som gör att tangenterna får motstånd när man trycker på dom). Största nackdelen med denna är att det inte finns en Line-out. Om du bara vill spela hemma ensam kommer det dock inte vara något problem.

Yamaha P125 ska ha bättre kvalité på andra ljud som t.ex. E-piano, dock lite sämre aktionsmekanism.

Kawai ES 110 ska ha bra aktionsmekanism men lite lättare och därför tycker vissa att den inte är lika realistisk som Roland fp 30.

Två kanaler som har gjort videos om alla dessa:
https://m.youtube.com/user/ThePianoforever
https://m.youtube.com/user/merriampianos
Citera
2021-01-26, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4ware
Ska också köpa ett digitalpiano för klassisk musik. Har hittat en del info om dom du nämner förutom Korg. Har inte testat dom ännu (planerar att göra det).

Roland fp 30 ska ha mest realistisk aktionsmekanism (det som gör att tangenterna får motstånd när man trycker på dom). Största nackdelen med denna är att det inte finns en Line-out. Om du bara vill spela hemma ensam kommer det dock inte vara något problem.

Yamaha P125 ska ha bättre kvalité på andra ljud som t.ex. E-piano, dock lite sämre aktionsmekanism.

Kawai ES 110 ska ha bra aktionsmekanism men lite lättare och därför tycker vissa att den inte är lika realistisk som Roland fp 30.

Två kanaler som har gjort videos om alla dessa:
https://m.youtube.com/user/ThePianoforever
https://m.youtube.com/user/merriampianos

Har provspelat alla utom kawaii, då de sällan har något avtal i Sverige med försäljare.
Korg så testade jag B1 eller D1 - kon inte ihåg, då Korg var gömd i ett hörn och jag och försäljaren gick förbi den sista minuten.

Mitt intryck - Yamaha - medelbra bra på allt inte dålig på något - både bra känsla och ljud -har tydligen lite låg effekt utbpå ljudet . Få ljud är tråkigt! Bara 10 st. Stort minus.

Roland - Mer ljud men väldigt svår att byta ljud på - onödigt svårt. Känslan var väl nästan som yamaha. Inget stack ut men trevlig. Fler ljud, 16 har jag flr mig.

Casio 870x - den tyckte jag bra om, stark effekt, bra känsla, men Casios ljud gör lig fundersam. Låter ju ljusare än de andra. Över 20 ljud är bra!

Korg - Testade inte mycket. Lyxig känsla, sg ut som en synth utseendemässigt.
Bra ljud. Vet inte hur många ljud dock.

Roland R 140 - Mycket dyrare - mycket bättre. Har allt jag vill ha - utom en bra prislapp. 300 ljud dör visserligen 50 av demr bara är sound fx. nästan 11 000 i pris dock.
Finns säkert en bra yamaha i samma prisklass.

Det säkra kortet här är Yamaha p 125 - bea på allt - skitsnål med ljud . Roland verkar roligare att äga dock, men vem vet
Senast redigerad av leading 2021-01-26 kl. 06:16.
Citera
2021-01-30, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skabbluder
När jag själv skulle köpa digitalpiano så var den återkommande slutsatsen att Kawai hade bäst känsla i tangenterna, så jag köpte ett CN-24 som jag är evigt nöjd med. Även de mer vana pianister som provspelat på det har varit nöjda. Dessutom har Kawai de mest diskreta kontrollpanelerna, inte alls lika fula som till exempel Rolands motbjudande lysande leksaksknappar

tack för input.
Det är ont om det här.
Jag vet intr varför, är flashback dött??

Nunär jag än mer splittrad.
Jag tnkte gå för p 145 - medelbra på allt - dock klår nästan alla andra modeller - förutom Casio Yamaha på ljudet.
(jämfört med Rolande folk uppdelade här) vilket är irriterande . Det är trots allt pianoljudet som man köper produkten för!!

Det finns en kul Yamaha 660 modell med oändligt med ljud som är i samma prisklass som p 145. Kawaii sägs vara lika bra som p 145:an, men det kan finnas en del tillverkningsfel som ger glipor mellan tangenter, och du måste varavförsiktig för att kunna få ett nytt piano på garantin.

Korg D1 verkar grym, men där verkar folk vara uppdelade om att den är the ” go to” modellen till att vilja byta mot någpt annat märke.

Roland har tunga (riktiga tangenter) , inte bäst - inte sämst ljud,men månanfeatures. Pianoforever killen James favorit av dessa - mest för att du kan göra mycket med den.

Jag själv tnker nog välja bort Roland fp 30, men sedan kan jag inte välja!

Yamaha p 145
Yamaha ex 660B
Korg D1 (B2 sägs suga)
Kawaii es 110 ( som alla ger beröm)

Vad ska man ta ??

Jag vill mer höra kommentarer mellande som varit i samma situation om varför de valde och valde bort modeller än ” jag ör så nöjd!” . Har man lagt ut 8000 kr är det nog svårt stt erkänna för sig själv att man inte är nöjd med köpet.., så sådana kommentarer väger lite för mig.
Citera
2021-01-31, 15:05
Medlem
JG hittade en jämförelse sida som gav att Kawaii har bästpianoljud.

Eftersom INGEN svarar på något här, så får jag gå på det. Tack för ingen hjälp alls.
Citera
2021-02-02, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
JG hittade en jämförelse sida som gav att Kawaii har bästpianoljud.

Eftersom INGEN svarar på något här, så får jag gå på det. Tack för ingen hjälp alls.

Så sammanfattningsvis tycks Kawai ha både bäst tangenter och bäst ljud, då är det väl en klar jävla baggis.

Enkelt tankeknep: har de andra tillverkarna lagt tid och pengar på massa andra ljud och spaceiga funktioner så är det inte tillräckligt bra som rent piano. De har istället behövt kompensera med andra funktioner för att lura dig att köpa dem istället. Du säger att du är ute efter att köpa ett bra piano, då satsar du helt enkelt på Kawai som har lagt allt fokus på att göra ett bra piano, och struntat i allt annat.
Citera
2021-02-05, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skabbluder
Så sammanfattningsvis tycks Kawai ha både bäst tangenter och bäst ljud, då är det väl en klar jävla baggis.

Enkelt tankeknep: har de andra tillverkarna lagt tid och pengar på massa andra ljud och spaceiga funktioner så är det inte tillräckligt bra som rent piano. De har istället behövt kompensera med andra funktioner för att lura dig att köpa dem istället. Du säger att du är ute efter att köpa ett bra piano, då satsar du helt enkelt på Kawai som har lagt allt fokus på att göra ett bra piano, och struntat i allt annat.

Nu var det tyvärr knte riktigt så enkelt.

Kawaii harvtidigare ned es110 haft problem med märkliga glipor mellan tangenterna. De sägs vara fixade nu.. sägs...
Ett annat problem är att all sevice sker i Japan.

Medan Korg D1 so kag räknade bort, för att många ägare sedan upograderat till ett annat märke vid sitt nästa köp, fick den nästa recensionen av alla! Här!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in