Citat:
Ursprungligen postat av
Apologist
Antar att du aldrig kastat ut demoner?
Då antar du fel. Att personer med demoniska problem kan tala med andra röster har jag upplevt flera gånger. Att de skulle ha "talat i tungor" i strikt mening är jag något osäker på, men att de dock (ibland) talat eller ropat för mig obegripligheter är klart. Men nu var det inte demonutdrivning som tråden handlade om.
Citat:
Ursprungligen postat av
Apologist
Från en demonologi vinkel så besitter demonerna (nephelims andar) o gör sitt näste i magen ganska nära solar plexus.
När man besitter den heliga anden är det precis samma boning i magen. Dvs man kan inte besitta både heliga anden och demoner.
Har du något som helst bibelstöd för att demoner uteslutande skulle vara nephilims (inte nephelims) andar? Var någonstans står det dessutom i Bibeln att DHA (eller onda andar) sitter i magen, nära solar plexus? Vi måste alltid åter till bibelordet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Apologist
Detta är varför många spyr när demonen är påväg utåt. Demonerna har också ofta Tungotal som är en falskt Tungotal. Jag skulle nog våga påstå att det var det här Tungotalet man ofta såg på gamla livetsordmöten.
Så det är därför demoner oftast kastas ut under baptism exempelvis.
Baptism? Så under dopet så spyr dopkandidaten upp demoner och talar falskt tungotal? Lite konfunderande och oklart det du skriver här. Vad är det som säger att demonutdrivning inte ibland är något som ej måste vara högljutt och fysiskt synligt?
Kan inte heller minnas ett enda exempel på spyor i samband med demonutdrivning från NT. Men det finns många människor som har erfarit detta, även i andra religioner. Det kan bli en fysisk ansträngning för kroppen då något som ockuperat den tvingas ut.
Vad gäller gamla LO-möten, 80-90-tal, så fanns det visst frågetecken. Men det som framför allt stack ut (och som är OnT) var dessa ständiga offentliga "tungotal" som man inte uttydde. Ett gyllene tillfälle för svärmare och äventyrare att göra sig märkvärdiga med "jag har något som inte du har" i den jämförelsetävling som de inbillar sig att kristendom går ut på med det typiska bekräftelsesökandet inom sig själva som kännetecken.
Du är kritisk mot gamla LO men tycks ändå dela en del av deras dåvarande synsätt. Var själv inne på karismatism under 90-talet (ej hos LO) och landade till sist i att mycket av det var hype och en hel del bogus. Men det fanns också en del saker som jag upplevde som äkta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Apologist
". ..as the Spirit gave them utterance” bevisar att anden gör uttryck rent ljudmässigt.
Corinthians 14:2, “For he who speaks in an unknown tongue speaks not unto men, but unto God.”
Ja, ingen här lär förneka det. Det handlar ju om att tala språk. Språk som kanhända är okända för den som talar dem, men givetvis inte okända för Gud. Det som en del vill kalla för "bönespråk" är ändå mänskliga språk, även om den som talar dem inte själv förstår dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Apologist
Romans 8:26 - Likewise the Spirit also helpeth our infirmities: for we know not what we should pray for as we ought: but the Spirit itself maketh intercession for us with groanings which cannot be uttered.
Visst. Helt OK.
Men det är
inte OK att offentligt tala språk som är okända för andra åhörare i sammankomster, såvida man inte uttyder/översätter dem. I sammankomsterna skall man försäkra sig om att alla församlade kan förstå vad som sägs. Förbjud ingen att tala språk, men låt allt gå till med ordning, säger Paulus. Ordningen är viktigare än friheten då det gäller sammankomster. En klar och tydlig signal måste ju givas så att stridstrupperna kan göra sig redo. Är det otydligheter i signalen så blir det ju förvirring.
Jag tror på samtliga andliga gåvor som omtalas i 1Kor.12 och 14 men är mycket tveksam över om att det som generellt manifesterar sig bland pingstvänner och karismatiker verkligen är identiska med desssa. Manifestationer av andegåvor har också ett annat syfte idag än det hade då NT nedtecknades och under och tecken är idag ingen garant för att det är sanna kristna som alltid omger sig med dessa.
Det är till sist Skriften allena som utgör prövostenen och den prövar ff a vad som tros och lärs ut i samband med manifestationerna. Det är det viktigaste.