2021-01-23, 11:10
Medlem
Tja

Startade enskild verksamhet för ca 1,5 år sen och ska göra mitt första bokslut som är på ett förlängt räkneskaps år.

Trodde de skulle vara ganska enkelt eftersom jag bara gjort ett jobb hittills där jag endast sålt min tid.

Jag lyckas inte tolka balansräkningen alls när jag på skatteverkets sida tänkte göra bokslutet i deras e-tjänst.

Kan ju inte här på FB fråga steg för steg hur jag ska göra men någon kan ju kanske hänvisa till någon sida lr ge förslag på hur jag ska gå till väga. (Antar att jag förmodligen kan hoppa över de mesta då jag inte har några värden att fylla i ?!)

Jag vill lära mig detta själv och inte anlita en revisor då företaget bara är som en sidsyssla än så länge. Fick när jag registrerat firman reklam från Björn Lundén som skrivit böcker om bokföring mm.
Är det värt att köpa?

Vilka av dessa steg behöver jag fylla i när ja endast sålt en tjänst. Jag har varken hyrt eller köpt material eller verktyg.

Balansräkning
Kassa och bank, B9
Leverantörsskulder, B15
Immateriella anläggningstillgångar, B1
Byggnader och markanläggningar, B2
Mark, andra tillgångar, B3
Maskiner, inventarier, B4
Övriga anläggningstillgångar, B5
Varulager, B6
Kundfordringar, B7
Övriga fordringar, B8
Låneskulder, B13
Övriga skulder, B16
Upplysningsposter, U1/U2/U3/U4

Resultaträkning
Försäljning och utfört arbete samt övriga intäkter, R1/R2
Bil- och bostadsförmån, R3
Ränteintäkter m.m., R4
Varor, material och tjänster, R5/R6/R7
Räntekostnader m.m., R8
Citera
2021-01-23, 11:45
Medlem
Bokslut och deklaration av företag överlåts med fördel till någon som har det som yrke. Visst går det att göra själv, men inte alls säkert att bästa utfall erhålles.

Anlita gärna en redovisningskonsult, revisorer sysslar inte med sådant!
Citera
2021-01-23, 15:25
Medlem
Om du inte tagit ut någon lön eller köpt något, utan bara sålt din tid så skulle jag gissa på följande:

Balansräkning
Kassa och bank, B9
Kundfordringar, B7

Resultaträkning
Ränteintäkter m.m., R4
Citera
2021-01-23, 15:35
Medlem
Rekommenderar att du laddar ner "Bokföring, bokslut och deklaration (del1)" från SKV som PDF. Den tar upp allt:

https://skatteverket.se/4.7459477810df5bccdd4800010374.html

Jag säljer enbart tjänster till utlandet. Handhar min egen bokföring sedan tiotalet år tillbaka.
Citera
2021-01-23, 20:34
Medlem
Tack för svar!

Glömde lägga till att jag inte registrerat för moms ännu.

Ska kika på infon från SV

Jag har tagit lön för det jag gjort då man inte tydligen kunde ha kapital liggandes i enskild firma längre än årets slut?!
Citera
2021-01-24, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamevil
Tack för svar!

Jag har tagit lön för det jag gjort då man inte tydligen kunde ha kapital liggandes i enskild firma längre än årets slut?!
Givetvis kan du ha medel kvar i företaget vid årsslut, men lön, sådan blir aldrig aktuell för den som äger en EF, där görs "egna uttag". Beskattningen är sedan inte kopplad till omfattningen av dessa uttag.
Citera
2021-01-24, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Givetvis kan du ha medel kvar i företaget vid årsslut, men lön, sådan blir aldrig aktuell för den som äger en EF, där görs "egna uttag". Beskattningen är sedan inte kopplad till omfattningen av dessa uttag.

Jag hade hela summan kvar av det jag fakturerat för jobbet på bankkontot och det hade hunnit bli februari året efter. Ringde SV och frågade om jag kunde köpa verktyg för dem pengarna men fick som svar att eftersom det gått över årsskiftet så behövde jag skatta för dom pengarna då de nu räknades som eget uttag.
Citera
2021-01-24, 21:39
Medlem
Citat:
Jag hade hela summan kvar av det jag fakturerat för jobbet på bankkontot och det hade hunnit bli februari året efter. Ringde SV och frågade om jag kunde köpa verktyg för dem pengarna men fick som svar att eftersom det gått över årsskiftet så behövde jag skatta för dom pengarna då de nu räknades som eget uttag.

Verkar som att ni pratat förbi varandra. Egna uttag beskattas inte heller, skulle enbart vara aktuellt om det skulle köpas verktyg för privat bruk, men fortfarande, det är resultatet som är skatteunderlag, inte uttag i en EF.
Citera
2021-01-24, 21:41
Medlem
Citat:
Tack för svar!

Om du sålt tjänster under föregående år så borde momsregistrering redan ha gjorts. Har moms påförts dina kunder?
Citera
2021-01-24, 21:52
Medlem
Citat:
Tack för svar!

Har du bokfört löpande under verksamhetsåret eller hade du tänkt ta allt i efterskott?
Citera
2021-01-24, 22:00
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Om du inte tagit ut någon lön eller köpt något, utan bara sålt din tid så skulle jag gissa på följande:

Balansräkning
Kassa och bank, B9
Kundfordringar, B7

Resultaträkning
Ränteintäkter m.m., R4

Vad menar du med:

"Om du inte tagit ut någon lön"

TS har enskild firma, innehavaren kan inte ta ut lön ur en enskild firma.
Citera
2021-01-24, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vad menar du med:

"Om du inte tagit ut någon lön"

TS har enskild firma, innehavaren kan inte ta ut lön ur en enskild firma.

Ts skriver märkligt nog också om "lön". Mycket talar för att denne verkligen skulle ha nytta av en redovisningskonsult som vevade administrationen i företaget åt rätt håll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in