2021-01-23, 01:02
Medlem
F.Hansens avatar
Jo, det är enda ica basic jag handlar.

Men de smakar ”svarta oliver”. Som när jag var liten (80-talet).

Det finns inga andra, vad jag vet, i affären som smakar autentiskt.

Och ja ”svarta oliver” kanske inte finns på riktigt men det finns en smak, som fanns, och den enda som efterlever det är ica bacic svarta oliver.

Vi åkte även till Kreta som liten, och jo, Grekisk sallads svarta oliver är mer som dessa än andra märken i butik, även dyrare..

Förstår inte. Den enda basic produkt som jag faktiskt tycker behövs.
Senast redigerad av F.Hansen 2021-01-23 kl. 02:00.
Citera
2021-01-23, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen

Och ja ”svarta oliver” kanske inte finns på riktigt men det finns en smak, som fanns, och den enda som efterlevdr det är ica bacic svarta oliver.

Vi åkte även till Kreta som liten, och jo, Grekisk sallads svarta oliver är mer som dessa än andra märken i butik, även dyrare..

Oliver smakar skit oavsett vem som odlar, tillverkar och/eller säjer. Ica-basic får väl plus för pris i fall jag tvingades köpa (hoppas inga jävla kärnor är kvar).
Citera
2021-01-23, 01:17
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opportunities
Saknar du Kreta mkt?

Nej det var trevligt där, var kul att vara till Zeus födelsegrotta, Minotaurens labyrint osv.

Men de svarta oliverna smakade så i Sverige som sedermermera blev utjagat till att Ica basic är de enda som säljer det. Svarta oliver med den smaken.

Så åter till frågan. Varför blev det såhär?
Citera
2021-01-23, 01:57
Medlem
F.Hansens avatar
Så tillbaka till det som tråden handlar om. Jag tror att det är två faktorer. De ”svarta” oliverna har en färg- eller smakämne som senare blev förbjudet inom eu, det andra är att större leverantörer konkurrerat ut dessa leverantörer (kan vara ”gift sambundet” eller ”gamla smak ej giftsambundet”).
Senast redigerad av F.Hansen 2021-01-23 kl. 01:59.
Citera
2021-01-23, 02:15
Bannlyst
Citat:
Så tillbaka till det som tråden handlar om. Jag tror att det är två faktorer. De ”svarta” oliverna har en färg- eller smakämne som senare blev förbjudet inom eu, det andra är att större leverantörer konkurrerat ut dessa leverantörer (kan vara ”gift sambundet” eller ”gamla smak ej giftsambundet”).
Kan du redogöra för vilka färg, och/eller smakämnen det är?
Citera
2021-01-23, 02:21
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV

Nej det kan jag inte på rak hand men om man orkar googla får man säkert upp artiklar från 90-talet om hur svarta oliver inte är svarta eller innehåller nån inte så bra för kroppen kemikalie.

Men ica basic är de enda som säljer dessa svarta oliver såsom de ska smaka. Icas märke, ”ica Spanska svarta oliver” är inte långt ifrån men inte rätt, och kostar mer.

Så ica basics kan kringå vad det nu är på något sätt. Vilket glädjer mig, förutom att stå framför en snygg brud i kassan och handla en basic produkt...
Senast redigerad av F.Hansen 2021-01-23 kl. 02:31.
Citera
2021-01-23, 02:40
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:

Och ja ”svarta oliver” kanske inte finns på riktigt men det finns en smak, som fanns, och den enda som efterlever det är ica bacic svarta oliver.

haha, jo. riktiga svarta oliver finns.
men de flesta som säljs på Ica och andra bögaffärer är färgade svarta.
svarta är godare än gröna, men då ska det vara äkta svarta.
.fuxk you
Citera
2021-01-23, 12:29
Moderator
manamanahs avatar
Rubrik ändrad.

Mod.
Citera
2021-01-23, 12:47
Medlem
Clint Ruins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV

Om E579 (järnglukonat) finns i innehållsförteckningen rör det sig om gröna oliver som först lagts i lutbad och sedan färgats svarta med järnglukonat.

Undvik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in