2021-01-22, 10:22
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Köp fonder istället. Blir ju samma sak fast bättre, att du låter någon annan välja ut aktierna du ska äga.

Citat:
Ursprungligen postat av BillyPutt
Sen kan man krydda med lite annat. Kanske oxå sprida risker genom att äga lite utländska bolag oxå. Usa, Canada, Norge Tyskland tex.

Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Ta sedan de sista 10% och gör denna strategi, eller någon annan strategi som du tror kommer slå marknaden. På så sätt får du en balanserad risk i hela portföljen.

Jag har fonder och annat också. Till strategin vi diskuterar i den här tråden tänkte jag allokera ca 5% av mitt kapital.

Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Lägg 90% av pengarna i en fondrobot. Du kommer få en oändligt mycket bättre portfölj än den halvchansning till strategi du tar upp i trådstarten.

Motivera gärna närmare varför du tycker att detta är en halvchansning. Om jag skulle köpa en aktivt förvaltas aktiefond i stället, hur tror du att fondförvaltaren väljer ut de aktier som fonden ska köpa?

Citat:
Ursprungligen postat av BillyPutt
Tror inte så mycket på vad analytiker säger/tror. Dom har ju inte alltid 25 år som horisont utan mer tills nästa kvartalsrapport. Låter tråkigt kanske, men tror mer på stabila bolag som avkastat över lång tid om man är nybörjare.

Mellan tummen och pekfingret kan man säga att ett angivet riktpris gäller inom de närmsta 12 månaderna. Jag köper inte aktier för att äga dem i 25 år. Jag skrev ju att jag tänkte följa upp ungefär en gång i månaden.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Han kommer inte orka göra det här jobbet aktivt i 25 år, och kommer därför förlora mer av att ligga kvar i skräpiga aktier som är past prime och tappar värde.

Bra poäng. Om jag tröttnar får jag inte glömma bort att köpa fonder i stället.

Citat:
Ursprungligen postat av Alvedon9
Tja! Vad förväntar du dig för avkastning (i procent) och under hur lång tid?

Jag tänker mig att den här strategin borde kunna klå OMXS30 med någon procentenhet över tid. Jag behöver inte pengarna på 25 år.
Senast redigerad av 416.5hp 2021-01-22 kl. 10:30.
Citera
2021-01-22, 10:29
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Köp clean energy om du vill tjäna mycket pengar. Köp avanza zero om du vill tjäna några % varje år.

Jag har redan en del pengar i Avanza Zero.

Clean Energy skulle kunna vara en intressant bransch. Vilka Stockholmsnoterade bolag tror du har störst potential där?
Citera
2021-01-22, 12:26
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Jag har redan en del pengar i Avanza Zero.

Clean Energy skulle kunna vara en intressant bransch. Vilka Stockholmsnoterade bolag tror du har störst potential där?

Köp bara fonder/ETFer istället inriktade mot clean energy. Orkar inte lista alla som har "mer" potential.
Citera
2021-01-22, 13:28
Medlem
Citat:
Jag har en större summa pengar som jag har tänkt investera i aktier på Stockholmsbörsen. Jag tänker mig att jag ska kolla vilka aktier de stora analyshusen ger högst potential (riktkurs/aktuell kurs), och så ska jag väja ut en-tre stycken inom fem-tio olika branscher. Sen följer jag upp ungefär en gång i månaden.

Jag börjar med att lägga in lika mycket i varje aktie, sedan på sikt kanske det blir ombalansering. Byte av aktier sker vid behov, framför allt då analyserna säger sälj.

Vad tror ni, är det rimligt?

Vilka analyshus anser ni vara bäst? Carnegie säger sig vara störst i Sverige. Swedbank (Kepler Chevreux) har också ganska stor bevakningsvolym. Sen då? DNB? Resten av storbankerna, är de bra? Främst tänkte jag försöka hitta aktier där flera analytiker är överens om en riktkurs med stor potential.

Analyshusen är inget vidare bra, talar ofta för sina egna barn och sjuka farmor. de äger ju själva aktier.

Men man kan se på en översikt hur många som får köp, behåll och sälj. Den översikten ger en viss vägledning.

Analytiker som är bra är ofta de självständiga. Aktiespararna är bra och sedan finns det individer som Lundaluppen som har gott renomé. Avanza brukar vara läsvärda.

Men bankerna handlar ju i egen bok och agerar inte självständigt.
Citera
2021-01-24, 07:19
Medlem
plsdontbanmeagains avatar
5% av ditt kapital?
Varför då diversifiera med så många aktier?

Eftersom du ändå bara tänker investera 5 % så ser jag ingen mening med att ha så många innehav.

Personligen hade jag satsat allt (5%) på några högriskaktier, annars kört allt på någon indexfond eller kört allt på Investor.

Ang. Att gå efter analyser, speciellt på så lång sikt men egentligen oavsett sikt, är inget jag rekommenderar.

Citat från "Wolf of Wall street" :
"Because by the time you read about it in The Wall Street Journal, it's already too late."
Citera
2021-01-24, 07:37
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plsdontbanmeagain
Citat från "Wolf of Wall street" :
"Because by the time you read about it in The Wall Street Journal, it's already too late."

så är det.

När ett analyshus meddelar att 'de lägger aktien Nisses Kök under bevakning'

menar de egentligen;

'Vi har nu tankat Nisses Kök till max, nu är det småspararna som ska lyfta den ytterligare några kronor'
Citera
2021-01-24, 12:00
Medlem
bajssprutans avatar
Att följa riktkurser är ett säkert sätt att förlora pengar. Jag har iaf noterat den smittsamma "riktkurssjukan".

Varje gång ett bolag får en höjd riktkurs av ett av de snälla och ytterst opartiska finansinstituten är det alltid nån stor aktör som bara råkar misclicka och sälja alla sina aktier i bolaget och sänka kursen.
Vilken otur dom har.

Likadant när ett bolag får sänkt riktkurs. De bussiga grabbarna på institutet varnar småsparare att nu är det minsann bäst att sälja innan det här går åt skogen. Då händer det ibland att stackars banker inte får den informationen och istället köper massor av bolaget. Otur.

Riktkurser är orättvisa då de drabbar banker och stora handlare.
Citera
2021-02-02, 01:22
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReasoningIsTheKey
Lyssna inte på de andra dönickarna! Bara prova annars får du aldrig veta!
Problemet är att det tar åtminstone en konjunkturcykel innan man får någon bra indikation på om strategin fungerar, så nog är det en god idé att göra efterforskningar först.
Citera
2021-02-02, 09:01
Medlem
ReasoningIsTheKeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Problemet är att det tar åtminstone en konjunkturcykel innan man får någon bra indikation på om strategin fungerar, så nog är det en god idé att göra efterforskningar först.

Ja, fast han behöver inte stoppa in så mycket pengar. Själv kör jag 3 st olika strategier på mina depåer. Har ett ISK för varje metod jag har.

Det räcker ju om han stoppar in 20-30k eller nått sådant. Kör ett tag och sen får se hur metoden funkar.
Citera
2021-02-02, 11:46
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Att följa riktkurser är ett säkert sätt att förlora pengar. Jag har iaf noterat den smittsamma "riktkurssjukan".
Det som händer är att kursen påverkas av att väldigt många har detta som strategi. De sitter med datorn på jobbet och så fort en nyhet om en ny riktkurs poppar upp försöker de vara snabbare än andra på köpknappen. Då sticker kursen, åtminstone temporärt.
Själva reflekterar de inte ens över om analysen är korrekt eller inte.

Ett mer påtagligt problem är alla betalanalyser som görs idag. Banker och andra som tar betalt av företaget i fråga för att göra en "analys". Nu för tiden måste detta uppges, så man får leta i det finstilta för att se om det är en "uppdragsanalys".
Av uppenbara skäl blir dessa analyser oftast rena glädjekalkyler och resulterar nästan aldrig i några säljråd.

Jag skulle inte säga att trådstartarens förslag till strategi inte fungerar alls men bl.a. av problemen jag nämner ovan, är det tveksamt om det går att slå en indexfond på det sättet.

Citat:
Ursprungligen postat av ReasoningIsTheKey
Ja, fast han behöver inte stoppa in så mycket pengar. Själv kör jag 3 st olika strategier på mina depåer. Har ett ISK för varje metod jag har.

Det räcker ju om han stoppar in 20-30k eller nått sådant. Kör ett tag och sen får se hur metoden funkar.
Fast en metod kan fungera i ett år eller två och lagom tills man börjar lita på den ändras börsklimatet eller konjunkturen och då kanske den inte fungerar alls längre.

Jag vet att för länge sedan gjordes en studie på Handels över vilka tidningars köpråd som gav överavkastning inom sin sektor på ett års sikt och då var det i princip bara Börsveckans råd som inte var totalt värdelösa. Tyvärr lider även BV av problemet att deras (oftast goda) köpråd driver upp öppningskursen samma dag som tidningen publiceras.

Jag skulle gissa att det även finns studier kring hur finansinstitutioners köpråd fungerat.
Citera
2021-02-25, 22:33
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Jag skulle gissa att det även finns studier kring hur finansinstitutioners köpråd fungerat.

Jag hittade den här kandidatuppsatsen: https://lup.lub.lu.se/student-papers/search/publication/8910469

Man får förstås ta den med en nypa salt, men slutsatserna är ändå intressanta:
Citat:
Totalt sett stämmer ungefär 60 procent av riktkurserna och i en jämförelse mellan
bankerna där risktagande vid prognosen räknas in verkar det som att Danske Bank är den bank som
är bäst på att spå in i framtiden.

I studien hade Danske Bank rätt i 65% av fallen, medan Swedbank som var sämst endast hade 44% rätt. Med "rätt" menas att kursen når eller passerar riktkursen någon gång inom ett år.
Citera
2021-02-25, 23:03
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Jag hittade den här kandidatuppsatsen: https://lup.lub.lu.se/student-papers/search/publication/8910469
Utmärkt, då har du något mer konkret att gå på än killgissningarna i tråden.

Citat:
Man får förstås ta den med en nypa salt, men slutsatserna är ändå intressanta:

I studien hade Danske Bank rätt i 65% av fallen, medan Swedbank som var sämst endast hade 44% rätt. Med "rätt" menas att kursen når eller passerar riktkursen någon gång inom ett år.
Jag har några funderingar efter att snabbt ha skummat igenom den.

Borde man inte mäta om köpråden gett bättre resultat än lämpligt index under mätperioden?
Alternativet är att äga andelar i en indexfond och grundkriteriet måste vara att råden ska slå börsen i övrigt.

Även om 60 % av råden uppnått riktkursen vore det bra att veta hur de övriga råden gått. Har de gått riktigt uselt kanske man gått back eller åtminstone underpresterat mot index ändå?

Köpråd från stora banker driver oftast kursen rejält redan vid öppning. Man bör alltså mäta från snittkursen första handelsdag efter rådet och inte från när analysen skrevs om det ska vara replikerbart.
Senast redigerad av ksv 2021-02-25 kl. 23:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in